روستای مریان و آق اولر تالش/ جواهراتی درخشنده در گیلان+ عکس

گیلان و گذشته و تاریخش در دل و قلب خود رازی نهفته است رازی که تمام جذابیتش و تاریخش را مدیون آن است من نام این زیبایی را عروس گیلان می گذارم، نام این عروس تالش است.

روستای مریان و آق اولر تالش/ جواهراتی درخشنده در گیلان+ عکس
 به گزارش ۸دی، گیلان و گذشته و تاریخش در دل  و قلب خود رازی نهفته است رازی که تمام جذابیتش و تاریخش  را مدیون آن است من نام این زیبایی را عروس گیلان می گذارم، نام این عروس تالش است. با توجه به صحبت های زده شده مریان و آق اولر ۲۲ کیلومتر با ارتفاعات تالش جایی که آن قدر زیباست که در ایران و جهان در زیبایی معروف است و الان بیشتر از این توصیف نمی توان کرد و بهتر است زیبایی هایش و جذابیت هایش را و گوشه گوشه راز هایش را در ادامه مطلب بخوانید و در عکس ها ببینید. روستای بسیار زیبای تالش که آن قدر آب و هوای خوبی را دارد که علاوه بر زیبایی فصل هاییش تابستان هایی دارد که زبان زد عالم و آدم است. این روستای تاریخی در دل و اعماق جنگل های بسیار سر سبز و زیبایش است و در ارتفاعات کوهستانی تالش از زیبایی هایش رو نمایی می کند. شاید معرف حضورتان باشد که روستای مریان تالش در مجاورت روستای آق اولر تالش است که سالیان پیش منطقه ای تاریخی با قدمت بسیار بالا اعلام کردند و تنها دلیل اعلام این منطقه به عنوان منطقه ای باستانی پیدا کردن آثاری بسیار قدیمی و ۳۶۰۰ ساله در گورستان این روستا بود که هم اکنون نمی توان گفت که ارزشش دو برابر یا حتی ده برابر شده به راحتی می توان گفت پس از پیدا کردن این آثار باستانی ۳۵۰۰ ساله ارزشش صدها برابر شده است.
آق اولر

روستای آق اولر تالش

جالب است بدانیم که گور هایی که در گورستان های مریان و  آق اولر است تماما سه طبقه بوده است و دارای سنگ چین هایی است که امضای تاریخ مریان و آق اولر است و جالب توجه است که گذشتگانی که در  آن جا یعنی مریان و آق اولر زندگی می کردند به قیامت و بهتر است بگویم زندگیشان که پس از مرگ جریان پیدا خواهد کرد، معتقد بوده اند. در رابطه با این گورستان که ما بین دو روستای مریان و آق اولر قرار گرفته است، میتوان گفت که جدا رازهای بسیاری را در قلب خود نهفته است چه خودش و چه خاکش. ای کاش می شد که زبان به حرف بگشایند و خیلی از مسائل گذشته و حتی روز مره هایشان را برایمان به روایت تصویر جلوه دهند. این گورستان و روستاهای اطرافش یعنی روستای مریان تالش و روستای آق اولر تالش انسان ها و انسانیت های زیادی را در اطراف خود شاهد بوده اند که هر کدام به نوعی از خود آثاری را برای این روستا و آیندگانش به جای گذاشته اند.
روستای آق اولر

کاخ ییلاقی سردار امجد

آثار تاریخی و باستانی که می شود نام برد: کاخ ییلاقی سردار امجد، خان نشین ها یعنی جاهایی که خان ها و بچه ها و نوه ها و کسانی که کمی از خیلی لحاظ ها بالا تر است در آن جا رفت و امد داشتند، قراول خانه ها جایی که محل رفت و امد نظامیانشان بوده. اصطبل کاخ هم بخشی از این موارد است مجموعه که در زمان خود بسیاری از مسائل زمان در آن جا بوده است که در زمان مشروطه متاسفانه این اصطبل به آتش کشیده شده است و در رابطه با کاخ ییلاقی سردار امجد ادامه می دهم که در دو بخش جدا گانه ساخته شده است و حتی قسمت های خان نشینش هم  به دو طبقه تقسیم کرده بودند. و اینکه معماریش و معماران یا معمارش واقعا قابل تحسینند. چه در این دوره و چه در دوره خودش. و گفتنی است که هنوز هم یکی از ساختمان هایش هیچ تعمیری نشده و مخروبه است اما یکی از ساختمان هایش تا حدودی تعمیر شده است.
روستا آق اولر تالش

دیدنی های روستای آق اولر تالش

درست است که گورستان و کاخ سر دار امجد را می توان به عنوان مهم ترین مسیر و پایگاه برای بازدید و گردشگری نام برد اما در آن جا یعنی روستای آق اولر مکان ها و بناهایی مانند مسجد و حسینیه شیر خان دیدن کنید علاوه بر این قبر پیر علی هم در آن جا واقع است که مردم آن جا بسیار از آن جا استقبال کرده و اعتقاد دارند که قبر پیر علی شفا دهنده است. از چیز های دیگر بسیار جذاب و جالب و شنیدنی این روستا علاوه بر کاخ و گورستانش می توان به مراسم هایی که برای مناسبت های مختلف میگیرن اشاره کرد مانند: روز سلطان در روز ۴۵ نوروز، مراسم بند آوردن باران و کوبیدن کا سه های مسی به یک دیگر برای اینکه ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی رخ ندهد و از آن جلوگیری شود و فکر می کنم همه ما باید بدانیم که این مسائل و مراسم و کار ها و قوانینشان در سینه ها ضبط شده و در فکر ها محفوظ شده است که سینه به سینه و قلب به قلب و مغز به مغز به نسل های بعد هدیه داده شده اند. از مراسم های دیگر در این روستا می توان به یوله چله و قصه چله و سیومو که از مراسم هاس شب یلداست اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری روستای آق اولر

تفریحات در روستای آق اولر تالش

در آن جا یعنی جزیره آق اولر ورزش های بسیار زیبا و دیدنی وجود دارد که حتی دیدنش هم انسان را هیجان زده می کند و به وجد می آورد. ورزش هایی مانند: اسب سواری محلی و کشتی مردان و بورک قاچدی و خاله خاله و چیلینگ را دارند و به نظر من که بهترین ثانیه ها و دقیقه را برای گردشگران همین ورزش های محلی شان فراهم خواهد کرد و خاطره هایی را به وجود می اورد که هیچ گاه از یاد هیچ کس نرود. اگر که از سمت شمال آق اولر شروع به حرکت کنید به روستای مریان تالش خواهید رسید. روستایی که طبیعت و زیبایی اش و سرسبزی و جاهای دیدنی اش و جنگل هایش تمام و تمام باعث جذب انسان ها به سمت خودش است و این که قطع به یقین هیچ وقت هیچ کس از رفتن به مریان و گذراندن اوقاتش در آن جا پشیمان نخواهد شد و تنها دلیلش هم جاذبه ها و آب و هوایی بود که در کمی بالاتر نام بردم.
روستای آق اولر

روستای مریان تالش

و در روستای مریان تالش هم گورستانی را معرفی خواهیم کرد که دارای مساحت ۴۰۰ هکتار است و همانند گورستان قبلی که معرفی کردم، سه طبقه بوده و دارای سنگ چین هاییست و از لحاظ شکل خانه ها و معماری هایش هم باید گفت که با مناطق تالش فرق می کند و تنها دلیلش هم قرار گرفتن خانه ها در منطقه کوهستانی است. برای این که در آن جا شاید سرما اذیت کننده باشد، سقفی مقاوم در برابر سرما و در ها و پنجره هایش هم نسبتا کوچک است که سرمای زیادی وارد ساختمان نشود و مصالحی که در گذشته برای تکمیل کردن معماری و نقشه های خانه هایشان از مصالح قدیمی استفاد می کردند مصالحی مانند سنگ و چوب و ملات های کاه گلی و…اما پس از زلزله بسیار خطرناکی که در سال ۱۳۶۹ در مریان رخ داد به گفته خودشان دیگر از مصالح گذشته شان استفاده نمی کردند و از مصالح جدیدی همچون سیمان و آجر و تیر اهن استفاده می کردند تا به اگر خدایی نکرده باز هم در ان جا زلزله بدی رخ داد نسبت به دفعه قبل بیشتر در امان باشند و ضررات کمتری بدهند چه جانی و چه مالی و همینطور یه حمام بسیار بسیار قدیمی و قدمت دار هم در روستای مریان تالش قرار دارد که پیشنهاد می کنم که برای کامل شدن کلکسیون جذابیت های مریان در ذهنتان از آن جا هم دیدن کنید. باستان شناسان دو نظر متفاوت در رابطه با تعلق داشتن این حمام به کدام دوره داده اند که یا برای اواخر دوران صفویه می باشد و یا به دوره قاجار تغلق پیدا می کند و خشت و ملات و سنگ و گچ مصالحی هستند که برای ساختن این بنای با قدمت استفاده شده است. در آن جا کاشی هایی به کار رفته که واقعا قدیمی و قدمت دارند و از گذشته های بسیار دور برای ما توضیح می دهند و اما متاسفانه باید گفت که برخی از این کاشی ها به سرقت رفته است.
و زیباست که در رابطه با مردمان و خصلت هایشان بگویم که در آن جا به دلیل این که روستا است و می دانیم زندگی در روستا شاید قشنگ باشد ولی سختی های خودش را هم در کنار قشنگی هایش دارد مردان زحمت کش تری هم دارد و کار های روز مره سخت تری دارند و در کنار ان ها زنان و خانوم هایشان هم با بافتن گلیم و جاجیم و جوراب و شال برای بهتر شدن زندگیشان زحمت می کشند و گذران عمر میکنند.
در گذشته کشتی مردان و سوار کاری برای مردان به خود جشنواره هایی را اختصاص داده بودند اما بعد از ساختن ویلا هایی مدرن در آن جا این روستای مریان را تقریبا به روستای مدرنی تبدیل کردند و بسیاری از چیز ها را به فراموشی می سپارند. ولی باید گفت با اینکه ظاهر روستای مریان تالش بسیار تغییر کرده و خیلی چیز ها دیگر شبیه به گذشته نیست اما این روستای جدید باز هم دیدنی است و هنوز هم زیبایی هایش دل می برد. زیرا که هنوز هم که هنوز است میتوان در این روستا به غروب آفتاب خیره شد و به صدای گوش نواز نی چوپان ها گوش داد و امیدی تازه به زندگی پیدا کرد سر در آورد از راز هایی که در این روستا نهفته اند و سعی در قایم شدن دارند. البته باید گفت که مریان و روستای آق اولر تالش فقط و فقط تکه ای کوچک از جواهر شهر تالش هستند و برای درک بیشتر از تالش خوب است که جاده های زیبایش را پشت فرمان رانندگی طی کنید تا ببینید که چگونه قلبتان را آرامش و چشم هایتان را نوازش و روحتان را هم پر از آرامی می کند.
روستای مریان تالش

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه