نگاه آزاد/ الیاس ملکی؛

اعلام پایان برجامی که بود و نبودش بحال ملت تفاوتی نمی‌کند موضوع مهمی نیست

جنجال های اخیر درمورد برجام مانند انتظار برای احیای کسی است که نفس نمی‌کشد و بی تحرک است و ماه‌هاست از مرگش گذشته اما انگار تا قاتل به قتل اعتراف نکند دل بازماندگانش آرام‌ نمی‌گیرد!

اعلام پایان برجامی که بود و نبودش بحال ملت تفاوتی نمی‌کند موضوع مهمی نیست

به گزارش ۸دی به نقل از ماسال نیوز، جنجال های اخیر درمورد برجام مانند انتظار برای احیای کسی است که نفس نمی‌کشد و بی‌تحرک است و ماه‌هاست از مرگش گذشته اما انگار تا قاتل به قتل اعتراف نکند دل بازماندگانش آرام‌ نمی‌گیرد!

رییس جمهور آمریکا چه امروز برجام را پایان یافته اعلام کند و ‌چه آن را تایید و ادامه دهد هیچ تفاوتی برای ملت ایران نمی کند چرا که بود و ‌نبود برجامی که به آن عمل نمی‌شود تفاوتی ندارد.

اما این جنجال‌ها برای چیست؟ چرا رسانه های غربی تاکید ویژه ای روی سخنرانی و‌ تصمیم امروز ترامپ دارند و حتی ساعت دقیق آن را اعلام می‌کنند؟!

پاسخ را می‌توان در اهداف پشت پرده برجام دانست.

غرب و روشنفکرنماهای غربزده داخلی پس از نقض چندباره برجام توسط آمریکا و‌ حتی اروپا و سکوت و انفعال عجیب دولت ایران به این نتیجه رسیده اند که برجام می‌تواند اهرم فشاری برای ادامه مذاکرات در ‌مورد تعهدات ایران و ‌حتی مذاکره در مورد صنعت موشکی ایران و‌ موضوع حقوق بشر باشد.

در حقیقت دفاع دیپلمات‌های ایرانی از برجام با وجود نقض‌های مکرر، این پیام را به غرب داده که دولت ایران در هر صورت نیاز به «پیروزی نمایی با برجام» دارد لذا می‌تواند فشار بیشتری بر ایران وارد کند.

متاسفانه هنوز هم بسیاری از مردم از برجام انتظار گشایش اقتصادی و رونق و‌ پیشرفت دارند! حال آنکه برجام نه تنها گره ای از مشکلات ایران باز نکرد بلکه موجب تعطیلی صنایع فضایی و‌ هسته ای کشور و اخراج و ناامیدی دانشمندان این دو صنعت شد و‌کشور را تبدیل به مقصد واردات برای کشورهای غربی کرد.

در واقع «خسارت محض» دقیق ترین عبارتی بود که رهبر معظم انقلاب برای این برجام یکطرفه بکار برد.

امیدواریم دولتمردان با این تجربه متوجه شوند کشور باید با اتکا به نیروهای متخصص و‌ جوان داخلی پیشرفت کند نه با امید به کمک غربی‌ها.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه