استاندار گیلان:

پیری گیلان به دلیل مهاجرت جوانان است / در بحث گردشگری در استان خوب عمل نشده است

استاندار گیلان با بیان اینکه در بحث گردشگری در استان خوب عمل نشده، گفت: صنعت گردشگری درآمدزا است اما هنوز گیلان نتوانسته گردشگری استان را به سمت صنعتی سوق دهد.

پیری گیلان به دلیل مهاجرت جوانان است / در بحث گردشگری در استان خوب عمل نشده است

به گزارش ۸دی، مصطفی سالاری صبج امروز در بیست و هفتمین نشست تخصصی توسعه گیلان که در رشت برگزار شد با بیان اینکه دغدغه مندی گیلان در مسیر توسعه قابل‌تقدیر است، اظهار داشت: باید تدوین و طراحی برنامه‌های توسعه‌ای برنامه‌وبودجه گیلان تداوم داشته باشد و ابلاغ آن و نظارت بر برنامه‌های طراحی‌شده توسط کارشناسان موردتوجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در تدوین برنامه باید روند توسعه شناسایی و تعریف شود، افزود: باید هدف از نشست‌های برنامه و بودجه آینده‌نگری نسبت به همه‌ی برنامه‌ها مبنی بر اینکه یک برنامه در کجا بوده، اکنون در کدام مرحله است و قرار است بر اساس برنامه چه‌کاری در آینده انجام بگیرد طراحی و به سازمان‌ها ابلاغ شود.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه مردم رکن اصلی توسعه هر جامعه هستند، گفت: باید نقاط قوت و ضعف در گیلان شناسایی و راهکارهای مجدانه برای ضعف‌های شناسایی‌شده ارائه شود.

نماینده دولت در استان گیلان با بیان اینکه پیری جمعیت در گیلان یک تهدید است، گفت: مهاجرت جوانان به سایر استان‌ها عامل پیری جمعیت گیلان است گرچه عواملی دیگر نیز در این شاخص اثرگذار هستند.

سالاری با بیان اینکه گیلان پیرترین استان کشور است، گفت: درصد مهاجرت گیلان نسبت به سایر استان‌ها به استان‌ها و پایتخت کشور زیاد است که این موضوع باید مورد بررسی و تحلیل صحیح قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در بحث گردشگری در استان خوب عمل نشده، گفت: صنعت گردشگری درآمدزا است اما هنوز گیلان نتوانسته گردشگری استان را به سمت صنعتی سوق دهد.

استاندار با تاکید بر اینکه باید بررسی کرد که چقدر درآمد با ورود مسافران و گردشگران در گیلان ایجاد می‌شود، گفت: باید افزایش درآمدزایی حاصل از گردشگری ملاک باشد و نباید تنها به افرادی که به گیلان ورود می‌کنند بالید و راضی شد.

نماینده دولت در استان گیلان با بیان اینکه در گذشته کشاورزی نیاز خانوارهای گیلانی را تأمین می‌کرد، گفت: امروز با مقیاس زمین و نیازهای موجود در جامعه کشاورزی نمی‌تواند نیازهای مردم را تأمین کند و این‌یکی دیگر از تهدیدهای گیلان است.

سالاری با بیان اینکه متوسط درامد خانوارهای استان از کشاورزی ۶ میلیون است،گفت: باید با بکار گیری اقدامات مؤثر در صنایع تبدیلی و تولید سطح درآمد مردم و کشاورزان را افزایش داد چون در آینده به لحاظ سطح کشت نمی‌توان کاری از پیش برد.

وی بابیان اینکه از ظرفیت دریا در گیلان خوب استفاده‌ نشده است، گفت: متأسفانه امروز با حذف دریا هیچ تغییری در اقتصاد گیلان حاصل نمی‌شود که باید تجارت، آبزی‌پروری، و صادرات دریایی مورد توجه گیلان باشد.

استاندار گیلان با بیان اینکه گیلان و رشت در گذشته صاحب برندهای در حوزه تولید و صنعت بوده، گفت: اکنون یا از صنعت‌های گیلان هیچ خبری نیست و یا از قدرت صنعتی و تولیدی گیلان به‌ویژه شهر رشت کاسته شده است.

نماینده دولت در استان گیلان با بیان اینکه استعداد نیروی انسانی و ذخایر در گیلان وجود دارد اما به‌اندازه کافی و در جای خود از آن استفاده‌نشده است، خاطرنشان کرد: جایگاه صنعتی گیلان در مقایسه با گذشته در سطح کشور افول کرده که نیازمند توجه بیش‌ از پیش است.

وی همچنین با اشاره به مخاطرات زیست‌محیطی در گیلان گفت: اگر در حوزه پسماند و زیست‌محیطی درست برنامه‌ریزی نشود تهدیدی‌ات که در مراحل بعدی از استفاده مواهب طبیعی با آن مواجه هستیم موضوع پسماند و زیست‌محیطی خواهد بود.

استاندار با تاکید بر اینکه باید از طبیعت گردشگری بهره برد و موانع را در این مسیر برطرف کرد، افزود: کشورهای توسعه‌یافته از گردشگری استفاده می‌کنند و هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند اما در گیلان برای توسعه گردشگری با موانع طبیعی و زیستی مواجه هستیم که باید به‌سرعت مرتفع شوند.

سالاری بابیان اینکه باید به سرمایه‌گذارهای خارجی در گیلان اهتمام ویژه داشت و آن‌ها را متعلق به خود دانست مطرح کرد: حل کردن مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری در گیلان رضایت‌بخش نیست و باید با فضاسازی و فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری در گیلان را تقویت کرد.

وی بابیان اینکه مالیات سنگین بر سرمایه‌گذاران در گیلان دردآور است، گفت: متأسفانه مالیات ۶۰ درصدی در حوزه صنعت و کشاورزی باعث شده تا سرمایه‌گذاری در خارج از کشور صورت بگیرد.

نماینده دولت در گیلان با تاکید بر اینکه تعارض با سرمایه‌گذار را نمی‌پذیریم و اگر مانعی وجود دارد باید رفع شود، گفت: باید مدیران گیلان نه نگفتن به سرمایه‌گذار و نشدن در کار را کنار بگذارند و شرایط را برای سرمایه‌گذارها فراهم کنند.

وی با اشاره به توجه بیش‌ازپیش گیلان در مبحث آموزش گفت: مردم گیلان با اینکه درآمد نسبی پایین‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارند اما سطح هزینه کرد مردم گیلان در آموزش بسیار زیاد است.

استاندار گیلان با بیان اینکه هیچ طرح و برنامه‌ای در گیلان وجود ندارد که نتواند در اقتصاد بدون نقش باشد، گفت: نباید سرسبزی و پوشش گیاهی در گیلان مانع از رونق اقتصادی گیلان شود بلکه همه باید در راستای توسعه اقتصادی استان گام بردارند.

سالاری با اشاره به ظرفیت بالای منطقه آزاد گفت: باید ظرفیت عظیم منطقه آزاد را بازندگی مردم پیوند زد و اقتصاد منطقه را رونق بخشید.

وی با تاکید بر اینکه باید خیر پروژه‌های ملی و اقتصادی آن نظیر منطقه آزاد به مردم گیلان برسد، گفت: باید از ظرفیت‌های قانونی و معافیت مالیاتی که منطقه آزاد دارد و شرایط سرمایه‌گذاری به‌راحتی فراهم می‌شود مردم گیلان نیز از عواید آن بهره‌مند شوند چون طبق قانون باید یک‌سوم درآمد حاصله از منطقه آزاد به مردم گیلان برسد.

استاندار گیلان با تاکید بر ورود جدی به آبزی‌پروری در استان گفت: کارهایی در حوزه آبزی‌پروری گیلان شده اما همه می‌دانند که ظرفیت گیلان از جمله دریا در حوزه آبزی‌پروری نامحدود است و باید از سرمایه‌گذاران در این زمینه دعوت و چرخه کامل سرمایه‌گذاری در این حوزه را تقویت کرد.

وی با تاکید بر اینکه در صنعت نیز باید چاره‌ای اندیشیده شود، افزود: باید سهم مردم و دولت در سرمایه‌گذاری‌های صنعتی مشخص و از خرد جمعی برای توسعه صنعت گیلان بهره گرفته شود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه