بارزانی مذاکره نکند اربیل را هم از دست می‌دهد

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معتقد است از آنجایی که موضوع حضور پیشمرگه‌ها در کرکوک برای دفاع نبوده و برای مقابله با حکومت عراق بود، انگیزه‌ای برای ایستادگی وجود نداشت و از کرکوک عقب‌نشینی کردند.

بارزانی مذاکره نکند اربیل را هم از دست می‌دهد

به گزارش ۸دی به نقل از مشرق، محسن کوهکن با اشاره به تحولات اخیر کرکوک و عقب نشینی پیشمرگه‌ها از آن، گفت: این سوال جدی همواره مطرح بود که بارزانی با چه محاسبه ای رفراندوم را برگزار کرد که برخی معتقدند شاید صرفا خواسته شهرتی از خود بر جای گذاشته و برندی از نام خود به ثبت برساند لذا محاسبه چندانی برای برگزاری صورت نداد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مخالفت تمامی کشورهای همسایه عراق با استقلال اقلیم کردستان، عنوان کرد: شاید بارزانی تصور می کرد حمایت غرب را خواهد داشت که در این موضوع اشتباه کرد از این رو محاسباتی که برای برگزاری رفراندوم صورت داد، صد در صد غلط بود و حیدر العبادی با این قضیه هوشمندانه برخورد کرد.

وی افزود: امروز زمان آن فرا رسیده که با تنگ کردن و بستن راه ورودی هوایی و زمینی با صرفا اندکی صبر و حوصله ازسوی دولت مرکزی عراق  کار را به جایی رساند که تمام کسانی که به رفراندوم رأی دادند متوجه شدن از چاله به چه چاهی افتاده اند.

کوهکن ادامه داد: شرایط اکنون به گونه ای است که اگر اصرار بارزانی بر اجرای نتیجه رفراندوم بیش از این ادامه پیدا کند و مردم بینند تنها ده درصد کالاهای مغازه ها خالی شده، به سمت آنها هجوم می برند و درگیریه ای داخلی میان اکراد به وجود می آید.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه تا کنون هیچ کشوری در دنیا رفراندوم را تأیید نکرده، اظهار داشت: امروز هیچ گونه زمینه برای ایستادگی و مقاومت میان پیشمرگه ها نبوده و علت فرار آنها از کرکوک نیز به همین خاطر است چرا که وقتی کسی از سرزمینش دفاع می کند احساس متفاوتی دارد تا اینکه بخواهد مقابل حکومت کشور خود بایستد از این رو هیچ عاملی برای تقویت روحیه برای پیشمرگه ها وجود نداشت و برای ایستادگی در برابر ارتش عراق هیچ اتکایی نداشتند.

وی در ادامه با بیان اینکه اتفاق کرکوک بارزانی را به فکر وا می دارد که برای مردم کُرد هزینه تراشی نکرده و از راه غلط رفته بازگردد، عنوان کرد: دولت مرکزی نیز در حفظ تمامیت ارضی خود روشی را پیش گرفته که تمامی کشورهای همسایه اقلیم با آن هماهنگ هستند و به خواسته های آن عمل می کنند که نمونه آن انسداد مرزها بود.

کوهکن  بر همین اساس تصریح کرد: زمانی که کرکوک از سوی نیروهای دولت مرکزی عراق گرفته شد دغدغه مرز ترکیه و فروش نفت از این طریق برطرف شد بارزانی نیز با این اقدام غافلگیر نشد چرا که قطعا این اقدام دولت مرکزی قابل پیش بینی بود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان با طبیعی دانستن سخت شدن شرایط برای بارزانی، خاطرنشان کرد: ایران و سایر کشورهای همسایه از عراق یکپارچه حمایت می کنند از این رو اگر بارزانی می خواهد باقی بماند باید وارد مذاکره شود تا اربیل و سلیمانیه را نیز همچون کرکوک از دست ندهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه