استقلال را از آسیا حذف شده بدانید!

در روزهایی که همه توجه ها به دربی پایتخت معطوف شده است، کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال تصمیم گیری درباره حضور نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا فصل آینده است.

استقلال را از آسیا حذف شده بدانید!

به گزارش ۸دی، پیروزی دیلی نوشت:در روزهایی که همه توجه ها به دربی پایتخت معطوف شده است، کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال تصمیم گیری درباره حضور نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا فصل آینده است.

به گزارش پارس نیوز، پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و نفت تهران نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان فصل بعد هستند اما کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده که حضور در لیگ قهرمانان سال آینده منوط به بسته شدن نزدیک به صد پرونده ای است که در تمامی این سالها از سوی فدراسیون فوتبال درباره آنها حکم قطعی صادر شده است.

از اخطار ای اف سی اینطور برمی آید که علاوه بر نفت، احتمال حذف استقلال از آسیا حتی زیادتر از خود نفت هم هست و حتی پرسپولیس هم درخطر از دست دادن سهمیه آسیایی قرار گرفته و تراکتورسازی هم اگر نجنبد مجوز حضور در لیگ قهرمانان را دریافت نخواهد کرد!

دیگر مهلتی باقی نمانده

تیم های ایرانی تا هشتم مهر امسال برای اخذ مجوز حرفه ای و پرداخت بدهی ها مهلت داشتند. چند روز قبل از این مهلت، نفت و استقلال اقدامات لازم را انجام نداده بودند و علاوه بر این با مشکل عدم تسویه حساب هم مواجه بودند اما پرسپولیس و تراکتورسازی حداقل برای مجوز حرفه ای، اقدامات مربوطه را با بارگذاری مدارکی چون ورزشگاه و زمین تمرینی تیم های بزرگسالان و پایه، آکادمی، وضعیت مالکیتی، ساختاری و چارت تشکیلاتی و مدیریتی و دیگر موارد را در سامانه اخذ مجوز حرفه ای بارگذاری کرده بودند و برهمین مبنا سایت نود هم اوایل مهرماه از حذف قریب الوقوع نفت و استقلال خبر داد که یکی دو روز بعد مورد تایید مدیر صدور مجوز حرفه ای سازمان لیگ هم قرار گرفت.

البته این را باید گفت که نمایندگان ایران شانس آوردند که رایزنی های تاج در سفر به مالزی جواب داد و مهلت تیم های ایرانی تا هشتم آبان ماه تمدید شد. هر چهار باشگاه حالا فقط تا دوشنبه وقت دارند و خبرهایی به سایت نود رسیده که نشان می دهد سخت گیری و به عبارتی بهتر قانون مداری ای اف سی فقط درباره بدهی هایی که به کنفدراسیون فوتبال آسیا یا فیفا گزارش شده نیست و فدراسیون فوتبال ایران مکلف است تیم هایی را به عنوان نماینده خود به ای اف سی معرفی کند که هیچ بدهی قطعی و مسجل شده ای نداشته باشند.

احکام داخلی چالش جدید برای نمایندگان ایران

در واقع چهار نماینده ایران می بایست بدهی های خود به طلبکارانی که طی این سالها از کمیته انضباطی و استیناف حکم قطعی دریافت کرده اند پرداخت کنند و یا رضایت آنها را جلب کنند و علاوه بر این از سایر استانداردهای لازم برای حضور در لیگ قهرمانان برخوردار باشند. فدراسیون فوتبال هم مکلف است بر اساس الزام ای اف سی تیم هایی را معرفی کند که بدهی های خود را با طلبکار تعیین تکلیف کرده اند و بالفرض اگر تیمی به ای اف سی معرفی شود و بعدا اثبات شود که این تیم بدهی دارد، سهمیه ایران از بین خواهد رفت. آنطور که سایت نود در این باره استعلام کرده سه تیم پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی به روایتی بین هشتاد تا صد پرونده در کمیته های انضباطی و استیناف دارند که درباره آنها مدتهاست حکم قطعی صادر شده و این سه تیم مکلف و موظف هستند با تمامی شاکیان خود تسویه کرده و یا رضایت آنها را جلب کنند. این در حالی است که باشگاهها با شاکیانشان تسویه حساب نکرده اند و رضایت آنها هنوز جلب نشده است. نکته عجیب این است که هر چهار نماینده بدهی هایی از یکی دو میلیون تومان تا بیش از یک میلیارد تومان هم دارند! اینکه چرا باشگاهها بدهی های سبک را تسویه حساب نکرده اند هم در نوع خودش عجیب است.

تراکتورسازی کمترین چالش، استقلال بیشترین چالش

در این میان تراکتورسازی با پرونده های گمتری درگیر است اما حل و فصل بیش از صد پرونده برای سه باشگاه پرطرفدار، قطعا بار مالی زیادی را به همراه دارد. خصوصا اینکه اخیرا تراکتورسازی با ده شاکی خارجی و فیفایی خود تسویه کرده و پرسپولیس هم علاوه بر درگیر بودن با حکم یک و نیم میلیارد تومانی فیفا به نفع گولچ در cas ، تازه بدهی یک میلیارد و ششصد میلیون یورویی ژوزه و دستیارانش را پرداخت کرده است. در حال حاضر شرایط به گونه ای است که نفت تهران علاوه بر مواجه بودن با ابهام مالکیتی و برخی تعلل ها در اخذ مجوز حرفه ای بدهی های پرداخت نشده ای دارد که فدراسیون را مجاب کرده به ذوب آهن اصفهان اعلام اماده باش کند. در میان سه تیم دیگر مشکلات استقلال حادتر به نظر می رسد تا جایی که چند روز پیش از قول تاج عنوان شد استقلال اگر بدهی هایش را در روزهای آتی تسویه نکند از آسیا حذف می شود. این مصاحبه هر چند از سوی تاج تکذیب شد اما بسیاری این تکذیبیه را به برگزاری دربی ربط دادند. باشگاه استقلال هم در بیانیه ای تاکید کرد برای اخذ مجوز حرفه ای تمامی اقدامات لازم را انجام داده است. در این بیانیه که شب قبل از دربی صادر شد روی اخذ مجوز حرفه ای مانور شد اما درباره پرداخت بدهی ها هیچ توضیحی داده نشد در حالی که حل و فصل بدهی ها یکی از آیتم های مهمی است که ای اف سی روی آن تاکید دارد و در این باره مماشات هم نمی کند تا جایی که اخیرا پنج تیم عربستانی و دو تیم اماراتی نتوانستند مجوز حضور در لیگ قهرمانان را بگیرند و فدراسیون فوتبال عربستان و امارات به دلیل برخورداری این باشگاهها از بدهی از معرفی آنها به ای اف سی خودداری کردند.

تنها سه روز مهلت دارند

در چنین اوضاعی باید دید تراکتور و سرخابی ها طی روزهای آتی و سه روز باقی مانده برای توافق یا تسویه با طلبکاران خود چه اقداماتی انجام خواهند داد و اصولا آیا از توان مالی لازم برای حل این مشکل بزرگ برخوردار هستند یا نه. البته برخی از باشگاهها طی روزهای اخیر در پس پرده و بدون هیاهو با برخی طلبکاران خود وارد مذاکره شده اند تا بتوانند با گرفتن تخفیف با آنها به توافق برسند. در واقع حالا ملاک این نیست حتما با طلبکارانی توافق شود که طلب خود را به ای اف سی گزارش کرده اند بلکه تیم های حاضر در لیگ قهرمانان نباید هیچ بدهی ثبت شده ای را در ایران و در ای اف سی و فیفا داشته باشند. استقلال که با بیش از سی حکم صادر شده و قطعی مواجه است در برخی از پرونده ها به بازیکن هایی مثل امیرحسین صادقی و آرش برهانی هر کدام حدود بیش از یک میلیارد تومان بدهکار است (در مجموع بیش از دو میلیارد تومان) و باید در چنین وضعیتی با حدود سی طلبکار خود توافق کند. پرسپولیس هم مکلف است با تمامی شاکیانی که در ادوار مختلف حکم گرفته اند تسویه کند. در مجموع شانس پرسپولیس برای حضور در لیگ قهرمانان کمی بیشتر از استقلال ارزیابی می شود چرا که این باشگاه بدهی های کمتری به مربیان و بازیکنان سابق خود دارد.

باید دید تا دوشنبه هشتم آبان ماه چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. سایت نود اطلاعات جامع تر و کاملتری دراین باره دارد اما بنا به مصلحت نمایندگان ایران از انتشار دقیق و جامع این اطلاعات صرف نظر می کند و امیدوار است طی روزهای باقیمانده همه فکری به حال این ماجرا کنند چرا که حل و فصل بیش از هشتاد پرونده بدهی که حکم قطعی صادر شده شرط حضور چهار نماینده ایران در آسیاست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه