آمریکا تحریم می کند ظریف لبخند می زند و عکس یادگاری می گیرد

دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و ۱+۵ در حالی در وین آغاز شده که اقدام اخیر آمریکا در تحریم ایران، هیچ واکنش عملی مقامات وزارت خارجه ایران را به دنبال نداشته است.

آمریکا تحریم می کند ظریف لبخند می زند و عکس یادگاری می گیرد

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجانیوز، مقامات ایرانی در حالی قدم در فرودگاه وین گذاشتند که تاکنون هیچ اقدام متقابلی در برابر نقض توافقنامه ژنو توسط آمریکا نشان نداند.

علی رغم آنکه در توافقنامه ژنو صراحتا کشورهای ۱+۵ از تحریم های جدید علیه ایران منع شده بودند با این حال پس از انعقاد این توافقنامه تاکنون ایران در ۵ مرحله از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا، تحریم شده است.

پیش از زمان اجرای توافقنامه ژنو (اول دی ماه) کشورهای غربی و برخی مسئولان وزارت خارجه ایران با بیان اینکه بندهای توافقنامه ژنو از زمان اجرای آن مشروعیت پیدا می کند سعی در توجیه اقدامات خلاف قوانین بین الملل آمریکا داشتند.

پس از اجرای توافتنامه ژنو و وضع تحریم های جدید علیه ایران به بهانه موضوع هسته ای، حتی وزیر امور خارجه روسیه پیشتر از مسئولان وزارت خارجه ایران با انتقاد از رفتار خلاف قانون آمریکا، تحریم های جدید اعمال شده علیه ایران را نقض کننده توافق ژنو عنوان کرد.

چند روز پس از موضع گیری لاوروف، محمد جواد ظریف که به دلیل سکوت در برابر تحریم های جدید آمریکا تحت فشار برخی رسانه ها و نمایندگان مجلس قرار گرفته بود شنبه هفته جاری در گفتگو با روزنامه ایران به تحریم های جدید آمریکا واکنش نشان داد:

«ما معتقدیم که تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها مخالف روح یا نص توافقنامه بوده بلکه اقدامی مغایر با حقوق بین‌الملل است که به منزله مداخله‌جویی در روابط میان کشورها تلقی می‌شود. از این رو بسیاری از کشورهای جهان از منظر حقوقی با تصویب این تحریم‌ها مخالفند و آن را مغایر با قانون می‌دانند. حال برخی کشورها مجبورند به دلایلی از جمله فشار مقامات امریکایی برخی از این تحریم‌ها را اجرا کنند که این مسأله هم در ادامه روند تحریم‌های پیشین است، در حالی که برنامه اقدام مشترک، بندی دارد که براساس آن طرفین نباید اقداماتی انجام دهند که فضا ملتهب شود. این اقدامات امریکایی‌ها ضمن اینکه فضا را ملتهب می‌کند و به کار ضرر می‌زند، غیر قانونی هم است.»

اما نکته قابل تامل آنکه ظریف ۶ بهمن ماه در فاصله زمانی بعد از اجرای توافقنامه ژنو و پیش از وضع تحریم های جدید آمریکا علیه ایران در گفتگو با روزنامه سوئیسی “نویه زوریخه سایتونگ” درباره وضع تحریم های جدید و نقض توافقنامه ژنو گفته بود:

«این مسئله واضح است که تحریم های بیشتر علیه تهران تنها سانتریفیوژهای بیشتر در ایران را به دنبال خواهد داشت…به غیر از خشم مردم ایران تحریم ها بخصوص یک تاثیر را دارند و آن این است که توسعه پایدار تاسیسات غنی سازی ماو تحریم ها مانعی برای برای ساخت ۱۹ هزار سانتریفیوژ غنی سازی اورانیوم ایجاد نکرد.»

در چنین شرایطی که وزیر امور خارجه ایران به نقض توافقنامه ژنو صراحتا تاکید کرده است و از سوی دیگر محمد جواد ظریف تاکید کرده بود که افزایش تحریم ها، اقدام متقابل ایران را به دنبال خواهد داشت با این حال تاکنون مقامات وزارت امور خارجه اقدام تنبیهی و متناسب با تحریم های جدید آمریکا نشان ندادند و با موضع انفعالی وارد مذاکرات شدند.

علاوه بر محمد جواد ظریف، معاون وی ، سید عباس عراقچی نیز پس از وضع تحریم های جدید آمریکا علیه ایران گفته بود که ایران در برابر اقدام خلاف قانون آمریکا اقدامات متقابل انجام می دهد.

حتی عراقچی ۲۲ دی ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره تحریم ایران پس از زمان اجرایی شدن توافقنامه ژنو گفته بود:«تحریم جدید توافق ژنو را متوقف می‌کند. ..  ما اعلام کرده‌ایم که در صورت تحریم دوباره مذاکره نخواهیم کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به تحریم های آمریکا در موضعی مشابه به اظهارات وزیر امور خارجه و سید عباس عراقچی، بر اقدام متقابل ایران تاکید کرده بود.

 این در حالی است که وندی شرمن در گفتگو با سی ان ان با اعلام رضایت از اقدامات ایران پس از اجرای توافقنامه ژنو گفته است: آنچه که به آن اهمیت می‌دهم این است که ایران بسیار بیشتر از آنچه که می‌گوید انجام داده است.

با گذشت ۱۱ روز از وضع تحریم جدید آمریکا و با آغاز مذاکرات وین ، مسئولان وزارت امور خارجه هیچ واکنش عملی به اقدامات نقض کننده توافق آمریکا نشان ندادند و قرار است مذاکرات خود با ۱+۵ را از سر بگیرند.

به عقیده کارشناسان، بی تفاوتی مقامات ایرانی به نفض توافقنامه ژنو توسط کاخ سفید و پرهیز از اقدامات متقابل در برابر تحریم های جدید آمریکا، راه را برای فشار بیشتر به ایران و برخورد گزینشی با توافنامه ژنو هموار می کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
وطن دوست
زنده باد دکتر ظریف. بزرگ مرد عرصه سیاست و دیپلماسی.
در حاشیه