زمزمه‌هایی برای اکران «عصبانی نیستم»/گزارشی از تولید غیر قانونی فیلم

در حالی سخنانی از اکران فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» به گوش می‌رسد که وزیر ارشاد گفته بود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پای مجوزی که برای ساخت فیلم یا یک اثر صادر می‌کند، می‌ایستد.

زمزمه‌هایی برای اکران «عصبانی نیستم»/گزارشی از تولید غیر قانونی فیلم

به گزارش ۸دی نیوز و به نقل از فارس، «عصبانی نیستم» فیلمی بود که در جشنواره فیلم فجر با جنجال‌های زیادی همراه بود و ارجاعات آن به فتنه ۸۸ مورد انتقاد بسیاری از دغدغه‌مندان سینمای ایران و انقلاب و نمایندگان مردم در مجلس قرار گرفت.

این فیلم اگر چه به خواسته تهیه کننده از گردونه رقابت در جشنواره فجر خارج شد و به گفته «مجتبی راعی» از داوران جشنواره فیلم فجر عدم داوری آن «کاردرستی» بوده، اما همین فیلم نتوانست در جشنواره برلین نیز طرفی ببندد.

هرچند این فیلم علاوه بر محتوا از نظر ساختار مورد پسند برخی منتقدان سینمایی نیست اما مهمترین مبحث در این باره حضور غیرقانونی آن(به جهت تخطی از مجوز ساخت و عدم اعمال اصلاحیه‌ها) در جشنواره فجر بود که حضور در جشنواره برلین این بی‌قانونی را شدت بیشتری داد چه آنکه نسخه متفاوتی از آنچه در فجر اکران شد در برلین به نمایش درآمده است.

پیش از این پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان داده است که تهیه کننده فیلم، فیلمنامه «عصبانی نیستم» را برای دریافت مجوز به مسئولان پروانه ساخت در دولت قبل ارائه داده بود که این فیلمنامه پس از چند اصلاحیه و اعمال آن از سوی تهیه کننده موفق به دریافت پروانه ساخت شد.

با این حال تهیه کننده فیلم که کارگردانی آن را هم برعهده دارد علیرغم اصلاح فیلمنامه مصوب، هیچ یک از موارد اصلاحی را در فیلم اعمال نکرد و علاوه بر آن موارد دیگری را نیز به آن اضافه نمود و این بدان معنی است که اساسا این فیلم غیرقانونی تولید شده است.

نکته قابل توجه اینکه مسئولان ارشاد از این ماجرا باخبر بودند اما بدون توجه به این عمل غیرقانونی تهیه‌کننده، با اصلاحاتی به آن پروانه نمایش دادند و به این شکل عصبانی نیستم در جشنواره فجر به نمایش درآمد.

سوال اساسی درباره این فیلم این است که چه شده که علیرغم متن قانونی مجوز ساخت و عدم پایبندی تهیه‌کننده به آن، این فیلم توانسته است پروانه نمایش بگیرد؟

بنابر این گزارش، یک سایت سینمایی  به نقل از «علی سرتیپی» مدیرعامل دفتر پخش فیلمیران گفته است: امسال پخش فیلم‌های «قصه‌ها»به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد، «رد کارپت» رضا عطاران، «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا، «کلاشینکف» سعید سهیلی و «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان را بر عهده گرفته‌ایم.

سرتیپی در خصوص اینکه آیا فیلم “عصبانی نیستم” برای اکران منعی دارد گفت: این فیلم برای اکران هیچ مشکلی ندارد.

حال سوالی که در این بین باید پرسید آن است که چرا وزیر محترم ارشاد حرف‌های چند ماه پیش خود را به فراموشی سپرده و یا آن را به مسئولان زیردست خود ابلاغ نکرده است؟

شاید باید به یاد مسئولان وزارت ارشاد آورد که مقام ارشد این وزارتخانه در زمان معارفه حجت‌الله ایوبی در تاریخ ۹ شهریور ۹۲ در بخشی از سخنان خود گفت: از من می‌پرسند که چقدر بر مجوزها پافشاری می‌کنید که باید بگویم در اعطای مجوزها باید فکر شده و حساب شده مجوزی ارائه شود و پس از آن باید بر روی آن بایستیم و در برابر فشارها کوتاه نیاییم.

این در حالی بود که علی جنتی چندی بعد در جشن بازگشایی خانه سینما در ۲۳ شهریور گفته بود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پای مجوزی که برای ساخت فیلم یا یک اثر صادر می‌کند، می‌ایستد.

بنابر این گزارش، حال با حضور غیرقانونی «عصبانی نیستم» در جشنواره فجر و مهمتر از آن جشنواره برلین و اینک انتشار خبرهایی اکران آن آیا باید از سستی تصمیم‌گیری در وزارت ارشاد سخن گفت؟ یا اینکه پرسید «وزارت ارشاد تحت کدام فشار حاضر شده است این فیلم به جشنواره فجر بیاید و بعد از آن در جشنواره برلین نیز به نمایش درآید؟»

با این حال به نظر می رسد وزارت ارشاد پای این بی قانونی نخواهد ایستاد و حاضر نخواهد شد هزینه اکران یک بیانیه سخیف و توهین آمیز سیاسی را پرداخت کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه