گزارش؛

فرصت‌ها جایگزین تهدید در فضای مجازی

غرب که به‌واقع درک صحیحی از رسانه دارد، سال‌هاست که از رسانه‌های مختلف به‌عنوان ابزاری قوی استفاده می‌کند و توانسته…

فرصت‌ها جایگزین تهدید در فضای مجازی

به گزارش ۸دی، به نقل از درسیاهکل، درگذشته نه‌چندان دور؛ می‌توانستیم رسانه‌ها را به سه دسته دیداری، شنیداری و نوشتاری تقسیم کنیم، اما با آمدن فضای مجازی؛ محدودیت تقسیم‌بندی رسانه‌ها برهم خورد و هر شهروند بدون اینکه خود بداند می‌تواند یک رسانه باشد.
استفاده آسان از پیام‌رسان‌ها نسبت به سایت، رایانامه و … موجب شده تا هرکدام از ما به‌آسانی در آن حضورداشته باشیم و حتی بدون کوچک‌ترین زحمتی؛ یک صفحه اطلاع‌رسانی برای خودمان ایجاد کنیم.
وایبر، واتس آپ، تلگرام و … در تلفن‌های همراه غوغایی به پا کرده‌اند به‌گونه‌ای که هرکدام از ما که به اینترنت دسترسی داشته باشیم؛ به‌اجبار می‌بایست به آن‌ها متصل شویم و از خدماتی که در آن عرضه می‌شود استفاده کنیم.
شاید بسیاری از مردم متوجه تحرکات خود در فضای مجازی نباشند و فقط به‌عنوان یک سرگرمی در آن ورود کنند، اما آهنگ‌های پیشواز و تصاویری که بر روی پروفایل پیام‌رسان خود می‌گذاریم نیز خود یک رسانه هستند و مطالبی را برای افرادی که شماره ما رادارند بیان می‌کنند.
هرچند از رسانه‌ها می‌توان به شیوه‌های بسیار مفیدی استفاده کرد، اما اگر غافل باقی بمانیم؛ رسانه می‌تواند به‌عنوان اصلی‌ترین سلاح برای شکستن فرهنگ‌ها تبدیل شود.
شاید بتوان گفت سلاح گرم نسبت به رسانه دیگر اثر آن‌چنانی ندارد؛ زیرا رسانه‌ها می‌توانند بدون شلیک حتی یک گلوله، یک کشور را بمباران کرده و به مسئولین آن امرونهی کنند.
تمامی کشورهایی که قدرت رسانه‌ها را به‌صورت واقعی (نه‌تنها در گفتار) درک کرده‌اند، از مدت‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی انجام داده‌اند و حتی برخی از آن‌ها با استفاده از شبکه‌های اینترنت و پیام‌رسان داخلی؛ جلوی تخریب فرهنگ خود و نفوذ بیگانگان را گرفته‌اند.
غرب که به‌واقع درک صحیحی از رسانه دارد، سال‌هاست که از رسانه‌های مختلف به‌عنوان ابزاری قوی استفاده می‌کند و توانسته به‌وسیله آن‌ها به بسیاری از اهداف شوم خود برسد، اما متأسفانه در کشور ما با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری؛ شاهد آن هستیم که اعضای اصلی شورای عالی فضای مجازی به‌صورت میلی در جلسات حاضر می‌شوند و این نشان دهند شدت درک آن‌ها از این فضای حساس است.
فرمایشات امام خامنه‌ای (حفظه الله) در رابطه با فضای مجازی:
ایشان در ابتدای جلسه درس خارج فقه در سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه با اظهار تأسف از ناآشنایی برخی مبلغان دینی با ابزارهای جدید رایانه‌ای و همچنین عدم درک درست از اهمیت مسئله فضای مجازی در برخی مسئولان، گفتند: فضای مجازی، به‌صورت توأمان دارای منافع و مضرات بی‌شماری است که باید با استفاده از فرصت‌های آن، مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده ترویج کرد و در همین خصوص، شورای عالی فضای مجازی باهدف تمرکز در فکر، تصمیم و اقدام تشکیل شد. ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
مقام معظم رهبری در دیدار معلمان و فرهنگیان نیز فرمودند: «جوانان با فضای مجازی سروکار دارند، با برنامه‌های علمی‌اش، با اینترنتش، با شبکه‌های اجتماعی‌اش، با مبادلات و امثال این‌ها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است.
هیچ‌کس نمی‌گوید آقا جادّه نکش. اگر شما در یک منطقه‌ای جادّه‌ای لازم دارید، خیلی خب، جادّه بکش، جادّه‌ی اتوبان هم بکش امّا مواظب باش! آنجایی که ریزش کوه محتمل است، آنجا محاسبه‌ی لازم را بکنید. ما نمی‌گوییم این راه را ببندید؛ نه، اینکه بی‌عقلی است… از این استفاده کنید منتها استفاده‌ی درست». ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه