مناره گسکر از جاذبه های گردشگری گیلان+ تصاویر

مناره گسکر واقع در روستای مناره بازار در ۹ کیلومتری غرب صومعه سرا متعلق به دوره سلجوقی است. این مناره در سر راه یک جاده قدیمی معروف به شاه عباسی واقع شده و یادآور مناره‌های عظیم سلجوقی در دیگر نقاط ایران است.

مناره گسکر از جاذبه های گردشگری گیلان+ تصاویر

به گزارش خبرنگار ۸دی نیوز، مناره گسکر واقع در روستای مناره بازار در ۹ کیلومتری غرب صومعه سرا متعلق به دوره سلجوقی میباشد:

مناره گسکر [Gasker] در سر راه یک جاده قدیمی معروف به شاه عباسی واقع شده و یادآور مناره‌های عظیم سلجوقی در دیگر نقاط ایران است. این مناره که از آجر و ملات و گچ ساخته شده است با ارتفاع ۲۵ متری در زمان سالم بودن خود یکی از عجایب معماری استان گیلان قلمداد می شد، زیرا به ندرت بنای مرتفعی در هوای بارانی گیلان استقامت و پایداری در مقابل عوامل جوی را از خود نشان می دهد.

در داخل مناره ستونی نگه دارنده قرار دارد که پلکان مارپیچ داخلی به دور آن می چرخد. مقطع این مناره دایره ای و هرچقدر بطرف بالا حرکت کنیم از قطر دایره تشکیل دهنده کاسته می شود در این مناره از طریق یک در ورودی که در جهت جنوبی قرار دارد می توان بداخل مناره راه یافت و از طریق پله های متعدد که اکنون بیش از ۱۸ عدد نیست به بالای مناره رسید .

از نظر بهره برداری احتمالا این بنا جهت دید بانی ، بدست آوردن دقیق طلوع و غروب خورشید و یا اشاعه شعائر مذهبی ( اذان ) استفاده می شده است .
در قسمت فوقانی مناره در دو ردیف نقش هندسی جهت تزیین مناره آجرکاری شده بود که امروزه بر اثر فرو ریختن قسمت بالایی مناره قابل مشاهده نیست . بخشی از این اثر در سالهای ۸۰ و ۸۱ مورد مرمت قرار گرفت.
البته جدای از زیبایی های تاریخی این مکان، برخی کم توجهی ها هم نسبت به این جاذبه گردشگری صورت گرفته که فقط به نمایش تصاویرش اکتفا میکنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه