جواد زادیوسف
استاد روانشناسی در گفتگو با 8دی؛

چگونه می توان افراد در معرض خودکشی را شناسایی کرد؟

یک استاد روانشناسی گفت: خودکشی را نمی توان به عنوان یک عامل منفرد در نظر گرفت، این رفتار را باید نتیجه تاثیر عوامل مختلف زیستی، ارثی، روانشناسی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی دانست.

چگونه می توان افراد در معرض خودکشی را شناسایی کرد؟

محسن مشکبید حقیقی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ۸دی در رشت با بیان اینکه آموزش اگر معتدل،همه جانبه،مناسب و منظم نباشد باعث حذف تعهد در انسان ها می شود،بروز برخی رفتارهای نابهنجار را ناشی از عدم تعهد دانست و اظهار کرد:ما برای تربیت صحیح فرزندانمان و در نهایت پرورش یک جامعه ی ایده آل باید بدون ترس منابع متعدد و مناسب درباره افکار و عقاید مختلف را در اختیار نوجوانان قرار دهیم و از پرسش آنها نه تنها جلوگیری نکنیم بلکه با منطق پاسخگوی آنها باشیم.

وی با اشاره به مسائلی مانند بازی نهنگ آبی و امثالهم که در نهایت منجر به یک آسیب جدی اجتماعی در جوامع توسعه یافته شده است،افزود: آنچه باید بدانیم این است که اگر رفتاری مثل خودکشی اتفاق می افتد نباید دلیلش را در زمان حال جستجو کرد بلکه فاکتورهای زمینه ساز قبلا شکل گرفته و ما برای آن اقدامی نکردیم یا حتی اصلا فکر نکردیم وجود دارد و این نوع بازی ها تنها سبب تحریک و بهانه ای برای آن می شود!

مدیر مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی احیاء با تاکید بر اینکه خودکشی را نمی توان به عنوان یک عامل منفرد در نظر گرفت گفت: این رفتار را باید نتیجه تاثیر عوامل مختلف زیستی، ارثی، روانشناسی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی دانست بنابراین در اینجا می توان پرسید چگونه می توان افراد در معرض خودکشی را شناسایی کرد؟ پاسخ این است که حساسیت در موارد زیر می تواند راهگشا باشد:
کناره گیری از مردم،ناتوانی در ایجاد ارتباط با خانواده و دوستان,دلهره یا ترس,تغییر در شخصیت،نشان دادن علائم بدبینی،تحریک پذیری،افسردگی،بی تفاوتی,تغییر در عادات خواب و خوراک,احساس گناه،شرم،بی ارزشی و نفرت از خود,احساس تنهایی،و گفتگوی تکراری در مورد مرگ و خودکشی.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اکثر افراد احساسات متضادی در مورد اقدام به خودکشی دارند.درواقع آرزوی مرگ و آرزوی زندگی کردن,نیروی الاکلنگی در فرد ایجاد می کند.از یک طرف میل قوی برای فرار از زندگی و از طرف دیگر میلی پنهانی برای زنده ماندن در درون شخص وجود دارد.
وی افزود:بسیاری از افراد متمایل به خودکشی واقعا نمی خواهند بمیرند.آنها فقط از زندگی ناخوشنودند!در نتیجه اگر از آنها حمایت شود و میل به زندگی در آنها افزایش یابد خطر خودکشی کاهش می یابد.
حقیقی با بیان اینکه خودکشی یک عامل تکانه ای است,تصریح کرد:تکانه ی اقدام به خودکشی موقتی است و ممکن است چند ساعت یا حتی چند دقیقه طول بکشد.این تکانه ها به دنبال رخدادهای شخصی در زندگی شعله ور تر می شوند.
حقیقی در پایان با اشاره و معرفی افراد موثر در پیشگیری از این رفتار ناهنجار اجتماعی خاطرنشان کرد:در هر حال مددکار اجتماعی یا مشاور یا هر فردی که در خودکشی مداخله می کند می تواند با بازی با زمان و کمک به فرد در جریان این رخداد میل خودکشی را تخفیف دهد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه