کار اشتباهی که هنگام عکاسی با موبایل انجام می‌دهید

شما تمام ویژگی‌های موجود در بخش تنظیمات دوربین گوشی را بی‌خیال شده و احساس می‌کنید قابلیت زوم به‌درد شما می‌خورد. پس چرا همیشه از آن استفاده نکنید؟ تازه می‌توانید با بزرگنمایی به سوژه خود در حد زیادی نزدیک شده و یک نمای بسته یا عکس ماکرو را به ثبت برسانید!

کار اشتباهی که هنگام عکاسی با موبایل انجام می‌دهید

به گزارش ۸دی، عکاسی با موبایل بسیار آسان است و این موضوع در مورد ثبت عکس‌های بد و بی‌فایده نیز صدق می‌کند. اما شما می‌توانید با پرهیز از ۱۰ اشتباه رایجی که در این مطلب آن‌ها را ارائه می‌کنیم، به راحتی با دوربین گوشی هوشمند خودتان عکس بگیرید و از نتیجه کار هم بسیاری راضی باشید.

۱) استفاده از از اپلیکیشن نامناسب

همان‌طور که می‌دانید هر گوشی هوشمند از یک برنامه دوربین پیش‌‌فرض بهره می‌برند که می‌توانید با آن عکاسی کنید. احتمالا شما در اکثر مواقع از این برنامه استفاده خواهید کرد که البته هیچ اشکالی هم ندارد. امکان تعریف یک دکمه میان‌بر و سرعت بالای استفاده، از جمله مزایای برنامه دوربین پیش‌فرض محسوب می‌شوند.

اما اگر بنا به هر دلیلی خواستید یک برنامه جداگانه دوربین را بر روی دستگاه خود نصب کنید، شما با انتخاب‌های بسیار متنوعی رو‌به‌رو خواهید شد. با نگاهی به اپ‌استور iOS یا گوگل پلی، می‌توانید موارد بسیار محبوب و کارآمدی را برای عکاسی با موبایل انتخاب نمایید. برنامه‌های مختلف را نصب و بررسی کنید تا با هر کدام که احساس راحتی بیشتری داشتید و یا نتایج قابل قبول‌تری دریافت کردید، عکاسی خود را ادامه دهید. تنوع زیاد این اپلیکیشن‌ها مطمئنا معیارهای مختلف شامل سادگی، امکان سفارشی‌سازی بالا، تنظیمات مختلف و غیره را ارائه خواهند کرد.

۲) قانون یک‌سوم دیگر چیست!

یکی از اشتباهات بسیار رایج در عکاسی با موبایل عدم توجه به قوانین و اصول پایه در این هنر است که از جمله می‌توان به قانون معروف یک‌سوم اشاره کرد. همین قانون به‌نظر ساده شاید مهم‌ترین جنبه عکاسی به‌حساب آید.

احتمالا تا به الان قابلیت Grid را در تنظیمات دوربین گوشی نادیده می‌گرفتید، اما باید بدانید که این قابلیت دقیقا برای رعایت هرچه بهتر قانون یک‌سوم و کادربندی صحیح درنظر گرفته شده است.

اما قانون یک‌سوم چه هدفی دارد؟ کلیت کار ساده است، شما با یک شبکه ۳ در ۳ مواجه هستید که به شما کمک می‌کند عکس‌های بهتری ثبت کنید. احتمالا رایج‌ترین راه برای تراز کردن سوژه، استفاده از خط عمودی چپ یا راست این شبکه است. اگر سوژه شما یک موجود زنده باشد، چشم‌هایش باید با خطوط افقی هم‌تراز باشد. در نتیجه، تصویری خواهید داشت که خط افق در آن رعایت شده و همچنین سوژه دقیقا در مرکز عکس قرار ندارد.

۳) ترکیب‌بندی برای آهنگ‌سازان است

کامپوزیشن یا ترکیب‌بندی مبحثی مهم در هنر عکاسی است که به عکس‌های شما ظاهری خاص و معنادار می‌بخشد. برای مثال با نگه‌داشتن متفاوت دوربین و ثبت عکس از زوایای مختلف از یک سوژه ایستاده می‌توانید نتایج بسیار متفاوتی داشته باشید.

اما همه می‌دانیم که کاربران چگونه با دوربین گوشی‌های خودشان عکس می‌گیرند! گوشی را از جیب بیرون آورده، برنامه دوربین را اجرا و عکس را ثبت می‌کنند و به راه خود ادامه می‌دهند. قوانین عکاسی برای دوربین‌های حرفه‌ای یا DSLR است، نه دوربین گوشی‌های هوشمند!

اما اگر به دنبال ثبت عکسی ماندگار و معنادار هستید، باید بدانید که قرار دادن سوژه در مکان مناسبی از عکس بسیار مهم است. همچنین برای کسب نتیجه بهتر باید از اصولی مانند نرخ طلایی (مشابه قانون یک‌سوم)، خطوط راهبردی بهره برده و نحوه استفاده از پس‌زمینه و پیش‌زمینه را یاد بگیرید.

۴) عکاسی شتاب‌زده

شما در زمینه برنامه‌های عکاسی که خیلی سبک بوده و به سرعت اجرا شده و عکس‌ را ثبت می‌کنند، انتخاب‌های زیادی دارید. اصلا چه لزومی دارد خودتان را معطل برنامه دوربین پیش‌فرض یا برنامه‌های سنگین کنید؟ بله ممکن است عکس کمی تار شود، اما مگر مهم است؟ حداقل این‌طوری به بیننده نشان می‌دهید که چه اوقات خوبی داشته‌اید!

شاید اصلا حوصله ندارید صبر کنید تا دوستان‌تان سرجای خود قرار بگیرند و سپس از آن‌ها عکس بگیرید. اصلا شاید زمان کافی برای نزدیک شدن به سوژه را نداشته باشید. مسلم است که چنین فردی حوصله گشت‌وگذار در تنظیمات برنامه دوربین را هم ندارد!

این‌ها همه اشتباهاتی هستند که کاربران مرتکب می‌شوند و در نتیجه عکس‌هایی می‌گیرند که بلااستفاده خواهند بود. همان‌طور که استفاده از یک برنامه دوربین نامناسب تجربه بدی از عکاسی را ارائه می‌دهد، عدم شناخت درست از برنامه مورد استفاده هم می‌تواند نتیجه‌ای مشابه داشته باشد. چه بخواهید چه نخواهید برای کسب نتایج مطلوب باید کمی بیشتر در زمینه عکاسی با دوربین موبایل خود زمان صرف کنید.

۵) روشن ماندن فلاش دوربین

بسیاری از کاربران اعتقاد دارند استفاده از فلاش در عکاسی با موبایل حیاتی است. شاید باعث مشکل قرمزی چشم شود اما این مشکلات به سادگی در ابزارهای ویرایشی قابل اصلاح هستند. اگر تصاویر شما کمی تاریک به‌نظر می‌رسند، نور فلاش می‌تواند اوضاع را بهتر کند و همچنین جلوی سایه‌های نامناسب را نیز بگیرد. برخی کاربران از مسطح (فلت) به‌نظر رسیدن تصاویری که با کمک فلاش گرفته می‌شوند شکایت دارند، اما خب عکس است دیگر! مگر قرار بوده سه بعدی باشد؟

باز هم اشتباهی رایج که متاسفانه اکثر کاربران آن را مرتکب می‌شوند. توصیه ما این است که در هر جایی که امکان‌پذیر بود قید استفاده از فلاش دوربین گوشی‌تان را بزنید! دوربین موجود در گوشی‌های هوشمند جدید و امروزی از سنسورهای بسیار خوبی بهره می‌برند که در شرایط نوری نامطلوب نیز کارایی مناسبی را ارائه می‌کنند. در بسیاری از مواقع شما به فلاش نیازی ندارید و اگر زمانی به آن احساس نیاز پیدا کردید بدانید و آگاه باشید که احتمالا در زمان و مکان مناسبی برای عکاسی قرار نگرفته‌اید! فلاش دوربین خود را خاموش کنید و تنها در مواقعی که واقعا استفاده از آن ضرورت دارد، روشنش کنید.

۶) استفاده مداوم از قابلیت بزرگنمایی

شما تمام ویژگی‌های موجود در بخش تنظیمات دوربین گوشی را بی‌خیال شده و احساس می‌کنید قابلیت زوم به‌درد شما می‌خورد. پس چرا همیشه از آن استفاده نکنید؟ تازه می‌توانید با بزرگنمایی به سوژه خود در حد زیادی نزدیک شده و یک نمای بسته یا عکس ماکرو را به ثبت برسانید!

شما احتمالا به‌ندرت به زوم دوربین احتیاج پیدا خواهید کرد، بنابراین بهتر است از آن دوری کنید. شاید برای ثبت یک عکس ماکرو به آن احساس نیاز کنید اما در سایر مواقع شما باید از ابزاری که میلیون‌ها سال تکاملش به‌طول کشیده استفاده کنید. بله از پاهای خود استفاده کرده و به سوژه نزدیک‌تر شوید! بزرگنمایی دیجیتال هیچ منفعتی برای شما به ارمغان نخواهد آورد.

مشکل این نوع بزرگنمایی، کاهش دادن کیفیت عکس است. بهترین کار این است که تا جای ممکن به سوژه نزدیک شوید و یک عکس با کادربندی صحیح را ثبت کنید. اما اگر واقعا احساس کردید باز هم به مقداری زوم دیجیتال نیاز دارید، از آن استفاده نمایید.

۷) چه کسی به سه پایه نیاز دارد!

کسی به تصاویر کج‌وکوله، تار یا دیده شدن انگشتان دست در عکس نهایی اهمیت نمی‌دهد. دوربین‌ها برای این ساخته شده‌اند که آن‌ها را با دست نگه داریم نه این‌که بر روی یک سه‌ پایه نصب کنیم! اگر خیلی حساس هستید از یک مونوپاد یا سطح صاف برای ثبت عکس‌های خود استفاده کنید.

به‌علاوه سه پایه‌ها معمولا قیمت بالایی دارند و دردسر حمل‌ونقل را هم باید به آن اضافه کرد. شاید یک دسته سلفی (مونوپاد کوچک) به کار بیاید اما سه پایه را هرگز نمی‌توان تحمل کرد.

متاسفانه اگر شما هم جزو این دسته از کاربران باشید هیچ‌گاه لذت عکاسی با یک سه پایه را تجربه نخواهید کرد! از یک سه پایه استفاده کنید حتی اگر کوچک و قابل حمل در جیب شلوارتان باشد. سه پایه‌ها این روزها در انواع و اقسام مدل، سایز و سطح کارایی عرضه می‌شوند. به همین دلیل با انتخاب مناسب، نگرانی از بابت ابعاد سه پایه‌ خود نخواهید داشت.

۸) عدم توجه به لرزش دست

رفت‌وآمد مردم و لرزیدن دست تصاویر ثبتی را تار می‌کنند. دیگر چه سناریوی بدتری می‌تواند رخ دهد؟! برنامه ویرایشی من بسیاری از این مشکلات را اصلاح می‌کند. نکند انتظار دارید وقتی عکس می‌گیرم نفسم را در سینه حبس کنم؟

کاش حداقل سه پایه‌ها این‌قدر بد و ناکارآمد نبودند وگرنه از آن‌ها استفاده می‌کردم!!

اشتباهاتی که باعث می‌شوند در اکثر مواقع از عکس نهایی (حتی پس از ویرایش) رضایت نداشته باشید. روش‌های زیادی برای ثابت نگه‌داشتن گوشی هوشمندتان وجود دارند. در کنار استفاده از یک سه پایه که باز هم توصیه می کنیم از مزایای آن بهره ببرید، می‌توانید گوشی را بر روی یک سطح صاف قرار و یا خودتان به یک دیوار تکیه دهید تا کم‌ترین تاری ممکن را در تصویر مشاهده کنید.

همچنین شما قادر هستید با آزمون و خطا بهترین حالت متناسب با شرایط خودتان را پیدا کنید. برای مثال بسیاری از لرزش‌ها در هنگام لمس یا فشردن دکمه شاتر ایجاد می‌شوند. بنابراین اگر دوربین شما قابلیت زمان‌سنج دارد آن را فعال کرده و با دو دست خود گوشی را محکم نگه‌دارید تا عکسی شارپ و بدون تاری ثبت نمایید.

۹) تنظیمات دوربین؟ شوخی می‌کنید!

دوربین موبایل همه چیزش خودکار است، چرا باید خودم را اذیت کنم و با تنظیمات آن کلنجار بروم؟ تنظیمات همیشه برای حرفه‌ای‌ترهاست، من فقط از جشن تولد فرزند خودم عکس یادگاری می‌گیرم! دیگر چه نیازی به تنظیم ISO، سرعت شاتر و امثال آن دارم.

شما باید شناخت مناسبی از تنظیمات موجود در برنامه دوربین گوشی هوشمندتان داشته باشید. مسلما کسی از شما انتظار ندارد قواعدی مانند مثلث نوردهی را فرا بگیرید. اما به هر حال این ایده خوبی است که شناخت نسبی درباره ISO، گشادگی دیافراگم، سرعت شاتر و امثال آن کسب کرده و کیفیت عکس‌های خود را افزایش دهید.

دوربین موجود در گوشی‌های هوشمند قدیمی‌تر این قابلیت‌ها را ارائه نمی‌دادند. در آن زمان این دوربین‌ها واقعا تمام اتوماتیک بودند. اما با عرضه سنسورها و لنزهای باکیفیت‌‌تر، شاهد به‌کارگیری رابط‌های نرم‌افزاری بهتر نیز هستیم. اگر تمایل به یادگیری قواعد نسبتا پیچیده مانند مثلث نوردهی را ندارید، حداقل در مورد فوکوس و توازن سفیدی (وایت بالانس) آگاهی لازم را کسب کنید.

۱۰) نور مهم نیست، تکنولوژی همه مشکلات را اصلاح می‌کند.

نور مستقیم آفتاب که از پنجره وارد می‌شود و بخشی از آن بر روی چهره، لباس یا سوژه می‌افتد هیچ اشکالی ندارد، چرا که اکثر این مشکلات با ویرایشگر اینستاگرام یا سایر ابزارها حذف می‌شوند و یا حداقل از دید دیگران پنهان می‌مانند.

نورپردازی مهم است و تاثیر بسیار مهمی بر روی عکاسی می‌گذارد، چرا که اصلا معیار اصلی ثبت عکس، نور است. برای مثال ایده خوبی نیست، آفتاب را در پشت سوژه قرار داده و عکس بگیرید، مگر این‌که خودتان از عمد به دنبال چنین عکسی باشید. این‌که نور چگونه به سوژه شما برخورد می‌کند بسیار مهم است و این اهمیت در مورد رنگ لباس و اشیا دیگر نیز وجود دارد.

اشتباه اضافی (اشانتیون!): تنها یک عکس ثبت کنید

اشتباه رایج برخی کاربران این است که فقط ثبت لحظه و این‌که در آن زمان چه چیزی را مشاهده می‌کردید برای‌شان مهم بوده و نیازی نیست خود را درگیر تنظیمات مختلف و مواردی همچون ترکیب‌بندی کنید.

ثبت چندین عکس به دلایل مختلف می‌تواند سودمند باشد و این موضوع در مورد عکس‌های گروهی بسیار مهم است. باتوجه به فضاهای ذخیره‌سازی چند گیگابایتی که این روزها در گوشی‌های هوشمند در اختیار داریم، چه اشکالی دارد که از یک سوژه یا صحنه چند عکس را ذخیره کنیم؟ این امر به شما کمک می‌کند تا پس از بررسی عکس‌ها در کامپیوترتان، بهترین موارد را انتخاب نمایید. شاید کراپ کردن یا اعمال موارد اصلاحی و ویرایشی در عکس‌ها نیاز باشد یا نباشد اما به هر صورت انتخاب یک عکس از بین ده مورد نسبت به دراختیار داشتن تنها یک عکس، آن‌هم نه چندان مطلوب، همیشه بهتر است.

از عادات بد خود درس بگیرید و از اشتباهات آتی جلوگیری کنید

کسی انتظار ندارد شما با استفاده از گوشی هوشمندتان به بهترین عکاس جهان تبدیل شود. اما اگر این نکات ابتدایی و ضروری را رعایت کنید، می‌توانید خیلی سریع تاثیرات آن‌ها را در عکس‌های خود مشاهده کنید، خصوصا اگر تازه عکاسی با موبایل را شروع کرده باشد.

همچنین با رعایت نکاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد و مواردی مانند تمیز نگه‌‌داشتن لنز شما قادر خواهید بود از دوربین گوشی هوشمند خود به نحو ایده‌آل بهره ببرید. علاوه بر این، دوربین گوشی‌های هوشمند روزبه‌روز در حال پیشرفت بوده و یادگیری این نکات در آینده نزدیک ضروری خواهد بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه