چگونه عمر خودرو را افزایش دهیم؟

عمر مفید خودروها در مقایسه با اتومبیل های قدیمی کاهش یافته، اما با رعایت برخی روش‌ها می‌توان میزان عمر خودرو را ارتقاء بخشید.

چگونه عمر خودرو را افزایش دهیم؟

به گزارش ۸دی، برخی کارشناسان معتقدند، عمر مفید خودرو‌های جدید نسبت به اتومبیل‌های قدیمی، کاهش یافته، موضوعی که با در نظر گرفتن سیاست‌های حفظ بازار و فروش و عرضه قطعات تولیدی برای خودرو‌ها قابل فهم می‌شود.

عمر خودرو

البته به موازات کاهش عمر مفید خودرو، از حیث ایمنی و رفاهی شاهد بهبود کیفیت ساخت اتومبیل‌ها هستیم، با همه این اوصاف، در صورت رعایت برخی موارد و دقت نظر در نحوه بکارگیری خودرو می‌توان، عمر مفید خودرو را با افزایش هر چه بیشتری همراه کرد.

در ذیل این گزارش تلاش می‌شود در گفت و گو با یکی از کارشناسان خودرو، برخی از راهکار‌های تاثیرگذار در حصول این امر (افزایش عمر خودرو) مورد بحث و بررسی قرار می‌گردد.

دقت نظر در تعویض به موقع تسمه تایم خودرو

در تمامی خودرو‌های جدید، ارتباط میان میل لنگ و سایر اجزای موتور به‌واسطه تسمه تایم انجام می‌پذیرد. در تکنولوژی قدیمی ساخت خودرو، این ارتباط توسط زنجیری خاص برقرار می‌شد که صدای بالای موتور باعث تغییر جنس تسمه مذکور از فلزی به پلاستیکی شد.

محمد شجاعی، کارشناس خودرو،ضمن اشاره به موارد فوق، اظهار کرد: بی توجهی به تعویض به موقع تسمه تایم، خسارات بسیاری را به مالک خودرو تحمیل خواهد کرد و در صورت پاره شدن تسمه تایم (بخصوص در سرعت بالا) تعمیر و آماده سازی مجدد اتومبیل، با هزینه‌های سنگینی همراه خواهد شد.

وی افزود: عمر متوسط تسمه تایم بر حسب میزان کارکرد کیلومتر خودرو محاسبه می‌شود که به طور معمول پس از ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد، باید نسبت به تعویض تسمه تایم اقدام کرد.

شجاعی گفت: اگرچه پس از ۸۰ هزار کیلومتر، تسمه تایم پاره نخواهد شد، اما با عنایت به آسیب‌های سنگینی که متعاقب پارگی تسمه تایم به خودرو تحمیل می‌شود، استقبال از چنین ریسکی منطقی و معقولانه به نظر نمی‌رسد و پیشنهاد می‌شود حداقل کارکرد که ۶۰ هزار کیلومتر است، مبنای زمان تعویض تسمه مذکور قرار گیرد.

نقش روغن با کیفیت در طول عمر موتور خودرو

این کارشناس خودرو در ادامه با اشاره به نقش تاثیرگذار روغن موتور در ارتقای عمر مفید موتورِ خودرو گفت: اگر بنزین خودرو را به مثابه آب و غذای خودرو تصور کنیم، به طور قطع اهمیت روغن موتور همچون خون در بدن انسان است و کم توجهی و سهل انگاری در انتخاب روغن استاندارد و با کیفیت و همچنین غفلت ازتعویض به موقع آن، می‌تواند عمر موتور خودرو را تحت الشعاع قرار دهد.

وی افزود: برای تعویض به موقع روغن موتور باید دو مولفه اساسی را مد نظر قرار داد که این دو مولفه بر دو عنصر زمان و میزان کارکرد استوار است.

شجاعی بیان کرد: نمی‌توان میزان کارکرد مشخص و واحدی برای روغن موتور‌ها تعیین کرد و هر روغنی بنابر کیفیت و نوع ساخت آن، از شرایط متفاوتی برخوردار است.

کارشناس خودرو گفت: بر روی قوطی هر روغن موتور، میزان کارکرد مفید روغن درج شده که باید مبنای زمان تعویض روغن قلمداد شود، اما برخی صاحب نظران فنی معتقدند، حتی اگر روغن موتوری از قابلیت کارکردی به میزان ۸،۱۰ یا حتی ۱۲ هزار کیلومتر نیز برخوردار بود، بهتر است بعد از ۶ هزار کیلومتر کارکرد، نسبت به تعویض آن اقدام شود.

وی افزود: بهترین کارکرد روغن خودرو در ۶ هزار کیلومتر ابتدایی است و اگر قابلیت کارکرد روغنی فراتر از این میزان تعریف شده بود، با تعویض به موقع، ریسک احتمالات گوناگون به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

شجاعی تصریح کرد: برخی روغن موتور‌ها درنهایت قابلیت ۴ تا ۵ هزار کیلومتر کارکرد را دارا هستند که  در خصوص چنین روغن‌هایی نباید مبنا را بر ۶ هزار کیلومتر قرار داد.

کارشناس خودرو گفت: برخی گمان می‌کنند تا پر کردن سقف تعریف شده از حیث کارکرد خودرو (بر مبنای کیلومتر)، نباید نسبت به تعویض روغن اقدام کرد که این رویکرد، اشتباهی بزرگ محسوب می‌شود.

وی افزود: نظر‌ها در خصوص بازه زمانی تعویض روغن موتور متفاوت است، برخی سه ماه و برخی ۶ و گاهی ۸ تا ۱۰ ماه نیز عنوان می‌کنند و این مقاطع، بازه‌هایی است که در صورت عدم به حد نصاب رسیدنِ کارکرد، باید با سر رسیدن زمان مذکور، اقدام به تعویض روغن کرد.

شجاعی گفت:  مبنا قرار دادن ۶ ماه، منطقی‌ترین زمان برای تعویض روغن است و در صورت رعایت موارد مذکور، تا حدود زیادی عمر موتورِ خودرو (بخصوص رینگ، پیستون و …) افزایش می‌یابد.

 وسواس بیشتر در کنترل قطعات مصرفی

شجاعی با بیان اینکه سومین مولفه تاثیرگذار در بالا بردن عمر خودرو را در کنترل و دقت نظر در بازدید قطعات مصرفی است، یادآور شد: برخی تصور می‌کنند قطعات خودرو‌های فعلی همچون اتومبیل‌های ۲۰،۳۰ سال گذشته، عمر طولانی مدت و کارکرد بسیار دارند در صورتیکه حتی در صورت تهیه و خرید قطعات اصلی و فابریک نیز نباید چنین ذهنیتی داشت.

کارشناس خودرو تصریح کرد: سیستم ترمز، باتری، تصفیه بنزین، شیلنگ ها، تسمه دینام، وایر، شمع‌ها و… از مواردی است که باید در بازه‌های زمانی میان مدت کنترل شوند و در صورت بروز نشانه‌های خرابی نسبت به تعویض آن اقدام کرد، زیرا خرابی برخی از آنها در نابهنگام‌ها می‌تواند با خسارات سنگینی همراه شود.

 حساسیت به ریزش‌ها و قطراتی که از شیلنگ‌ها و کاسه نمد‌ها خارجی می‌شود

این کارشناس فنی خودرو، با بیان اینکه یکی دیگر از نشانه‌های خرابی خودرو را در نَشتی‌هایی است که در قالب روغن، آب یا ضد یخ از خودرو خارج می‌شود، گفت: برخی از نارسایی‌ها در خودرو با نشانه و آلارم‌هایی همراه می‌شود که نشتی‌ها از نمونه‌ها و مصادیق آن به شمار می‌رود.

شجاعی گفت: در صورت نشت آب یا روغن از شیلنگ‌ها یا کاسه نمد باید نسبت به آن حساس بود، زیرا ممکن است گاهی با شدت گرفتن نشتی، حجم آب یا روغن ترمز، موتور و… به میزانی کاهش یابد که با خسارات بسیاری همراه شود، پس نتیجه می‌گیریم نباید نسبت به این آلارم‌ها و نشانه‌های به ظاهر ساده، بی تفاوت بود.

 به لاستیک و عمر مفید آن توجه کنید

کارشناس خودرو در خصوص اهمیت  لاستیک خودرو در قسمت‌های مختلف اتومبیل، افزود: در صورت بروز ایراد و یا انقضای عمر مفید لاستیک، در کنار ایجاد فشار به جلوبندی خودرو، ممکن است ضریب مخاطراتی همچون ترکیدگی یا تصادفات نابهنگام به دلیل ترکیدگی ناگهانی لاستیک بصورت فزاینده‌ای افزایش یابد.

شجاعی گفت: با عنایت به رخداد‌ها و تجارب تلخی که از ترکیدگی لاستیک خودرو و تمام شدن لنت مشاهده شده، باید با حساسیت بسیار به عمر مفید و میزان آج لاستیک توجه نمود.

 عملکرد سیستم خنک کننده خودرو مورد بررسی قرار گیرد

شجاعی در ادامه گفت: کنترل و بازبینی سیستم خنک کننده خودرو را از عامل موثر دیگر در ارتقای عمر مفید اتومبیل است. هنگامی که موتور خودرو روشن است، اجزای مختلف آن با نظم و انتظام خاصی با هم درگیر هستند و مجموعه این فعالیت‌ها و اصطحکاکات دمای موجود در موتور را به میزان بالایی تشدید می‌کند.

کارشناس خودرو بیان کرد: برای جلوگیری از این افزایش دما، کارکرد استاندارد و صحیح سیستم کنترل دما یا خنک‌کننده نقش بسزایی ایفاء می‌کند و با چنین اوصافی، کنترل فنی خودرو و مسیر و مجاری عبور مایع خنک کننده ضرورتی است که نباید از آن غافل شد.

به‌روز رسانی نرم افزار‌های خودرو در اتومبیل‌های پیشرفته

شجاعی بعد از موارد سخت افزاری و توجهِ به کنترل و بازبینی به موقع آن، به نرم افزار‌هایی اشاره می‌کند که در کارکرد صحیح خودرو‌های پیشرفته کنونی نقش حائز اهمیتی ایفاء می‌کند.

وی افزود: در خودرو‌های جدید، سیستم الکترونیکی و نرم افزار‌های فعال در آن، بسیار مهم است و گاهی برخی نارسایی‌های خودرو در نرم افزار‌های بروز رسانی شده و جدید بهبود می‌یابد؛ بنابراین توجه و دقت نظر در این خصوص می‌توند در بالا رفتن عمر مفید خودرو موثر واقع شود.

شجاعی در خاتمه یادآور شد: بازدید دوره‌ای خودرو (حداقل سالی یکبار) از دیگر مواردی است که با رعایت آن می‌توان از بروز نارسایی هایِ پنهانی و احتمالی جلوگیری کرد، مشروط بر اینکه دقت نظر لازم در انتخاب مکانیک یا کارشناس فنی خِبره، لحاظ شود.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه