خبرنگار: محدثه فردی
رئیس سازمان غذا و داروی کشور در رشت:

فست‌فودها و سبک زندگی کم‌تحرک عامل بسیاری از بیماری‌هاست

رئیس سازمان غذا و داروی کشور فست‌فودها و سبک زندگی کم‌تحرک را عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله کبد چرب، سرطان و غیره دانست.

فست‌فودها و سبک زندگی کم‌تحرک عامل بسیاری از بیماری‌هاست

به گزارش خبرنگار هشت دی، غلامرضا اصغری ظهر امروز در نشست خبری خود که به مناسبت  ۱۶ اکتبر  روز جهانی غذا و دارو در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد اظهار داشت: میلیون‌ها نفر در دنیا از گرسنگی در حال مردن هستند و عده زیادی هم از سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهند و کودکان از آسیب دیدگان حتمی در این ماجرای تلخ می‌باشند.

وی با بیان اینکه فائو متولی غذا در دنیا است افزود: برخی از کشورها به دلیل شرایط آب و هوایی، عدم بارندگی و همچنین قحطی دچار بحران و فقر شده و جان ساکنان آن کشورها به خطر می‌افتد.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور با اذعان به اینکه در کشوری زندگی می‌کنیم که کسی به خاطر گرسنگی جان خود را از دست نمی‌دهد، گفت: متاسفانه در کشور ما بخشی از مواد غذایی به دلیل دور ریزها از بین می‌رود، امیدواریم با کمک رسانه‌ها فرهنگ استفاده درست از این نعمت الهی نهادینه شود.

اصغری به کیفیت محصولات غذایی و نقش تغذیه در سلامت جامعه اشاره کرد و بخشی از مشکلات امروز جامعه ایران را پرخوری دانست و اظهار کرد: پرخوری  مانند سوء تغذیه جامعه را دچار مشکلات ناشی از بیماری ها می کند که این مسئله از سبک نامطلوب غذایی در جامعه ایران حکایت می‌کند.

اصغری ترغیب به فست فودها و سبک زندگی کم‌تحرک را عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله کبد چرب، سرطان و غیره دانست و افزود: با توجه به اینکه نسل آینده از امکانات رفاهی بیشتری برخوردارند، باید با ترویج فرهنگ درست مصرف غذا از بسیاری از بیماری ها چون سکته قلبی، مغزی و غیره جلوگیری کرد.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور با اشاره به استفاده از محصولات تراریخته شده در مواد غذایی گفت: با توجه به ازدیاد جمعیت و امکانات کشت محدود و منابع محدود آبی برای تامین نیاز جامعه، باید دنبال راه‌های مختلفی باشیم تا از همین مساحت آب و زمین محدود، محصول بیشتری را تامین  کرده و با بهره وری بالا دنبال افزایش محصول باشیم.

وی با بیانت اینکه در محصولات تراریخته تغییرات ژنتیکی برای افزایش تولید ایجاد شده است ادامه داد: با تراریخته شدن، محصولات با مقاوم‌سازی در مقابل آفت‌ها، نیاز آبی کمتری خواهند داشت و در مساحت کم‌تر محصول بیشتر بدست می‌آید.

اصغری با بیان اینکه این روش نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است، گفت: این نگرانی به حق  در جامعه ایجاد شده زیرا جامعه  به دنبال این پاسخ است که آیا این تغییر ژنتیک مشکلات عمده دیگری را ایجاد نمی کنند؟ لذا باید گفت با احتیاط های لازم می ‌توان از مشکلات جلوگیری کرد.

معاون سازمان غذا و داروی کشور با تاکید بر اینکه  یک پروتکل در دنیا برای محصولات تراریخته تعریف شده است، خاطرنشان کرد: محصولات طبق تعریف این پروتکل با انجام مراحل تحقیقاتی لازم مورد تایید قرار گرفته و روانه بازار می‌شود تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

اصغری با بیان اینکه سویا و ذرت تنها محصولات تراریخته مورد استفاده در کشور هستند گفت: برنج تراریخته هنوز مورد تایید کشورهای اروپایی قرار نگرفته است .

وی با اشاره به اینکه بر اساس ضوابط موجود اگر محصول تراریخته شده وارد کشوری شود باید کشورهای واردکننده از تراریخته بودن آن مطلع شوند، گفت: محصولات در گمرک نمونه‌برداری شده تا ما مطمئن شویم که اگر محصولی تراریخته است مراحل پروتکل را گذرانیده است یا خیر.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور با اذعان به اینکه این بررسی و دقت در کشور ما هم اتفاق می‌افتد گفت: در این روش همه سعی و تلاش  انجام می‌شود، محصولات بدون باقی ماندن سموم وارد بازار شود، البته باید گفت، هم اکنون چای ارگانیک در گیلان تولید می شود که مایه افتخار استان گیلان می باشد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه