هاله نور هم مشکل فیلم را حل نمی‌کند!

«رستاخیر» بیشتر از آنکه یک فیلم درباره تاریخ اسلام باشد یک تقلید از «اسپارتاکوس» است. کارگردان چنان نگاه خود را معطوف هالیوود کرده که مسائل حساس مذهبی را به فراموشی سپرده است.

هاله نور هم مشکل فیلم را حل نمی‌کند!

به گزارش ۸دی نیوز و به نقل از صراط ،احمدرضا درویش در حالی ۳ سال فیلم خود را نگه داشت با این امید که با پایان دولت احمدی‌نژاد دغدغه‌ای برای اکران فیلم خود نداشته باشد اما گمان نمی‌کرد مشکل تاریخی فیلم او را در چالشی قرار دهد که دولت تدبیر و امید هم پای او نایستد.

درویش، فیلم تاریخی خود را که در دولت اصلاحات – سال ۸۱- آغاز کرده بود در سال ۸۹ به پایان رساند اما به عمد آن را به پایان دولت احمدی‌نژاد موکول کرد تا شاید در دولتی نزدیک به اصلاح‌طلبان آن را اکران کند.

داستان فیلم «رستاخیز» درباره واقعه عاشوراست که با همراهی «بکیر» -فرزند حر ابن یزید ریاحی- به قیام حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) و متن حوادث واقعه عاشورا می‌پردازد. این فیلم مقطع زمانی مرگ معاویه تا قیام امام حسین (علیه السلام) را در بر می‌گیرد و در طول ۳ ساعت ریتم تندی را از اتفاقات آن دوره زمانی به نمایش گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری صراط، «رستاخیز» ابتدا در روز اربعین حسینی -دوم دی ماه جاری- با حضور برخی اعضای دولت جدید در سینما فرهنگ تهران اکران خصوصی شد و در ۱۶ بهمن ۹۲ همزمان با برگزاری سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره به نمایش در آمد. پیش از آن گفته می‌شد این فیلم توانسته با تایید برخی مراجع عظام چهره حضرت ابوالفضل عباس (علیه السلام) را به نمایش بگذارد اما پس از اکران آن موج مخالفت‌ها از قم برپا شد و یکشنبه شب رسما در مسجد ارک تهران نمود علنی پیدا کرد.

به نظر می‌رسد که درویش چنان درگیر ساخت فیلم شده است که به مسائل تاریخی آن توجه چندانی نشان نداده است. «رستاخیر» بیشتر از آنکه یک فیلم درباره تاریخ اسلام باشد یک تقلید از «اسپارتاکوس» است. کارگردان چنان نگاه خود را معطوف سینمای هالیوود کرده که مسائل دارای حساسیت‌های مذهبی و تاریخی را به فراموشی سپرده است. صحنه‌های شهادت حر ابن ریاحی و حضرت علی اصغر (علیه السلام) از آن جمله‌اند. اگرچه نمی‌توان خرده‌ای از برخی بخش‌ها گرفت زیرا این فیلم را باید با نگاه سینمایی نگریست.

به هر روی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به میان آمده تا رستاخیزی که در این میان شکل یافته را مدیریت کند اما به نظر نمی‌رسد بحث جنجال آمیز این فیلم با هاله نور و اصلاحات این چنینی برطرف شود. چرا که مشکل از عدم تطابق تاریخی بخش زیادی از فیلم است.

شنیده‌ها حاکی است که در مذاکرات سازمان سینمایی با تهیه کننده این فیلم برای اصلاح این پروژه قول مساعدت داده شده است.

به گزارش صراط، فیلم «رستاخیز» از ۲۴ بازیگر که نقش‌های پیش‌برنده را به عهده دارد بهره برده و حدود ۴۰ بازیگر دیگر و هفت بازیگر زن و مرد مهمان، مقابل دوربین رفته‌اند. در این فیلم حماسی بازیگرانی از عراق، کویت، لبنان، و سوریه بازی کرده‌اند که معروف‌ترین بازیگر عرب این فیلم جمال سلیمان بازیگر مشهور سوری است و در کنار او طلعت حمدی، رضوان عقیلی و فواد سرور از سوریه، داود حسین از کویت، یوسف شکرجی از عراق و فواد ابراهیم از لبنان ایفای نقش کرده‌اند.

همچنین جلوه‌های ویژه بصری آن بر عهده «سایمون فریم»، موسیقی متن را «استفان واربک» آهنگساز فیلم محمد رسول الله و تدوین این فیلم توسط طارق انوار تدوینگر نامزد اسکار در سال ۲۰۱۰ برای فیلم سخنرانی پادشاه انجام شده است. جالب است تمام مراحل فنی و تکنیکی این فیلم در استودیو مولینر در لندن انجام شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه