در دیدار جمعی از بازاریان با رئیس شورای رشت مطرح شد؛

بازار رشت کساد و کم رونق/طرح جمع آوری دستفروشان عملی شود

جمعی از بازاریان رشت در دیدار با رئیس شورای این شهر، ضمن ابراز گلایه از کسادی فعالیت های اقتصادی در بازار به دلیل نابسامانی در وضعیت دستفروشان، خواستار ساماندهی و جمع آوری این افراد شدند.

بازار رشت کساد و کم رونق/طرح جمع آوری دستفروشان عملی شود

به گزارش ۸دی، جمعی از بازاریان رشت صبح شنبه با رئیس شورای این شهر دیدار و دغدغه های خود در رابطه با فعالیت هایشان را مطرح کردند.

از جمله مهمترین این دغدغه ها، اجرای طرح جمع آوری دستفروشان و برخورد با اراذل در سطح بازار رشت بود.

در این دیدار رئیس هیئت امنای پاساژ علم الهدی رشت اظهار کرد: قرار بود دستفروشان در یک ساعات مشخص در خیابان حضور پیدا کنند اما عملا این موضوع نادیده گرفته می شود.

مهدی شادرو افزود: در تمامی ساعات روز شاهد حضور دستفروشان هستیم و این موضوع موجب کسادی فعالیت مغازه داران شده است.

وی با اشاره به امنیت بازار رشت تصریح کرد: متاسفانه اکثر بازاریان به علت عدم حضور مشتری و….ورشکسته شده اند و در واقع دستفروشان بازار را تصاحب کرده اند.

شادرو با بیان اینکه بازاریان رشت در حال نابودی هستند گفت: در حال حاضر گردشگران فراوانی وارد رشت می شوند اما درگیریهایی که معمولا توسط اوباش در بازار اتفاق می افتد موجب هراس گردشگران می شود.

رئیس هیئت امنای پاساژ علم الهدی رشت افزود: جمع آوری اوباش و ساماندهی دستفروشان از جمله مواردی است که از رئیس شورای رشت خواستار پیگیری آن هستیم.

شادرو با اذغان به اینکه پیاده راه فرهنگی آبروی شهر رشت است تصریح کرد: بازاریان نسبت به شهرشان تعصب دارند و نمی خواهیم از بازار رشت به عنوان یک مرکز درگیری یاد شود.

وی با اشاره به اینکه بازاریان انگیزه فعالیت ندارند گفت: از شورای شهر تقاضا داریم برای ساماندهی دستفروشان چاره ای بیاندیشد و اجازه ندهند بازار رشت به سمت نابودی برود.

بازار رشت در حال نابودی است

یکی دیگر از بازاریان رشت نیز در این دیدار گفت: بازاریان رشت مورد ظلم واقع شده اند و تحمل این نابسامانیها را نداریم.
ابراهیمی افزود: اکثر پاساژها خالی شده اند و بازار رشت در حال غرق شدن می باشد.

وی با اشاره به اینکه معضل اصلی بازار رشت حضور گسترده دستفروشان می باشد بیان کرد: بازاریان تصمیم گرفته اند عوارض سالیانه خود را  در اعتراض به حضور انبوه دستفروشان پرداخت نکنند و معتقدیم وقتی حمایتی از سوی اتاق اصناف و… دریافت نمی کنیم نباید عوارض بپردازیم.

وی فقدان پارکینگ در مسیر پیاده راه فرهنگی رشت را از دیگر معضلات دانست و افزود: وقتی مشتری که برای خرید به رشت می آید و ساعتها در خیابان سرگردان می باشد و نمی تواند مکان مناسبی برای پارک خودرو پیدا کند یقینا برای دفعات بعدی انگیزه خرید را از دست خواهد داد.

یکی دیگر از بازاریان رشت نیز در این دیدار اظهار کرد: از توانمندیهای رئیس شورا آگاه هستیم و به همین علت خواستار برگزاری این دیدار شدیم.

محمدرضا تقوادوست افزود: به نمایندگی از هفتصد نفر که در صنف کیف و کفش عضویت دارند در این دیدار حضور پیدا کرده ام و خواستار رفع مشکلات مطروحه هستیم.

وی با اشاره به اینکه اکثر پاساژها خالی شده اند تصریح کرد: اکثر مغازه ها برای فروش گذاشته شده اند و این موضوع ناراحت کننده است.
در  ادامه این نشست رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز اظهار کرد: از ابتدای فعالیت شورای چهارم رشت با معضل دستفروشی و نارضایتی بازاریان از این بابت اطلاع پیدا کردیم.

سید امیر حسین علوی افزود: در راستای رفع این مشکل در شورای چهارم کارگروهی تشکیل شد و تلاشهایی در راستای ساماندهی دستفروشان انجام شد که در نهایت چون نتایج پیش بینی شده محقق نشد از این کارگروه خارج شدم.
وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی کشور نامطلوب است گفت: متاسفانه رکود اقتصادی در همه جا مشاهده می شود و فرهنگ خرید نیز در حال تغییر است.

علوی افزود: بازارهایی که امروز نمایندگان هیئت مدیره آن در این نشست حضور دارند خاطرات دوران کودکی ما هستند و امروزه سلایق مدرن پسند شده و تمایلی به خرید از مراکز قدیمی ندارند و فرهنگ خرید به تاسی از فرهنگ دنیا در حال تغییراست.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با تاکید به نقش حساس و سازنده بازاریان در طول دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: بازار به عنوان قلب تپنده شهر نباید فلج شود و متاسفانه بخشی از مشکلات ایجاد شده به علت سوء مدیریت می باشد.

وی حضور دستفروش، ترافیک، انسداد مسیر، عدم جذب بازارهای بیرونی و… را از جمله دلایل عدم موفقیت بازاریان رشت دانست و بیان کرد: متاسفانه امروزه دستفروشی در حال گردش به صورت نسل به نسل است و باید پذیرفت که برخورد قهری توسط شهرداری تا حدودی می تواند تاثیرگذار باشد و بعد از آن مجددا فعالیت دستفروشان آغاز خواهد شد.

علوی با اشاره به اینکه شورای رشت فراتر از شرح وظایفش در حوزه دستفروشان اقدام نموده است گفت: شورای رشت با ایجاد بازارچه سعی در ساماندهی دستفروشان دارد اما ادامه این روند نیازمند مساعدت و یاری دستگاههای دیگر نیز می باشد.

وی افزود: متاسفانه به شهرداری اجازه نمی دهند از پارکینگی که متعلق به یکی از دستگاههای دولتی است به منظور ساماندهی دستفروشان استفاده نماید.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اذعان به اینکه ایجاد امنیت، برخورد با اوباش و… جزو وظایف شورا نیست بیان کرد: از معاون خدمات شهر شهرداری رشت تقاضای پیگیری مبحث دستفروشی را داریم اما شورا به تنهایی قادر به رفع این مشکل نیست و نیازمند حضور و همراهی پلیس هستیم.

علوی با اذعان به اینکه پیاده راه فرهنگی رشت نیازمند بازبینی است افزود: در خصوص پیاده راه به دنبال بازبینی هستیم اما تا زمانی که نتایج بررسی ها اعلام نشود نمی توانیم هیچ گونه اظهار نظری کرد و در همان وضعیت قبلی در این نقطه از رشت نیازمند حداقل ۲ پارکینگ بودیم و این موضوع در بودجه امسال هم منظور شده است.

وی افزود: شورای رشت بازار را از خود جدا نمی داند و انتظار داریم بازاریان نیز چنین نگاهی به شورا داشته باشند .

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در خاتمه گفت: شورای رشت تمام تلاش خود را برای رفع مشکل بازاریان به کار خواهد گرفت و امیدوارم شاهد توسعه و بهبود اقتصادی شهر رشت باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه