حمیدرضا دنیادیده
8دی گزارش می‌دهد؛

بررسی توسعه روستایی در سیاست‌های دولت از حرف تا عمل

متأسفانه در دولت‌های اخیر به توسعه روستا کمتر توجه شده و این امر مستلزم بازنگری در قوانین و اجرای آن‌ها در کشور است.

بررسی توسعه روستایی در سیاست‌های دولت از حرف تا عمل

به گزارش ۸دی از رشت، توسعه روستایی یکی از نیازهای بنیادی رشد هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و پیوسته موردتوجه سیاست‌گذاران قرارگرفته است و همیشه در اعمال سیاست‌های دولت از آن نام‌برده می‌شده اما اینکه چه مقدار نمود عینی پیدا می‌کند نیازمند توجه بیش‌ازپیش و دقت نظر فراوان است.
منظور از توسعه روستایی عموماً فرایند ارتقای کیفیت زندگی و وضعیت اقتصادی مردمی است که در نواحی نسبتاً منزوی و با تراکم جمعیت کم زندگی می‌کنند.
به‌طور سنتی توسعه روستایی بر بهره‌گیری از منابع طبیعی سرزمینی نظیر کشاورزی و جنگلداری متمرکز بوده است و تغییرات در شبکه‌های تولیدی جهانی و شهری شدن فزاینده خصوصیات نواحی روستایی را تغییر داده است.
افزاش گردشگری، تولیدهای خاص، تفریحات جایگزین، استخراج منابع و کشاورزی به‌عنوان محرک‌های اصلی اقتصادی در روستاها شده‌اند که بسیار حائز اهمیت هستند و به تعریفی دیگر باید گفت که توسعه روستایی، راهبردی است که برای بهبود زندگی اقتصادی و اجتماعی روستاییان فقیر تدوین‌شده است و اگر به آن پرداخته شود شاهد پویایی بسیاری خواهیم بود.
متأسفانه در دولت‌های اخیر مشاهده‌شده که به توسعه روستا کمتر توجه شده و این امر مستلزم بازنگری در قوانین و اجرای آن‌ها در کشور است و علاوه بر آن نیازمند اهتمام ویژه به مقوله روستا به‌عنوان قطب اقتصاد و قلب تپنده کشور هست.
باید بررسی و بازنگری داشت که تاکنون به چه میزان به توسعه روستا نگریسته شده و اگر هم توسعه روستا به معنای واقعی خود روی نداده اشکال کار در کجا است و چه راهکاری برای آن وجود دارد.
اسدالله عباسی دراین‌باره با اشاره به اعتبارات مناسب و مکفی در رابطه با مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در دولت نهم و دهم اظهار کرد: ارائه تسهیلات دولتی به روستانشینان به جهت مقاوم و بازسازی خانه‌های مسکونی منجر به مقاوم‌سازی و تجدید بنا در روستا می‌شد و در این راستا بسیاری از مردم صاحب‌خانه می‌شدند.
وی تاکید بر اینکه امیدوار بودیم تا ارائه تسهیلات از سوی بنیاد مسکن با همان شدت و قوت ادامه یابد، افزود: باید بافت‌های فرسوده در شهر و روستا در مقابله با بلایای طبیعی بازسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی شود.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ارائه تسهیلات زیر بنایی از سوی دولت برای روستائیان گفت: با ارائه خدمات آب، برق، گاز، تلفن و جاده می‌توان مانع از مهاجرت روستائیان به شهرها شد.
نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نقش روستائیان در تولید محصولات کشاورزی و دامی بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: دولت باید با توسعه روستا و در اختیار گذاشتن امکانات و بسته‌های حمایتی حتی شهروندان را نیز راغب به حضور در روستاهای خود کند.
محمدحسین قربانی نیز ر رابطه با توسعه روستا برنامه ششم توسعه را بسته‌ای جامع و کامل برای رشد و نیازهای روستا عنوان داشت و اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی ۱ میلیارد و پانصد میلیون تومان در راستای برنامه ششم توسعه برای توسعه روستاها اعتبار مصوب کرده است.
وی بابیان اینکه مجلس به دولت اجازه داده تا در حوزه توسعه روستا از صندوق توسعه ملی اعتبار هزینه کند، افزود: بحث اشتغال محوری در روستا، حمایت از تولیدات روستایی، خرید تضمینی محصولات کشاورزی، جلوگیری از واردات بی‌رویه و تعرفه گذاری برای کاهش واردات همگی از اقدامات انجام‌شده برای توسعه روستاها است.
رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توسعه روستا بر اقتصاد روستانشینان توجه دارد، گفت: باید همه‌ی ابزارها و راهکارها برای تقویت روستاها به کار گرفته شود و در این راستا تاکنون اقداماتی انجام‌شده است.
نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه برای توسعه بیشتر روستاها باید زیرساخت‌های روستایی آماده‌تر باشند، خاطرنشان کرد: باید آب، برق، گاز، جاده و سایر امکانات زیرساختی برای روستائیان فراهم شود تا ماندگاری آن‌ها را رقم بزند.
نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ابتدا باید ماندگاری روستائیان را تثبیت کرد و سپس به فکر افزایش سطح تولیدات روستائیان بود، تصریح کرد: اگر رفاه اجتماعی و بهداشت محیط در کنار سایر زیرساخت‌های روستا نباشد روستائیان یقیناً ناچار به مهاجرت خواهند شد.

قربانی با اشاره به اینکه در صورت عدم وجود روستایی در روستا سطح تولیدات محصولات کشاورزی کاهش پیدا می‌کند، بیان کرد: امروزه بسیاری از تغییر کاربری‌ها نتیجه عدم‌حمایت از روستائیان بوده و برنامه ششم توسعه نیز به جد اقدامات فراوانی در این راستا تعریف کرده است.
منوچهر جمالی از دیگر نمایندگان گیلان در مجلس دیدگاهی متفاوت با سایر نمایندگان دارد و بابیان اینکه روستاها در سیاست‌های دولت مظلوم واقع‌شده‌اند، اظهار کرد: متأسفانه بخش توسعه روستا در کشور خوب دیده نشده که به نظر می‌رسد از اصلی‌ترین دلایل مهاجرت مردم به شهرها باشد.
وی بابیان اینکه اقتصاد روستا خوب دیده نشده است، افزود: حمایت‌های لازم در زمینهٔ کشاورزی و حتی درزمینهٔ توریسم روستایی به‌خوبی در روستاها دیده نشده و موجب کاهش درآمد روستائیان و اقتصاد آن‌ها شده است.
نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمرنگ شدن طرح هادی در روستاها، گفت: طرح هادی اجراشده در روستاها بر مبنای توسعه جمعیتی بوده و با حصار کشیدن دور روستا و شهر و شهرک دیدن آن مانع توسعه آن شده‌اند.
جمالی بابیان اینکه در حدود ۲۰ درصد روستاها طرح هادی اجراشده، بیان کرد: حدود ۸۰ درصد روستائیان از طرح‌های هادی اجراشده دولت مشکل‌دارند و ناراضی هستند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه روستائیان باید زندگی راحت و بی‌دغدغه‌ای داشته باشند، خاطرنشان کرد: روستائیان باید با پرداختن به تولیدات و فراورده‌های دامی و بهبود معیشت و اقتصاد خانوار موجب توسعه همه‌جانبه منطقه خود شوند.
نماینده رودبار بابیان اینکه دولت باید شرایطی را فراهم کند تا روستائیان مهاجر به آبادی خود برگردند، افزود: اگر امکانات زیرساختی در روستاها تقویت شوند یقیناً مهاجرت معکوس روستائیان یعنی از شهر به روستا را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.

با مرور دیدگاه‌های قانون‌گذاران کشور استنباط می‌شود که توسعه و عمران روستا باید مشتمل بر مجموعه‌ای از اقدامات بنیادی برای اصلاح اوضاع اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در جامعه روستایی باشد و آن را به‌گونه‌ای متحول سازد که همه استعدادهای بالقوه موجود در روستا را بالفعل نماید و یک سیستم اجتماعی عادلانه را پایه‌ریزی کند که با بررسی روستاها و انطباق بر سیاست‌های توسعه‌ای نیازمند یک عیارسنجی و واقع‌بینی در این رابطه هستیم.

راه روستایی، آب، گاز، و سایر زیرساخت‌های عمرانی از مهم‌ترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه‌ای در توسعه مناطق روستایی ایفاء می‌کند.
توسعه روستا ایجاد مجموعه‌ای از زیرساخت‌ها است که باید در روستا شکل بگیرد تا با توازن امکانات شهر و روستا، مهاجران به رغبت خود روانه روستاها شوند.

اعمال سیاست‌های غیر کارشناسانه در سال‌های اخیر موجب شده تا توسعه روستا از دغدغه اصلی روز خارج شود و تنها به رفع نیازهای اصلی مردم توجه شود.
اگرچه بسیاری از دولت‌ها، برنامه‌های گسترده و پرهزینه‌ای را برای بهبود این زیرساخت‌ها انجام داده‌اند، اما شواهد نشانگر آن است که این امر به‌تنهایی نتوانسته است معضلات زندگی روستایی را حل کرده و آنان را از فقر برهاند و سیل مهاجرت از روستا به شهر را کاهش دهد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه