اردوغان: اربیل قصد اشغال کرکوک را دارد

رئیس جمهور ترکیه ضمن اعلام حمایت از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا، درباره همه‌پرسی جدایی کردستان نیز گفت اربیل قصد اشغال کرکوک و دیگر مناطق را دارد.

اردوغان: اربیل قصد اشغال کرکوک را دارد

به گزارش ۸دی، رئیس جمهور ترکیه ضمن اعلام حمایت از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا، درباره همه‌پرسی جدایی کردستان نیز گفت اربیل قصد اشغال کرکوک و دیگر مناطق را دارد.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ساعات پایانی روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد، ترکیه به زودی مرز خود با کردستان عراق را به طور کامل مسدود می‌کند؛ اگر بغداد به تامین کمک‌های انسانی به این منطقه ادامه دهد.

اردوغان طی پرواز بازگشت از لهستان به خبرنگاران گفت: «اگر آنها (کردستان عراق) گذرگاه مرزی را به دولت مرکزی تحویل دهند، ما برای (بغداد) شرط خواهیم گذاشت که نیازهای مردم این منطقه را تامین کند».

به نوشته وبگاه روزنامه «حریّت» وی ادامه داد: «ما هنوز گذرگاهی را با شمال عراق نبسته‌ایم اما هر لحظه امکان آن وجود دارد».

رئیس جمهور ترکیه همچنین از سفر تیم «۳ یا ۴ نفره از وزیران» خود به رهبری «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه، به بغداد برای دیدار با مقامات عراقی و همچنین پس از آن سفر «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق به آنکارا برای ارزیابی مسائل مختلف، خبر داد.

اردوغان ضمن غیرقانونی خواندن مجدد همه‌پرسی جدایی کردستان، گفت اربیل قصد دارد مانند یک «نیروی اشغالگر» کرکوک و دیگر مناطق را تصرف کند.

وی سپس در پاسخ به سوالی درباره استراتژی جدید «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه ایران و وضع تحریم‌های بیشتر، تاکید کرد موضع ترکیه در قبال تهران تغییری نکرده است: «هم‌اکنون اسرائیل از تحریم‌های آمریکا علیه ایران حمایت می‌کند اما موضع دیگر دولت‌ها را نمی‌دانیم».

رئیس جمهور ترکیه با حمایت تلویحی از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا، افزود: «آنهایی که علیه ایران تحریم وضع می‌کند باید به خودشان (و فناوری اتمی که دارند) نگاه کنند. مشکلات را باید با حسن نیت و دیپلماسی حل کرد».

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه