ظریف: برخی سایت‎های داخلی حرف‎های مفت و بدون سند منتشر می‎کنند/ ماجرای ارتباطات ایمیلی با دیپلمات‎های امریکایی!؟

برخلاف آنچه آقای ظریف مطرح کرده، این درخواست که با استناد به یکی از بندهای توافقنامه ژنو مطرح شده بود، نه از سوی یک سایت بی نام و نشان بلکه توسط خانم شرمن،و توسط سایت رسمی وزارت امور خارجه امریکا به عنوان یک موضع رسمی عنوان شده بود.

ظریف: برخی سایت‎های داخلی حرف‎های مفت و بدون سند منتشر می‎کنند/ ماجرای ارتباطات ایمیلی با دیپلمات‎های امریکایی!؟

به گزارش ۸دی نیوز و به نقل از رجا نیوز ،در حالیکه تصاویر مخابره شده از نشست مطبوعاتی محمد جواد ظریف با رسانه‎های خارجی در پایان نشست وین، چهره‎ای خندان و بشاش از او را به نمایش گذاشت، که با خوشرویی و صبر و حوصله به سوالات خبرنگاران خارجی پاسخ ‎می‎دهد، اما آنچه از جلسه دیگر ظریف با خبرنگاران داخلی در وین مخابره شده، ترش روی و حمله شدید وی به منتقدین و رسانه‎های داخلی بوده است، رویه‎ای که در ۶ ماه گذشته بصورت یک رویکرد همیشگی از سوی دولت و وزیر امور خارجه پیگیری شده و مطابق با آن، خنده رویی برای طرف‎های خارجی با سابقه دشمنی و ترش رویی با منتقدان داخلی، به عنوان یک استراتژی کلی بکار گرفته شده است.

 112604

 وزیر امور خارجه در روز پایانی سفر به وین که به منظور انجام مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ انجام شد، در نشست خبری با خبرنگاران ایرانی گفت: همواره روش های مختلفی بوده که همیشه وجود داشته و گروه‎های مختلف برای تاثیرگذاری بر روند سیاست‎سازی حرف‎هایی می‎زنند و بسیاری از این حرف‎ها نیز کاملا نامربوط است. دوستان ما که این حرف‎های نامربوط را مدام منتشر می‎کنند و گاهی اوقات با آب و تاب فراوان نشر می‎دهند، در واقع به آن حرف‎های نامربوط موقعیت می‎دهند. گاهی این حرف‎های نامربوط را هیچ جا نمی‎بینیم جز در رسانه‎های داخلی. دلیلی وجود ندارد، هر حرف نامربوط یا مربوطی که در خارج از ایران گفته شد ما مجبور باشیم فورا به آن واکنش نشان دهیم. این حرف‎ها قابلیت طرح ندارد چه رسد به جواب دادن که موارد آن نیز فراوان است.

وزیر خارجه با انتقاد از برخی اخبار که در سایت های داخلی بدون اشاره به منبع موثق منتشر می شود، گفت: متاسفانه برخی دوستان حرف‎های نامربوطی را می زنند که هیچ منبع موثق و جدی ندارد اما به طور جدی در سایت‎های داخلی منتشر می شود. به اشاعه کذب و حرف مفت معتقد نیستم، چیزهایی وجود خارجی ندارد و یا ترجمه غلط منتشر می کنند و گاهی حرف‎های نامربوط به تیتر یک تبدیل می‎شود.  در آمریکا وقتی می‎خواهد سیاست سازی شود همه گروه های فشار و کنش گران غیر دولتی که بسیاری از آنها از منابع صهیونیستی تعذیه می شوند، شروع به انتشار دیدگاه‎های خود می‎کنند در حالی که در آمریکا ۹/۹۹ درصد مردم به این مطالب اهمیت نمی‎دهند اما در ایران یک حوزه وبگردی به راه می‎اندازیم که هر چه بدتر از آن را می‎یابد با تیتر بزرگ به خوبی منتشر می‎کند در حالی که این کار به برخی حرف‎های نامربوط فضای ارایه می دهد.

این در حالی است که به نظر می‎رسد، اشاره آقای ظریف به گزارشی است که رجانیوز روز پنجشنبه و ساعاتی پس از پایان نشست وین، با عنوان «متن توافقنامه ضعیف ژنو، چگونه بهانه بحث بر سر موضوع موشکی ایران را به امریکاییها داد!؟» به عنوان تیتر نخست خود منتشر کرده و در آن با اشاره به درخواست طرف مقابل برای گنجاندن موضوع برنامه موشکی ایران در مذاکرات گام نهایی، بهانه جویی طرف مقابل برای طرح این درخواست را ناشی از ضعف ساختاری موجود در توافقنامه ژنو ارزیابی کرده بود.

اما برخلاف آنچه آقای ظریف در نشست خود با خبرنگاران داخلی مطرح کرده است، این درخواست که با استناد به یکی از بندهای توافقنامه ژنو مطرح شده بود، نه از سوی یکی از چهره‎های گمنام سیاسی و یا گروه‎های فشار امریکایی و نه در یک سایت بی نام و نشان که توسط خانم شرمن، نماینده رسمی امریکا در گروه ۱+۵ و توسط سایت رسمی وزارت امور خارجه این کشور به عنوان یک موضع رسمی عنوان شده بود.

خانم شرمن در این سخنان، با اشاره به بندی از توافقنامه ضعیف ژنو که به لزوم حل و فصل موضوع قطعنامه‎های شورای امنیت اشاره دارد، بهانه لازم را برای طرح موضوع موشکی پیدا کرده و عنوان می کند:در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، اشاراتی به ظرفیت استفاده هسته‌ای از قدرت نظامی موشک‌های بالستیک به عنوان سلاح شده است. من متن دقیق قطعنامه را اکنون در اختیار ندارم اما اگر شما بخواهید می‌توانم آن را بعدا پیدا کنم و در اختیار شما بگذارم.

 112605

اما وندی شرمن در سخنرانی خود برای توجیه اصحاب رسانه‎های امریکایی مطرح شده، به نکته دیگری هم اشاره کرده که تا کنون در رسانه‎های داخلی بازتابی نداشته و البته می‎تواند حاوی نگرانی‎های جدی باشد.شرمن از ارتباط ایمیلی آسان با دیپلماتهای ایرانی سخن گفته و افزوده است:

کاری که ما انجام دادیم در وهله اول همانطور که همه شما می دانید ، این بود که روابط را به صورت سری و پشت پرده برقرار کردیم . این ارتباطات به صورت پشت پرده و محرمانه و بصورت دو جانبه برگزار شد و مقدمه‎ای شد بر روابط گسترده‎تر در گفت و گوهای ایران و گروه ۱+۵ . همه چیز در مذاکرات ۱+۵ شفاف و باز است می خواهم بدانید که همه ما هر دو طرف با یکدیگر در ارتباط هستیم . از زمان توافق اولیه برای اجرای «اقدام مشترک » و از زمانی که وزرای امور خارجه ایران و ایالات متحده محمد جواد ظریف و جان کری با یکدیگر ملاقات کردند و از زمانی که رییس جمهور ایالات متحده با حسن روحانی رییس جمهور ایران به صورت تلفنی گفت و گو کردند ، ما به صورت دو جانبه با یکدیگر در تماس هستیم و زمانی که نیاز داریم مشکلی را حل کنیم ،‌با ایرانیان از طریق ایمیل در اتباط هستیم . همکاران من در اینجا برای اجرای تجریم ها و البته برای این مسئله که مطمئن باشیم اقدامات انسان دوستانه در ایران انجام می شود و کمک ها به ایرانیان می رسد ،‌به صورت ایمیلی با ایرانیان در تماس هستیم .

باید بدانید که ما در دنیای کاملا پیچیده و متفاوتی نسبت به گذشته زندگی می کنیم . اگر نگرانی در زمینه ای داشته باشیم می توانیم با ارتباط گرفتن با طرف مقابل مشکل را حل کنیم و از شرایط آگاه شویم . پس باید گفت زمان و رفتار ما با ایران بسیار متفاوت از گذشته است . و می دانم که باید با چه کسی در ایران ارتباط بگیرم .

این در حالی است که دیپلمات‎های ایرانی تا کنون نسبت به این موضوع نیز که در رسانه‎های داخلی بازتابی نداشته، واکنشی نشان نداده و اعلام نکرده‎اند که آیا برای برقراری کانال ارتباطاتی از طریق ایمیل با دیپلمات‎های امریکایی، مجوزهای لازم را دریافت کرده‎اند!؟

اما بر خلاف آنچه آقای ظریف اعلام کرده‎اند، این اظهارات یک فضاسازی رسانه‎ای توسط شخصیت‎های دست چندم امریکایی و چند سایت  نامعتبر امریکا نبوده، بلکه که یک موضع رسمی است که توسط وندی شرمن، در سایت رسمی وزارت امور خارجه امریکا منتشر شده و البته واکنش جدی و رسمی طرف مقابل را می‎طلبد و نمی‎توان با این استدلال که این سخنان قابلیت پاسخ ندارد، از کنار آن به آسانی گذشت.

ماجرای تکرار چندباره خاطره سفر ظریف به قم و پرسش یک خبرنگار محلی

از سوی دیگر وزیر امور خارجه در سخنان تند و تیز خود به منتقدان با بیان یک خاطره تلاش کرد تا منتقدان را تخطئه کند. وی که خاطره‎ی سوال یک خبرنگار از خود در سفر به قم را تاکنون چندبار در محافل مختلف مطرح کرده است در این زمینه گفت: در سفری که به قم برای دیدار با مراجع رفته بودم خبرنگاری از من پرسید که نظرتان درباره حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی در مذاکرات چیست؟ و من به طور صریح گفتم که آنها هیچ جایگاهی در مذاکرات ندارند.

وی با بیان اینکه این سوال بین حد فاصل ملاقات ها با مراجع در خیابان از وی پرسیده شد، اظهار داشت:بعد که به هتل بازگشتم، در سایت ها منبع این خبر را جستجو کردم که کجا کسی گفته است نمایندگان رژیم صهیونیستی می خواهند در مذاکرات حضور داشته باشند. هیچ جایی به زبان انگلیسی چنین موضوعی منتشر نشده بود، جز یک سایت داخلی به نقل از یک سایت نامعروف عبری که پس از آن پاسخ من بر روی سایت های انگلیسی قرار گرفت.

این در حالی است که خبر و سایت مورد اشاره آقای ظریف، خبری فوری بود که نه یک سایت نامعروف عبری، بلکه رادیو اسرائیل، آنهم به نقل از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم جعلی صهیونیستی منتشر کرده و برای اولین بار توسط برخی خبرگزاری‎های داخلی در ایران منتشر و روز بعد، توسط سایت‎های خبری (+، +) بر روی آن تحلیل ارائه شده بود. این نکته با صرف نظر از خبر روزنامه اسرائیلی جورزالیم پست  و خبرگزاری دویچه وله آلمان، مبنی بر دیدار اوباما و نتانیاهو برای بحث بر سر این موضوع منتشر است.

112606

هر چند از دولتی که منتقدان خود را بی‎سواد خوانده و هر روز با جعل و استفاده از برچسب‎هایی همچون افراطی، تندرو، حسود، همسو با اسرائیل، تلاش کرده است بدون پاسخ به انتقادات جدی و قابل بحث آنها، تنها با ابزار فرافکنی از کمند پاسخگویی بگریزد، توصیه به اینکه با سعه صدر بیشتری نسبت به منتقدین رفتار کند، شاید انتظار بجایی نباشد، اما نکته قابل توجه و غیر قابل صرف نظر آن است که به هر حال تنظیم ضعیف متن توافقنامه ژنو، تبعات حقوقی ناخوشایندی را در مراحل بعدی گریبانگیر ملت ایران کرده است که قطعا لازم است تنظیم کنندگان آن جواب قابل قبولی نسبت به آن در پیشگاه ملت داشته باشند.

هرچند که دولت در برخورد با منتقدانی که این نقاط ضعف را بازگو می‎کنند و یا درباره مواردی چون ارتباط ایمیلی با دیپلمات‎های امریکایی پرسش می‎کنند، تندی و ترش رویی کرده و با انواع شیوه‎ها از پاسخ به آنها طفره بروند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه