پس از ژاپن و اسپانیا؛

ایتالیا در جایگاه سومین کشور پیر جهان قرار می گیرد

موسسه ملی آمار ایتالیا در گزارشی تحت عنوان ‘شصت سال اروپا’ با اشاره به افزایش سریع سنی جمعیت، اعلام کرد که ۵۰ درصد مردم این کشور بالای ۴۵ سال سن دارد و این کشور در سال ۲۰۵۰ تبدیل به سومین کشور پیر جهان خواهد شد.

ایتالیا در جایگاه سومین کشور پیر جهان قرار می گیرد

به گزارش ۸دی، به نقل از داده های آماری موسسه ایستات، ایتالیا که در دهه ۵۰ میلادی از جوان ترین کشورهای اروپا محسوب می شد، اکنون بیش از سایر کشورها و با سرعت بیشتری پیر می شود و سن نیمی از جمعیت ۶۰ میلیونی این کشور بالای ۴۵ سال است.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۹۵۷ نیمی از جمعیت ایتالیا کمتر از ۳۱ سال سن داشت، اما اکنون بیش از ۴۵ سال سن دارد که خود حاکی از پیری سریع جمعیتی است. بدین ترتیب مرکز ثقل سنی مردم ایتالیا بیش از ۱۵ سال افزایش پیدا کرده است.

متوسط سنی جمعیت در ۶ کشور بنیانگذار اتحادیه اروپا با ۱۱ سال افزایش ، از ۳۳ سال به ۴۴ سال رسیده است و در مجموع متوسط سنی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ۳۲ به ۴۳ سال افزایش یافته است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز در تازه ترین گزارش خود هشدار داد که سرعت پیری جمعیت در ایتالیا افزایش یافته است و این کشور یکی از پیرترین کشورهای جهان محسوب می شود. در ایتالیا به ازای هر ۱۰۰ نفر (از ۲۰ تا ۶۴ سال)، ۳۸ نفر بالای ۶۵ سال سن دارند در حالی که در سال ۱۹۸۰ به ازای هر ۱۰۰ نفر ۲۳ نفر بالای ۶۵ سال داشتند، اما در سال ۲۰۵۰ این رقم به ۷۴ نفر خواهد رسید که باعث می شود تا ایتالیا پس از ژاپن و اسپانیا، سومین کشور پیر جهان محسوب شود.

موسسه ملی آمار ایتالیا در سالنامه سال ۲۰۱۶ خود نیز اعلام کرده بود که جمعیت این کشور همواره پیرتر شده و در قیاس با سایر کشورهای اروپایی در مکان دوم جدول پس از آلمان جای گرفته است.

جمعیت ایتالیا در پایان سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۰ میلیون و ۶۶۵ هزار نفر اعلام شده بود (بیش از ۲۹ میلیون و ۴۵۶ هزار مرد و بیش از ۳۱ میلیون و ۲۰۹ هزار زن) که از این تعداد پنج میلیون نفر مهاجر خارجی مقیم این کشور هستند.

روند رشد جمعیت ایتالیا همواره کاهشی بوده و از میزان زاد و ولدها کاسته شده است، در حالی که از نظر طول عمر، بالاترین مقدار در اروپا محسوب می شود . میزان زاد و ولد در ایتالیا از ۵۰۲ هزار و ۵۹۶ نفر در سال ۲۰۱۴ به ۴۸۵ هزار و ۷۸۰ نفر در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است. جالب اینکه در این کشور به ازای هر یک هزار نفر، هشت نوزاد متولد شده اند.

انتهای پیام/

منبع: جهان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه