8دی بررسی می کند؛

کاهش هجوم جوانان به قلیانسراها با ایجاد زیرساخت‌های ورزشی/ دلیل اجرای سلیقه‌ای قانون منع عرضه قلیان در گیلان چیست؟

با اینکه از سال ۸۵ قانون منع عرضه قلیان توسط مجلس تصویب‌شده اما متأسفانه مصرف این ماده دخانی با اجرای سلیقه‌ای قانون اشاعه پیدا کرده که لازم است دولت با افزایش سرانه فرهنگی و ورزشی مانعی برای هجوم جوانان به مراکز عرضه آن باشند.

کاهش هجوم جوانان به قلیانسراها با ایجاد زیرساخت‌های ورزشی/ دلیل اجرای سلیقه‌ای قانون منع عرضه قلیان در گیلان چیست؟

سرویس اجتماعی ۸دی؛
بی‌تردید ضرر مصرف قلیان به‌مراتب بیشتر از سیگار بوده و اگر در مراکز عمومی عرضه شود، ریسک انتقال بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد، ضمن‌ اینکه موجب تبلیغ استعمال دخانیات نیز خواهد شد.
عرضه قلیان در مراکز عمومی به‌هیچ‌وجه شایسته نیست، آن‌هم در شرایطی که در بسیاری از کشورهای دنیا حتی مصرف سیگار در اماکن عمومی را هم ممنوع اعلام کرده‌اند، بنابراین با این دیدگاه که مصرف قلیان سلامت جامعه را هدف قرار می‌دهد، بسیاری از نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت بهداشت و درمان مخالف فعالیت قهوه‌خانه‌هایی هستند که در آن‌ها قلیان عرضه می‌شود.

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/10/2390761.jpg
طبق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب ۱۳۸۵ عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع شده و در بسیاری از شهرها نیز این قانون اجراشده هرچند ممکن است در برخی شهرها، اجرای این قانون مورد غفلت واقع‌شده یا نظارت دقیقی بر اجرای آن صورت نگرفته باشد.
نکته قابل‌توجه و البته دردناک در مورد عرضه قلیان در برخی قهوه‌خانه‌ها این است که این موضوع عاملی برای جذب نوجوانان به این مراکز شده و می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای بروز تخلفات بعدی باشد درحالی‌که شاید یکی از علل اشاعه اعتیاد به مواد مخدر در بین جوانان نیز حضور در این مراکز باشد.
اما در این راستا دانستن مواضع تنی چند از فرمانداران استان در رابطه به قانون منع عرضه قلیان خالی از لطف نیست.

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/10/مهدوی1.jpg
سید عیسی مهدوی، فرماندار تالش بابیان اینکه مجری قانون منع عرضه قلیان وزارت بهداشت و درمان است، اظهار کرد: ما اعتقاد داریم باید از راهی جایگزینی فرهنگ ورزشی به‌جای قلیان سراها در رغبت و انگیزه مردم تغییر ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه‌ ای‌کاش به‌جای هر قلیان سرا یک باشگاه و یا ورزشگاه وجود داشت افزود، متأسفانه امروز جوان جامعه ما به‌جای اینکه وقت خود را در باشگاه و مراکز فرهنگی بگذارد سرمایه اصلی یعنی وقت خود را در قلیان سراها سپری می‌کند.
فرماندار تالش با تاکید بر اینکه موضوع قلیان سراها باید از بعد فرهنگی حل شود گفت: در کشور قانون منع عرضه قلیان وجود دارد و همه دستگاه‌ها در حال اجرای آن هستند اما باید نتایج این قانون مبنی بر اینکه توانسته در کاهش استفاده از قلیان مؤثر واقع شود یا خیر توسط وزارت بهداشت و درمان پیگیری شود.
مقام عالی دولت در شهرستان تالش بابیان اینکه متأسفانه در حال حاضر با تعطیلی قلیان سراها استفاده از آن در خانه‌ها رقم می‌خورد، خاطرنشان کرد: باید برای شناسایی مضرات قلیان از طریق منع وجدانی و بهداشتی وارد شد و از راه فرهنگی با آن مقابله کرد چون مقابله فیزیکی و بستن و پلمپ کردن مراکز عرضه قلیان دیگر پاسخگو نیست.
مهدوی بابیان اینکه باید برای قانون منع عرضه قلیان پیوست فرهنگی در نظر گرفت، گفت: تجربه نشان داده مقابله فیزیکی با عرضه‌کنندگان قلیان جواب نمی‌دهد چون با بستن مراکز عرضه خانواده‌ها و جمع‌های دوستانه در انظار عمومی همچون سواحل دریا اقدام به قلیان کشیدن می‌کنند.
وی بابیان اینکه قانون‌های منعی و بازداشتی سال‌هاست که در حال اجرا است اما در مصرف مواد دخانی تأثیر چندانی نداشته، گفت: باید از طریق فرهنگی جوانان و مصرف‌کنندگان مواد دخانی را به مضرات و آسیب‌های اجتماعی استفاده از قلیان آگاه کرد و از سوی دیگر با ایجاد امکانات ورزشی و تفریحی جایگزینی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت جوانان فراهم کرد.

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/10/فرماندار-آستانه-اشرفیه.jpg
رحیم حیدری، فرماندار آستانه‌اشرفیه نیز در رابطه با اجرای قانون منع عرضه قلیان در قلیان سراها اظهار کرد: در راستای اجرای قانون منع عرضه قلیان در مراکز عرضه‌ای که در حاشیه و پیرامون دانشگاه‌ها و واحدهای آموزشی قرار داشتند، جمع‌آوری شدند.
وی بابیان اینکه به همه‌ی واحدهای صنفی عرضه قلیان هشدار به جمع‌آوری‌شده است، افزود: هیچ قلیان سرایی مجوز عرضه قلیان را ندارد و باید همگی از شهرستان جمع‌آوری شوند.
فرماندار آستانه‌اشرفیه بابیان اینکه تذکراتی به واحدهای متخلف عرضه قلیان داده‌شده، گفت: با همکاری و سرکشی‌هایی که توسط اصناف، شبکه بهداشت و نیروی انتظامی صورت گرفته تذکراتی به واحدهای عرضه قلیان در شهرستان صورت گرفته است.
نماینده عالی دولت در آستانه‌اشرفیه بابیان اینکه برای جمع‌آوری قلیان سراها مهلت‌هایی به عرضه‌کنندگان داده‌شده، مطرح کرد: اگر عرضه‌کنندگان قلیان در شهرستان آستانه‌اشرفیه نسبت به جمع‌آوری قلیان‌ها اقدام نکنند یقیناً برخوردهای بعدی که برخورد قضایی و قانونی است انجام خواهد شد.

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/10/2300375.jpg
حسین اسماعیل‌پور، فرماندار فومن نیز در راستای اجرای قانون منع عرضه قلیان در شهرستان فومن خوب کار نشده اظهار کرد: کارهایی در راستای منع عرضه قلیان نظیر کاهش باز بودن مراکز عرضه قلیان، عدم عرضه به افراد زیر ۱۸ سال و غیره انجام‌شده اما سطح رضایتمندی از این طرح مطلوب نیست.
وی بابیان اینکه جمع‌کردن قلیان به‌راحتی امکان‌پذیر نیست، افزود: به دلیل اینکه خود قلیان جمع کننده است و افرادی را به دور خود جمع می‌کند نمی‌توان به‌راحتی آن را از زندگی روزمره مردم حذف کرد.
فرماندار شهرستان فومن نیز در گفتگو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه قلیان نقطه اتصال افراد مختلف در مراکز عرضه است، گفت: قلیان متأسفانه به ابزاری برای جمع‌کردن افراد به جهت سپری کردن اوقات فراغت تبدیل‌شده و به‌راحتی نمی‌توان آن را جمع کرد.
نماینده عالی دولت در شهرستان فومن به ظرفیت ایجاد اشتغال قلیان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مراکز عرضه قلیان در شهرستان فومن حدود ۲ هزار نفر را مشغول کرده و با جمع‌کردن آن‌ها بیکاری ۲ هزارنفری را در فومن شاهد خواهیم بود.
اسماعیل‌پور با اشاره به مضرات و مشکلات بهداشتی در حوزه قلیان و قلیان سراها گفت: بحث‌ها و انتقادات فراوانی به قلیان سراها وارد است که در این مجال فرصت بازگویی نیست اما شخصاً معتقدم که بحث قلیان نیازمند نگاه ویژه است و نباید صرفاً با نگاه بهداشتی به مسئله قلیان سراها نگاه کرد.

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/10/علی-فتح-اللهی-فرماندرا-تالش-692x498.jpg
علی فتح‌اللهی، فرماندار شهرستان صومعه‌سرا نیر در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اشاره به نشست‌هایی در رابطه اجرای قانون منع عرضه قلیان در شهرستان‌ صومعه‌سرا اظهار داشت: در راستای منع عرضه قلیان در صومعه‌سرا جلساتی با دادستانی و اعضای مرتبط برگزارشده و تصمیماتی نیز اتخاذشده است.
وی بابیان اینکه هماهنگی‌های مطلوبی در رابطه با منع عرضه قلیان در صومعه‌سرا وجود دارد، افزود: دستگاه‌های متولی با منع عرضه قلیان تعامل خوبی با دادستان شهرستان دارند و نتایج آن‌ها ملموس است.
فرماندار شهرستان صومعه‌سرا بابیان اینکه نیروهای انتظامی در این راستا در مرحله اول با ارشاد و راهنمایی سعی در منه عرضه قلیان هستند، گفت: تمام سعی ما بر عدم استفاده از قلیان در شهرستان است و در این راستا واحدهایی که تخلف کرده‌اند منجر به پلمپ واحد صنفی را هم داشته‌ایم.
مقام عالی دولت در صومعه‌سرا با اشاره به اخذ تعهدات از واحدهای صنفی مبنی بر عرضه حداقلی قلیان در شهرستان خاطرنشان کرد: بااینکه اقدامات عملی و تقابلی در رابطه با منع عرضه قلیان صورت گرفته اما تکیه و تلاش ما بیشتر بر روی این است که بافرهنگ سازی جلوی عرضه و استفاده قلیان را بگیریم.
فتح‌اللهی بابیان اینکه نمی‌توان استفاده از قلیان را به مرز صفر رساند، مطرح کرد: در ابتدا باید فرهنگ‌سازی کرد تا مردم و استفاده‌کنندگان از این محصول دخانی به مصرف قلیان ورود نکنند چون در کنار قلیان است که به استفاده سار مواد دخانی و افیونی کشیده می‌شوند.
با بررسی دیدگاه‌های فرمانداران در راستای قانون منع عرضه قلیان آنچه بیشتر مورد تاکید قرار می‌گیرد اجرای صرف قانون است اما این در حالی است که به‌زعم نمایندگان عالی دولت در شهرستان‌ها قانون منع عرضه قلیان نیازمند پیوست‌های فرهنگی ورزشی هم هست.
باید آسیب‌شناسی کرد که دلیل گرایش جوانان و حتی نوجوانان به مواد دخانی مضر نظیر قلیان چیست و چرا زیرساخت‌های توسعه‌ای همانند باشگاه‌ها و مراکز تفرجگاهی و تفریحی برای آن‌ها فراهم نیست.
نکته دیگری که باید مدنظر قرار بگیرد سهل‌الوصول بودن قلیان در هر نقطه و زمان است که باید در این راستا نیز چاره‌اندیشی شود.
متأسفانه مراکز عرضه قلیان در سطح شهرها و حتی روستاها به‌اندازه و یا بیشتر از مراکز تهیه مارکت ها شده و هیچ قانونی در راستای صدور مجوزها دیده نشده است که یکی از راهکارهای آن می‌تواند تحمیل هزینه‌ای گزاف از سوی صاحبان کافه خانه‌ها و قلیانسرا ها برای دریافت مجوز عرضه قلیان است تا به حدی از میزان مصرف آن کم شود.
از سوی دیگر ترس از بیکار شدن عده‌ای کثیر از مصرف‌کنندگان این ماده دخانی است که عموماً از جوانان و نوجوانان هستند و عرصه را برای اجرای سلیقه‌ای این قانون مصوب مجلس تنگ کرده است.
در این راستا نیز باید نکته‌ای را متذکر شد و آن اینکه عرضه قلیان در کشور و استان گیلان باید هم‌تراز با قانون منع واردات غیرقانونی باشد و همان‌گونه که با جلوی گیری از قاچاق کالا باید جلوی تخلف را گرفت، عرضه قلیان نیز خلاف قانون بوده و برای بهداشت و سلامت جامعه مضر است و نباید به‌هیچ‌عنوان عرضه آن صورت بگیرد.
لازم به ذکر است اشتغال‌زایی باید از راه‌هایی که برای جامعه مفید بوده، ایجاد شود، نه اینکه به این بهانه از بروز برخورد با مراکزی که تخلف در آن‌ها صورت گرفته ممانعت به عمل‌آورده شود.

افزایش بیکاری ناشی از تعطیلی این مراکز، توجیه قابل‌قبولی نیست، بنابراین باید کشور به‌جایی برسد که در پی برخورد جدی با مشاغل آسیب‌رسان، به دنبال ایجاد اشتغال به معنای واقعی باشد و از ابزارهای متناسب و کارشناسی شده همچون افزایش زیرساخت‌های فرهنگی نظیر فرهنگ‌سراها و مراکز ورزشی متناسب و به‌روز مکانی برای نوجوانان و جوانان فراهم آورد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه