آشنایی با کوه آرارات/ قدمگاه نوح پیامبر+ تصاویر

امروز ما در مجله همگردی تصمیم گرفتیم که شما دوستانی که علاقه مند به کوهنوردی هستید را با کوه آرارات آشنا کنیم. کوهی که بر طبق مستندات و روایاتی که از گذشته مانده، قدمگاه نوح پیامبر بوده، یعنی بعد از این که طوفان فروکش کرد، کشتی نوح بر روی این کوه پهلو گرفت و اولین جایی که این پیامبر پایش را بر زمین گذاشت، این کوه بود. کوه آرارات یا همان کوه جودی در کشور ترکیه قرار دارد و کوهی است که در کتاب مقدس از آن نام برده شده است.

آشنایی با کوه آرارات/ قدمگاه نوح پیامبر+ تصاویر

به گزارش ۸دی، امروز ما در مجله همگردی تصمیم گرفتیم که شما دوستانی که علاقه مند به کوهنوردی هستید را با کوه آرارات آشنا کنیم. کوهی که بر طبق مستندات و روایاتی که از گذشته مانده، قدمگاه نوح پیامبر بوده، یعنی بعد از این که طوفان فروکش کرد، کشتی نوح بر روی این کوه پهلو گرفت و اولین جایی که این پیامبر پایش را بر زمین گذاشت، این کوه بود. کوه آرارات یا همان کوه جودی در کشور ترکیه قرار دارد و کوهی است که در کتاب مقدس از آن نام برده شده است.

 

قدمگاه نوح پیامبر

 

معرفی کوه آرارات

 

در مستندات گذشتگان از جمله کتاب آفرینش در عهد عتیق آمده که حضرت نوح پس از این که طوفان تمام شد، کشتی را در بالای این کوه به زمین نشاند. ارتفاع این کوه که نام دیگر آن کوه جودی می باشد و در قرآن کریم نیز با این نام از آن یاد شده، نسبت به سطح دریا چیزی حدود ۵۱۳۷ متر می باشد و بلندی آن حدود ۴۲۰۰ متر برآورد می گردد. بلایای طبیعی، سالیانه جان عده ای از انسان ها را در سراسر جهان می گیرد و باعث ضرر های جانی و مالی می شود. یکی از این بلایای خانمان سوز که گریزی از آن نیست، زلزله می باشد. در سال ۱۸۴۰ میلادی زمین لرزه ای با شدت  ۳/۶ ریشتر رخ داد که سبب شد تا دهکده ای که در زیراین کوه قرار داشت، مدفون شود. همچنین سبب مدفون شدن عده زیادی از کاهنان کلیسایی شد که در اقامتگاهشان در کلیسا حضور داشتند. بر اثر این ریزش چیزی حدود ۱۸۰۰ متر از ارتفاع ۴۲۰۰ متری این کوه کاسته شد.

 

کوه آرارات

 

تاریخچه کوه جودی

 

دوازده هزار سال پیش از میلاد، بلندی های ارمنستان شاهد غارنشینی انسان ها بوده که آثاری که از دوران زیست هموسپینس ها به جای مانده، این مطلب را تایید می کند. تعداد غارها در اطراف شهر آنی که یک شهر باستانی می باشد نیز این مطلب را تایید می کند. تعداد این غارها فقط در این ناحیه به چیزی حدود ۱۰۷۶ غار می رسد. بلندی های ارمنستان را می توان نخستین زیستگاه انسان های اولیه پس از عصر یخبندان که آب های زیر زمینی بالا آمدند، دانست. رودهای دجله و فرات و ارس و همچنین دریای سیاه و مدیترانه و دریای خزر از بلندی های ارمنستان سرچشمه می گیرند. پس از دوران یخبندان، سلسله جبال ارمنستان و نواحی پیرامون کوه آرارات یا همان کوه جودی، بهترین مکان برای کشاورزی و دامداری شد و انسان های اولیه، این منطقه را برای سکونت مناسب دیدند، چون که محیط زیست حاصلخیز، اولین گزینه بشر برای سکنی گزیدن بود و این محیط زیست حاصلخیز و پر آب را در آن زمان تنها در بلندی های ارمنستان، علی الخصوص در اطراف کوه آرارات می توان شاهد بود. ضرب سکه های امپراتوری روم و ابزار های آهنی که از انسان های اولیه در این منطقه باقی مانده و اسلحه های فلزی ارتش ایران باستان که از این ناحیه تامین می شده، گواه این امر می باشد که در  سلسله جبال ارمنستان و اطراف کوه های آرارات، معادن طبیعی زیادی بوده از جمله آهن و مفرغ که باعث شده که ساکنان این منطقه در زمان خودشان  به رشد و شکوفایی حیرت انگیزی دست یابند.

 

کوه آرارات در ترکیه

 

آرارات در ترکیه

 

قدمگاه نوح

 

نژاد ساکنان منطقه

 

بلندی های ارمنستان یا آرتا، سرچشمه فرهنگ ها و زبان های اروپایی و هندی می باشند، زیرا که هندیان و یونانیان در زمان آغاز تمدن اوراتو و در سال های پایانی هزاره سوم به شبه جزیره بالکان و هندوستان امروزی منتقل شدند. تیره آرمه نوید که شامل نخستین ساکنان و حکام آرتا و آشوریان می شدند، با هجرت به سمت جنوب در آغاز هزاره سوم پیش از میلاد توانستند در سرزمین عراق امروزی ساکن شوند. اواسط قرن یازدهم زمانی بود که قبایل چادر نشین ترک، این منطقه را مورد هجوم قرار داند و توانستند با تصرف آن در این ناحیه ساکن شوند. ارمنیان به کوه آرارات احترام خاصی می گذارند و برایشان مقدس می باشد، از این جهت نام آن را بر  فرزندان پسر خود می گذارند. آن ها این کوه را نماد مقاومت و پایداری می دانند و در اکثر مسائل روزمره ارمنیان شاهد این نام خواهید بود. درست است که اکنون کوه آرارات در خاک ترکیه قرار دارد، اما همچنان ارمنیان، این کوه را نماد اصلی  خود می دانند و تعصب شدیدی نسبت به آن دارند.

 

قدمگاه نوح پیامبر، کوه آرارات

 

صعود به  کوه آرارات

 

اگر جزو کوهنوردانی هستید که دوست دارید به کوه جودی صعود کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که بدون وجود راهنما و مربی و بدون اخذ مجوز، امکان صعود به کوه آرارات وجود ندارد. بهترین فصل سال برای صعود به کوه آرارات، فصل تابستان می باشد و راحت ترین و بی دغدغه ترین مسیر جبهه جنوبی کوه است. در زمستان و بهار، این کوه آب و هوایی سرد و در تابستان آب و هوایی گرم و خشک و آفتابی دارد. برف و کولاکی که در این کوه می بارد، واقعا شدید و خطرناک است. در سال ۱۹۸۲ میلادی فردریچ پاروت که کوهنوردی از روسیه بود، توانست برای اولین بار به قله کوه آرارات صعود نماید. این کوه در استان آغری در کشور ترکیه و مرز ایران،  ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان واقع شده است.

 

صعود به کوه آرارات

 

صعود به آرارات ترکیه

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه