عضو کمیسیون عمران مجلس:

جای خالی حمایت دولت از فعالان صادرات کشور/ نباید با اقدامات غیر کارشناسی صادرکنندگان را به دست‌انداز انداخت

خسته بند به فقدان حمایت دولت از صادرکنندگان و فروشندگان کالایی ایرانی در خارج اشاره کرد و گفت: سفارت‌خانه‌های ایران در حوزه صادرات ضعیف عمل می‌کنند.

جای خالی حمایت دولت از فعالان صادرات کشور/ نباید با اقدامات غیر کارشناسی صادرکنندگان را به دست‌انداز انداخت

به گزارش ۸دی، حسن خسته بند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت، صادرات را بسیار حائز اهمیت برشمرد و اظهار کرد: صادرکننده باید تلاش‌های زیادی کند و در کنار آن دولت نیز باید زیرساخت‌های صادرات را در حد کافی فراهم سازد.

 

وی با اشاره به فضای رقابتی در بخش صادرات افزود: کار صادرات بسیار مشکل است و نباید با اقدامات ناپخته و غیر کارشناسی صادرکنندگان را به دست‌انداز انداخت.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه کشورهایی همچون ترکیه بااینکه نفت و گاز ندارند اما تمام امکانات زیرساختی صادرات را فراهممی‌کنند، گفت: دولت‌های مذکور تمام تلاش خود را می‌کنند تا صادرکننده با کمترین هزینه به عمل صادرات مشغول شود که ایجاد زیرساخت‌ها و ارائه تسهیلات مالی نمونه‌هایی از آن است.

 

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های هوایی و ریلی در کشورهای نمونه صادرات و رایزنی‌های تجاری با سایر کشورها خاطرنشان کرد: دولت‌های حتی فنّاوری‌های موردنیاز صادرکنندگان و مطالعات پژوهشی و نیازسنجی‌های صادرات سرمایه‌گذاران را نیز در دستور کار خود قرار می‌دهند و فراهم می‌کنند.

 

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه در کشور ایران زیرساخت‌های توسعه صادرات وجود ندارد، بیان کرد: در کشورهایی نظیر روسیه که اکثر میوه خود را از کشورهای همسایه تأمین می‌کنند نتوانسته‌ایم صادرات محصولات کشاورزی را داشته باشیم که این نمونه‌ای از دست‌اندازی‌ها در این رابطه است.

 

خسته بند با اشاره به کمبود زیرساخت‌ها در راستای صادرات محصولات به کشوری نظیر روسیه بیان کرد: متأسفانه از سرمایه‌گذاران ما که در راستای صادرات فعالیت می‌کنند هیچ پشتیبانی و حمایتی نمی‌شود و حتی ایرانیانی که در کشورهای مقصد اجناس و محصولات ایرانی را می‌فروشند هیچ‌گاه تشویق نمی‌شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه واردات بسیار آسان است اما صادرات و فروش کالاهای صادرشده بسیار دشوار هست، مطرح کرد: نباید حمایت از صادرات و صادرکننده را به یک روز در تقویم بسنده کرد.

 

نماینده مردم انزلی در خانه ملت با اشاره به عملکرد ضعیف سفارت‌خانه‌های ایران در حوزه صادرات، افزود: سفارت‌خانه‌های ایران جرئت ندارند از سرمایه‌گذارانی که کالاهای ایرانی را در کشورهای خارجی می‌فروشند مورد تشویق قرار دهند.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خطاب به دولت مبنی بر اینکه باید خسارت‌های ناشی از نوسانات ارز سرمایه‌گذاران و تجار را پرداخت کند، تصریح کرد: برای صادرکننده و فروشنده کالای ایرانی در کشورهای مقصد صادرات دشواری‌هایی وجود دارد که تنها با حمایت‌های دولتی قابل جبران خواهد بود.

 

خسته بند ارائه تسهیلات بالای ۲۵ درصد به صادرکنندگان را کمرشکن توصیف کرد و گفت: هزینه تولید محصولات نیز در کشور بالا است که سوددهی آن با میزان خسارت‌های وارد همخوانی ندارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه