تحویل پژو ۲۰۰۸ هم داستان شد/ گلابی صنعتی برجام در اغما!

دو هفته پس از پایان ثبت نام قیمت نهایی ۱۰۴ میلیون تومان برای این ماشین تعیین شد. جالب اینجاست پژو ۲۰۰۸ در امارات ۷۸ هزار درهم (۸۷ میلیون تومان) به فروش می‌رسد؛ آن هم بدون دخالت دست!

تحویل پژو ۲۰۰۸ هم داستان شد/ گلابی صنعتی برجام در اغما!
به گزارش ۸دی، خبرگزاری دانشجو، با شروع فصل جدید همکاری ایران خودرو و پژو در دوران پسابرجام، ایکاپ در اولین اقدام تیرماه سال جاری در فرآیندی پرحاشیه، پژو ۲۰۰۸ را پیش فروش کرد.
آذرماه سال ۹۵ ایران خودرو خبر از راه‌اندازی خط تولید پژو ۲۰۰۸ با تولید بدنه و رنگ آمیزی آن داد و قرار بود از اسفند سال ۹۵ پژو ۲۰۰۸ در معابر شهری مشاهده شود، اما پس از کش و قوس فراوان، ۱۲ اردیبهشت سال جاری از خط تولید پژو ۲۰۰۸ رونمایی شد که حالا پس از گذشت ۵ ماه خط تولید زیر سوال رفته و اخبار عدم بومی سازی ۲۰ درصدی ۲۰۰۸ که جزء به گوش می‌رسد؛ یعنی پژو ۲۰۰۸ وارداتی شده که از وارداتی هم برای مردم گران‌تر تمام می‌شود!
گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو از پژو ۲۰۰۸ را اینجا بخوانید.
تحویل پژو ۲۰۰۸ هم، داستان شد! / درخشش برجام، تحول شگرف ایران خودرو
انقدر امروز و فردا کرد و در شیپور تبلیغات دمید که بازار تشنه از راه رسیدن ۲۰۰۸ شود. بالاخره تیر ۹۶ ایران خودرو به پیش فروش پژو ۲۰۰۸ رضایت داد؛ موعد تحویل ماشین ۱۶ هزار پیش خریدار ۲۰۰۸، از شهریور امسال تا مرداد سال آتی اعلام شد.
قبل از اینکه به بررسی تحویل پژو ۲۰۰۸ پرداخته شود، شرط انصاف نبود از شرایط پیش فروش پژو ۲۰۰۸ یادی نشود. خودرویی که در زمان پیش فروش با رونمایی از رقم سمت راست کد ملی مردم، مفهوم واقعی طرح و زوج و فرد را به مردم فهماند و با توجه به زوج یا فرد بودن شماره ملی متقاضیان پیش فروش شد!
تحویل پژو ۲۰۰۸ هم، داستان شد! / درخشش برجام، تحول شگرف ایران خودرو
پژو ۲۰۰۸ در ایران گران‌تر از قیمت جهانی
قیمت ماشین موضوع مهم‌تری است. از اواسط سال گذشته چراغ خاموش از ۷۰ میلیون تا ۸۰ میلیون تومان رشد کرد و وقتی مردم ثبت نام می‌کردند نمی‌دانستند با چه قیمتی به دستشان می‌رسد. جالب اینجاست که حقوق مشتری یعنی عدم اطلاع مردم از قیمت خودرو و

پژو ۲۰۰۸ در امارات ۷۸ هزار درهم (۸۷ میلیون تومان) به فروش می‌رسد؛ آن هم بدون دخالت دست!

تجهیزات آن که ایران خودرو و سایپا در کاهش آپشن معرف حضور هستند! سرانجام دو هفته پس از پایان ثبت نام قیمت نهایی ۱۰۴ میلیون تومان برای این ماشین تعیین شد و ایران خودرو اعلام کرد برای خریداران دور اول با احتساب تخفیف ۹۹ میلیون تومان قیمت تمام شده لحاظ می‌کند. جالب اینجاست پژو ۲۰۰۸ در امارات ۷۸ هزار درهم (۸۷ میلیون تومان) به فروش می‌رسد؛ آن هم بدون دخالت دست!

تحویل پژو ۲۰۰۸ هم، داستان شد! / درخشش برجام، تحول شگرف ایران خودرو
فیلم/ چرا قیمت ۷۲ میلیونی پژو ۲۰۰۸، ۱۰۴ تومن شد؟ نظر مدیرعامل چیست؟
ماشین کجاست؟
در ۴۵ روز اخیر که باید به مرور خودروی خریداری شده مردم به دستشان می‌رسید، از ۱۶ هزار نفر زیر ۱۰۰ نفر صاحب پژو ۲۰۰۸ شدند که نشان می‌دهد قیمت اعلامی بالای ۱۳۰ میلیون در بازار آزاد این خودرو، با توجه به عرضه ناقص و بسیار محدود پر بی‌راه هم نیست.
ابوالفضل خلخالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به تحمیل هزینه واردات خودرو بر دوش مردم، گفت: تولید خودروی خارجی در داخل ایران فقط به خاطر تعرفه‌های واردات، موفق می‌شود. مونتاژ خودرو در کشور، فقط یک مُسکن برای خودروسازان داخلی است.

مونتاژ خودرو در کشور، فقط یک مُسکن برای خودروسازان داخلی است.
هزینه تعرفه واردات را بر دوش مردم تحمیل می‌کنیم تا مونتاژ و در مرحله بعدی داخلی سازی ماشین‌های خارجی موفق نشان داده شود. در زمان داخلی سازی خودرو، قیمت تمام شده به دلایل مختلف بالا می‌رود.
تنها گلابی صنعتی برجام در اغما/ پشت‌پرده تعلل فرانسوی‌ها برای تحویل پژو ۲۰۰۸ به مردم چیست؟
استاد دانشگاه علم و صنعت یکی از مهم‌ترین دلایل عدم کیفیت مناسب در خودروهای داخلی را فقدان سرمایه‌گذاری در زنجیره تأمین قطعات برشمرد و افزود: به دلیل استراتژی‌های پایه‌گذاری شده در زنجیره تأمین قطعات خودرو، شاهد رشد این حوزه نیستیم. ما حتی تأمین کننده داخلی برای سیستم ترمز EBD، ESP و حتی ABS نداریم.
سیدرضا فاطمی امین مهمان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره روند پیشرفت و یا عقب‌گرد وضعیت صنعت خودروسازی در چند سال اخیر، گفت: ما درحال حاضر در فضای نامطلوب صنعت خودروسازی قرار داریم. اگر از خطوط تولیدی بازدید کنیم به این نکته پی می‌بریم که به لحاظ تجهیزاتی از جمله زیرساخت‌ها، تجهیزات و مهندسین متخصص چیزی کم نداریم. ساختار حاکم بر مدیریت خودروسازی کشور شرایطی ایجاد کرده که مدیران می‌توانند ناکارآمد باشند. می‌توانند محصولات بی‌کیفیت تولید کنند، پاسخگو نباشد و البته ادای پاسخگویی را دربیاورند.

تنها گلابی صنعتی برجام در اغما/ پشت‌پرده تعلل فرانسوی‌ها برای تحویل پژو ۲۰۰۸ به مردم چیست؟
 بیاتیان نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره کیفیت فعلی خودروهای ایرانی، گفت: پس از تحریم‌های ظالمانه غرب طی سال‌های گذشته درصد رضایت مردم از محصولات تولید شده در صنعت خودروسازی کشور به حداقل رسید. کاهش کیفیت محصولات داخلی یکی از عوامل اصلی نارضایتی مردم از شرکت‌های خودروساز داخلی است. پس از کاهش کیفیت محصولات داخلی از سوی تولیدکنندگان و قطعه سازان این صنعت شاهد حمایت بیشتر دستگاه‌های نظارتی همچون شورای رقابت و انجمن حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از آن‌ها بودیم. مصرف کننده حمایت نشد. کاهش کیفیت خودروهای ایرانی به حدی است که مردم به فکر استفاده از محصولات چینی افتاده‌اند.
فیلم/ مقاومت ایران خودرو برای تولید خودروهای از رده خارج!

با این اوصاف چند سوال به وجود می‌آید که پاسخ به آن‌ها دردی از صنعت خودروسازی که نه، ولی شاید درد ثبت نام کنندگان را التیام ببخشد.
قرار باشد سرمایه‌گذار خارجی مثل پژو به ایران بیاید و با قهر کردنش، مدل‌های از رده خارج پژو (۴۰۵ و پرشیا و ۲۰۶) برای ادامه تولید دچار بحران و افت کیفیت شوند، انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی چه جایگاهی در میان خودروسازان دارد؟
اگر ایران خودرو و سایپا بخواهند قیمت تمام شده را بیش از میانگین جهانی اعلام کنند، مونتاژ داخلی چه مزیت اقتصادی دارد، وقتی می‌توان با کیفیت بالاتر همان خودرو را وارد کرد؟
آیا تعلل و تیراژ پایین تولید با ادعای مشارکت فرانسوی‌ها قیمت تمام شده را بالا نمی‌برد؟
چه لزومی بر بازی تبلیغاتی و اثرگذار نشان دادن برجام در صنعت بود وقتی آخر و عاقبت این ادعاها همین نارضایتی و تضییع حقوق مردم است؟
بهتر نیست با افزایش بهره‌وری و چرخش نگاه نسبت به تولید خودرو، تیراژ و کیفیت افزایش یابد تا مردم با رغبت ماشین ایرانی بخرد نه از روی اجبار و انحصار با قیمت‌ گزاف؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه