8دی گزارش می‌دهد؛

گمرک انزلی و آستارا کریدور واردات کالا از امارات! / کاهش ۴۳ درصدی صادرات از آستارا نسبت به سال اوج تحریم‌ها

براساس آمار گمرک، در نیمه نخست سال ۹۵ پس از روسیه، بیش‌ترین میزان واردات گمرک بندر انزلی از امارات متحده عربی بوده است!

گمرک انزلی و آستارا کریدور واردات کالا از امارات! / کاهش ۴۳ درصدی صادرات از آستارا نسبت به سال اوج تحریم‌ها

به گزارش ۸دی، گمرک بندر انزلی یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین گمرک شمال کشور البته در بحث واردات کالاست که در حاشیه جنوبی دریای خزر قرار دارد. این گمرک به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به بنادر مهم روسیه، ترکمنستان و آذربایجان از اهمیت خاصی برخوردار است و می‌تواند موقعیتی ممتاز برای جمهوری اسلامی در بحث صادرات کالای تولیدی داخل کشور باشد.

بر اساس آمار به دست آمده از گمرک جمهوری اسلامی ایران، در پنج ماه نخست سال ۱۳۹۵ از گمرک بندر انزلی بیش از ۱۱۵ میلیون تن کالا وارد کشور شده است که از لحاظ ارزش معادل بیش از ۷۶۰ میلیون دلار است.

این حجم واردات کالا به گمرک بندر انزلی سبب شده تا در این بازه زمانی گمرک انزلی رتبه سوم (از لحاظ حجم واردات) را در میان گمرکات ایران داشته باشد. به عبارتی ۹ درصد حجم واردات و ترخیص کالای کشور از بندر انزلی در نیمه نخست سال ۹۵ صورت گرفته باشد.

نزدیک بودن گمرک انزلی به بنادر روسیه باعث شده تا بیش ترین میزان واردات کالا به گمرک بندر انزلی از روسیه باشد. بر اساس آمار ارائه شده از گمرک در نیمه نخست سال ۱۳۹۵ بیش ترین میزان واردات و ترخیص کالا در گمرک انزلی از روسیه بوده است. بر این اساس، ۳۹ درصد واردات (از لحاظ حجمی) معادل ۶۳ درصد ارزش دلاری واردات به این گمرک از روسیه صورت گرفته است.

پایگاه اطلاع رسانی شرکت ترخیص کالا درباره واردات کالا از کمرگ انزلی نوشت: در نیمه نخست سال ۹۵ در گمرک انزلی پس از روسیه، بیش‌ترین میزان واردات از امارات متحده عربی بوده و براساس آن ۱۹ درصد حجم واردات و ترخیص کالا از این گمرک از امارات صورت گرفته است که از لحاظ ارزش دلاری معادل ۳۵ درصد می‌باشد.

متأسفانه آمار روشنی از نوع اقلام وارداتی از کمرگات کشور بویژه از گمرک بندر انزلی توسط مسئولان کمرگ اعلام نمی‌شود و یا اعلام‌ها همیشه با تأخیر صورت می‌گیرد. به عنوان مثال سایت اتاق بازرگانی که آماری از میزان واردات کالاها را منتشر می‌کند اطلاعاتی از کالاهای وارداتی از کمرک انزلی در سالهای اخیر ارائه نکرده و پایگاه اطلاع رسانی گمرک جمهوری اسلامی نیز آمار دقیق واردات و صادرات از گمرکات را در سال ۹۶ منتشر نکرده است.

درباره گمرک آستارا نیز باید گفت آمارها برای این کمرگ روشن‌تر و شفاف‌تر از انزلی است اما این گمرک نیز با وجود داشتن مرز زمینی با جمهوری آذربایجان باز هم مرکز واردات از کشور آمارات متحده عربی است. به عنوان مثال در سال ۹۵ میزان واردات کالا از امارات بیشتر از دیگر کشور در گمرک آستارا و به ارزش ۲۱ میلیون دلار بوده است که و پس از امارات بیشترین میزان واردات از این کمرگ از روسیه و چین بوده است.

نکته جالب اینکه میزان مجموع صادرات از کمرگ آستارا در سال ۹۵ به ارزش ۲۲۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به صادرات ۳۸۳ میلیون دلار سال ۹۱ یعنی سال اوج تحریم ها ۴۳ درصد کاهش و نسبت به صادرات ۲۹۳ میلیون دلاری سال ۹۲ حدود ۲۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه