اقلیم کردستان: وارد مرحله جدیدی با بغداد شدیم/ درصدد جنگ نیستیم

مسئول روابط خارجی دولت اقلیم کردستان عراق می‌گوید روابط اربیل و بغداد وارد مرحله جدیدی شده است و نیروهای این اقلیم درصدد جنگ علیه ارتش عراق نیستند.

اقلیم کردستان: وارد مرحله جدیدی با بغداد شدیم/ درصدد جنگ نیستیم

به گزارش ۸دی به نقل از خبرگزاری تسنیم، «فلاح مصطفی بکر» مسئول روابط خارجی دولت اقلیم کردستان عراق، روز گذشته در گفت‎وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گفت: «حوادث اخیر نشان می‌دهد که وارد مرحله جدیدی در تعامل با بغداد شده‌ایم. جای تاسف است که همه‌پرسی دموکراتیک و مسالمت‌آمیز در اقلیم کردستان با این‌چنین مخالفت همسایگان بغداد و جامعه جهانی مواجه شد.»

بکر افزود: «در ارسال پیام‌مان بسیار شفاف بودیم؛ پیام ما این بود که ما می‌خواهیم مردم کردستان حق‌شان را مطرح کنند، ما آمادگی‌مان را برای گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز و جدی با بغداد درباره آینده روابط و مرزهای اقلیم اعلام کردیم. بغداد آماده برای گفت‌وگو نبوده است.»

وی ادامه داد: «می‌دانیم که اختلافات و مسائلی برای تعامل با بغداد وجود دارد ولی بغداد نشستن( پای میز) و مذاکره را رد و تدابیری تنبیهی برای مجازات دسته‌جمعی علیه اقلیم کردستان و شهروندانش اتخاذ کرد و به مرحله‌ای که الان هستیم رسیدیم. باید وارد مذاکره شد تا بدانیم چه اتفاقی می‌افتد و چه اقدامی باید کرد.»

این مقام دولت اقلیم کردستان عراق از جامعه جهانی به‌ویژه از شورای امنیت خواست این موضوع را بررسی کنند.

صلاح مصطفی بکر تصریح کرد: «بر این باورم که ما هرگز درصدد ورود به جنگ علیه ارتش عراق نیستیم؛ ما دوشادوش هم علیه گروه داعش می‌‌جنگیم، باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم تا به تفاهمی مشترک برسیم… موضوع در ارتباط با چاه‌های نفت و پرچم نیست، بلکه درباره آینده دو ملت است، از این‌رو به گفت‌وگو نیاز داریم.»

اقلیم کردستان عراق با وجود مخالفت‌ها، همه‌پرسی جدایی را برگزار کرد؛ آن‌چه به گسیل نیروهای امنیتی و نظامی دولتی عراق به کرکوک انجامید. در نهایت این منطقه نفت‌خیز، اندکی پس از حضور نیروهای نظامی عراق، بدون مقاومت چندانی از سوی پیشمرگه‌ها، به کنترل بغداد بازگشت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه