رئیس سازمان امداد و نجات:

میانمار اجازه ورود نمی‌دهد

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: میانمار اجازه ورود کمک‌ها به خاک خود برای مسلمانان این کشور را نمی‌دهد.

میانمار اجازه ورود نمی‌دهد

به گزارش۸دی؛ مرتضی سلیمی در حاشیه بارگیری سومین محموله کمک‌های بشر دوستانه هلال احمر ایران برای مسلمانان میانماری اظهار داشت: این محموله شامل ۳۰ تن کمک‌های زیستی، دارویی و تجهیزات پزشکی است که به مقصد بنگلادش ارسال می‌شود.

وی با تشریح منویات رهبر معظم انقلاب و تاکیدات رئیس جمهور برای کمک به آوارگان مسلمانان میانمار ادامه داد: هم اکنون ما در منطقه که آوارگان مستقر هستند یک نفر ارزیاب داریم تا بتواند وضعیت این آوارگان را برای ما تشریح کند.

رئیس سازمان هلال احمر ایران هلال احمر ایرانیان داشت: عمق فاجعه مسلمانان آواره میانماری آنقدر زیاد است که باید تمام کشورها در این زمینه کمک کنند.

سلیمی درباره راه حلی برای برطرف شدن مشکلات مسلمانان میانمار که هم اکنون در مرز بین بنگلادش و میانمار به طرز نامناسبی مستقر هستند توضیح داد: مهمترین راه حل ریشه‌ای برای برطرف کردن مشکلات آوارگان بازگشت آنها به کشور و خانه‌های خودشان است. ولی با این وجود تا آن زمان ما سعی می‌کنیم وظیفه انسانی خود را برای برپایی اسکان و بیمارستان صحرایی جهت پاسخگویی به نیازهای اولیه آنها انجام دهیم.

به گزارش تسنیم جمعیت هلال احمر تاکنون ۲ محموله ۴۰ تنی و همچنین ۳۰ تن کمک‌های بشر دوستانه برای آوارگان مسلمان میانمار به کشور بنگلادش ارسال کرده است و در این راستا سومین محموله کمک‌های ایران نیز به وزن ۳۰ تن به مقصد اردوگاه‌های آوارگان ارسال می‌شود.

ابراز نگرانی صلیب سرخ آلمان درباره شرایط فاجعه بار پناهندگان روهینگیا

به گزارش تسنیم، “آندرس کاسک”، از کارشناسان سازمان صلیب سرخ در آلمان در گفت وگو با روزنامه “تاگس اشپیگل” آلمان به توضیح شرایط بد و فاجعه بار پناهندگان مسلمان روهینگیا در بنگلادش پرداخته و درباره سفر خود به منطقه‌ای در جنوب غربی بنگلادش و در مرز با میانمار سخن گفته و اظهار داشت: اولین چیزی که ما می بینیم کشتزارهای برنج است که در آن دریایی از کلبه‌های بامبو است. در این منطقه حالا ۵۰۰ هزار نفر که اکثر آن ها کودکان هستند در یک فضای محدود زندگی می‌کنند. فضای پر سر و صدایی هست و انسانها همواره در تنش و حرکت هستند.

وی همچنین گفت که در این منطقه اردوگاه هایی وجود دارد که در آن تا ۲۰۰ هزار زن و کودک و مرد زندگی می کنند.

این کارشناس صلیب سرخ در آلمان همچنین گفت که اردوگاه ها در این منطقه کاملا پر شده و بیش از حد ظرفیت سکنه دارد.

وی همچنین درباره شرایط در اردوگاه های دست ساز روهینگیایی ها در این منطقه نیز گفت: این اردوگاه ها بیشتر زمین های برنجی است که روهینگیایی ها روی آنها اسکان دارند. هیچ گونه دسترسی به آب و یا مراکز بهداشتی برای آنها وجود ندارد. ما سعی می‌کنیم شرایط در این مناطق را به سرعت و حتی الامکان بهبود دهیم. اگر امکانات بهداشتی و آب آشامیدنی تمیز در اختیار این پناهندگان قرار نگیرد بنابراین خطر شیوع بیماری های واگیر زیاد است. ما می‌خواهیم از این مسئله جلوگیری کنیم. البته این مهم با این چنین آمار بالایی از پناهجویان کار دشواری است.

کاسک از هجوم پناهندگان روهینگیایی به سمت بنگلادش خبر داده و گفت: بسیاری دیگر هم همچنان در راه هستند. با نگاهی به آسیا این قطعا یکی از بزرگترین جنبش پناهندگان در دهه های گذشته است. هر کشوری که پذیرنده این حجم پناهندگان باشد مطنئنا دربرابر چالش های بزرگی قرار خواهد گرفت.

وی درباره چشم انداز روهینگیایی‌ها درباره سرنوشت‌شان در بنگلادش نیز گفت: انسان هایی که من با آن ها دیدار کرده ام کم تر حرف می‌زنند. بسیاری از آنها وحشت زده و آشکارا آسیب دیده اند. آنها احتمالا وابستگان و دوستان خود را در این اختلافات از دست داده اند.

این کارشناس صلیب سرخ در آلمان از انتشار گزارش های موثقی درباره اعمال خشونت آمیز ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا خبر داده و گفت: بخصوص صلیب سرخ در این باره نگران است که از طریق این مناقشات و مهاجرت ها بسیاری خانواده‌ها از هم جدا شوند.

وی درباره اینکه آیا هیچ تصمیمی برای بازگشت به کشور برای روهینگیایی‌ها دیده می‌شود، گفت: در حال حاضر مطمئنا خیر. ترس در بین آن ها بسیار بالا است. به نظر می‌رسد فراریان از میانمار این برداشت را دارند که برای آنها هیچ چشم اندازی در کشورشان وجود ندارد. اینکه آیا روهینگیایی ها در زمان قابل پیش بینی تصمیمشان در این باره عوض شود مشخص نیست. بنابراین آن ها باید حالا ابتدا در مکانی که در حال حاضر هستند به خوبی مراقبت شوند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه