وقتی سلبریتی ها جو گیر میشوند؛

باز هم ۷ آبان و سخنان جعلی از پادشاه کوروش!

با نزدیک شدن به ۷ آبان روز غیر رسمی کوروش موجی از پیام ها و پند های حکیمانه از این پادشاه ایرانی در فضای مجازی پخش شده است که بیش از ۹۰ در صد آن جعلی بوده و هیچ سند و منبعی برایش وجود ندارد.

باز هم ۷ آبان و سخنان جعلی از پادشاه کوروش!

به گزارش ۸دی، با فرا رسیدن ماه آبان دومین ماه از فصل زیبای پاییزطبق روال گذشته موجی از پیام های بی اساس و بی سند در رابطه با کوروش یکی از پادشاهان گذشته ایران در فضای مجازی منتشر شد.

اولین سال و اولین کسی که روز ۷ آبان را به عنوان روز جهانی کورش معرفی کرد مشخص نیست و در واقع این روز در هیچ یک از تقویم های  سازمانهای جهانی به نام کوروش ثبت نشده و عملا این روز از پایه بدون سند و مدرک انتخاب شده است.

وقتی نگاهی به تارنمای رسمی سازمان ملل متحد (United Nations) و سازمان یونسکو (Unesco) می‌اندازیم و روزهای جهانی ثبت شده (International Days) را بررسی می‌کنیم روزی به این نام نمیتوانیم پیدا کنیم .

تصویری از سایت رسمی سازمان ملل متحد:

مشاهده می‌کنیم که در روزهای ماه اکتبر میلادی، هیچ اثری از «روز جهانی کورش» وجود ندارد.

اکنون نگاهی به سایت رسمی سازمان یونسکو :

در این سایت نیز مشاهده می‌کنیم که در روزهای ماه اکتبر و حتی دیگر ماه‌ها، هیچ اثری از «روز جهانی کورش» نیست.

پس باید قبول کنیم که روز ۷ آبان در هیچکجای جهان به نام روز کوروش ثبت نشده و این موضوع از اول هم بی پایه و اساس بوده است ،اما میتوان آن را یک روز غیر رسمی برای بزرگداشت یکی از پادشاهان بزرگ ایران دانست .

نکته اصلی در رابطه با آبان و نزدیک شدن به تاریخ غیر رسمی بزرگداشت این پادشاه ، به اشتراک گذاشتن سخنانی از کوروش است که متاسفانه آن هم هیچ مدرکی و منبعی برای اثباتش وجود ندارد.

خوب است بدانید از دوران کوروش  فقط چند تکه سنگ نوشته و یک استوانه که معروف از به منشور کوروش باقی مانده و جالب تر آن است که در منشور کوروش و قطعات پیدا شده بعدی  در متن هیچ یک از آنان هیچ پند و اندرزی که بتوان به عنوان منبع و مأخذ سخنان حکیمانه نسبت داده شده به کوروش معرفی کرد وجود ندارد.

در میان مورخان یونانی نیز هرودت، گزنفون و کتزیاس سه مورخی هستند که از لحاظ زمانی نزدیکترین فاصله را با زمان زندگی کوروش داشته اند و همچنین دو تن از آنان یعنی گزنفون و کنزیاس از نزدیک با بزرگان هخامنشی در ارتباط بودند. حدس و یقین بر این است که بیشتر حکایات و سخنان نسبت داده شده به کوروش از کتاب این سه تن نقل شده باشد.

هرودت در هالیکارناس یکی از ساتراپ های هخامنشی و در زمان داریوش اول متولد می شود. با آنکه به زبان پارسیان آشنایی نداشت، اما زندگی در قلمروی هخامنشیان باعث آشنایی او با فرهنگ و تمدن و اعتقادات و باورهای پارسیان شده بود.

با وجود آنکه بسیاری هرودت را پدر تاریخ می دانند اما کم نیستند مورخین و نویسندگانی که تاریخ او را به افسانه سرایی و داستان گویی تشبیه کرده و بسیاری از بخش های تاریخ او را بی پایه و اساس می دانند.

بخش دوم از کتاب اول هرودت اختصاص به تاریخ کوروش دارد. او ادعا می کند که با چند نفر از بزرگان پارسی حشر و نشر داشته و بسیاری از وقایع مربوط به کوروش و پس از آن را از آنان گرفته است.
آنچه مسلم است، پیش از هرودت، تاریخ نگارانی مانند شارون از اهالی لامپساک و هکاته مطالبی درباره مادها و فرمانروایی کوروش نوشته بودند که البته هردوت از این منابع بدون ذکر نام استفاده کرده است. با این وجود اشتباهات فاحشی در تاریخ او به ویژه در مورد زندگی کوروش وجود دارد.

او پارس را یکی از ایالات تابع ماد می داند، در حالی که چنین نبوده و پارس جزیی از پادشاهی مستقل ایران بوده است. او همچنین پدر کوروش را مردی عادی از پارس می داند، در حالی که کمبوجیه پدر کوروش پادشاه و حکمران پارس بوده و کوروش هم پیش از شکست مادها به حکومت پارس رسیده بود.

با این تفاسیر معلوم است  وقتی تاریخ نگار نمیداند پدر کوروش پادشاه بوده پس چطور در مورد کورش و سرگذشتش نظر میدهد!!

خوب است بدانید سخنانی که امروز در فضای مجازی دست به دست میشوند اکثرا سخنان نویسندگان،مخترعین،بزرگان دینی و… جهان هستند که با نام این پادشاه به اشتراک گذاشته میشوند

به عنوان مثال علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی ایران در پست اینستاگرام خود که ساعاتی پیش به اشتراک گذاشت جملاتی از کوروش را نق کرد که در تصویر زیر میبینید:

جمله در تصویر آبی رنگ ” تمام سپاسم از آن کسی است که به من نیازی نداشت اما فراموشم نکرد” یکی از جمله های معروف  ویلیام شکسپیر نویسنده و شاعر معروف انگلیسی است و اما نوشته کنار عکس (کپشن) با این متن “اى پسرمن نیکوکار باش نه بد کار، زیرا زندگانى انسان جاودان نیست و هیچ چیز از کردار نیک لازمتر نمى باشد” این سخن نیز برگرفته از نهج البلاغه و نامه ۳۱ حضرت علی(ع) به فرزندش امام حسن (ع) است.

اینگونه جملات منصوب به کوروش در فضای مجازی بسیار زیاد است و بیش از ۹۰ درصد آنها جعلی میباشد

شخصی در صفحه مجازی خود اینگونه نسبت به این اشخاص که جملات معروف را به نام دیگری میزنند واکنش نشان داده بود:

وقتی جملات قصار کوروش کبیر رو کپی می کنید، “ای مالک” اولشو یادتون نره پاک کنید

 

در آخر امیدواریم این نوع همرنگ شدن با جو فضای مجازی را حداقل در شخصیت های معروف ایران نبینیم و آنها دعوت میکنیم به مطالعه دقیق تاریخ و سرگذشت ایران تا اینگونه نظر ندهند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه