این روغن در رشد موها و درمان ریزش موی سر از هر دارویی موثرتر است

این روغن خوراکی نیست پس به هیچ وجه چشم ها یا دهان نباید به روغن آغشته شود.

این روغن در رشد موها و درمان ریزش موی سر از هر دارویی موثرتر است

به گزارش ۸دی، ریزش مو و کم پشتی آن همیشه اعتماد به نفس شخص را پایین می آورد. فرد به دنبال راه حلی برای رشد موها و داشتن موهای پرپشت و در خانم ها البته موهای بلند است. از طرف دیگر داشتن موی سر تنها جنبه زیبایی ندارد بلکه سپر حفاظتی جلوگیری از صدمات آب و هوایی مثل باد، گرما و سرما محسوب می شود.

از آن جا که نیمی از زنان و بیش از ۸۵ درصد مردان بعد از رسیدن به ۵۰ سالگی موهای سرشان کم و نازک می شود و ریزش مو یکی از دغدغه های بیشتر افراد است، نت نوشت به شما می می گوید چه طور موهای سالم، زیبا و پرپشت داشته باشید.

تاثیر روغن رز ماری بر رشد موها

متداول ترین نوع ریزش مو در مردان و زنان آندروژنتیک آلوپسیا Androgenetic Alopecia  نام دارد. مطالعات نشان داده است روغن رزماری یا عصاره یا جوشانده آن می تواند یک جایگزین خوب برای رفع ریزش مو به جای درمان های شیمیایی باشد. البته این که علت ریزش مو چیست مساله ای که حتما باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

بعضی بر اثر عفونت، بعضی ضعیف شدن سیستم ایمنی، بالارفتن سن، تغییرات هورمونی، یا به صورت ارثی ریزش مو دارند. در مردان نیز ریزش مو به صورت طاسی در نتیجه تغییرات در هورمون تستوسترون به وجود می آید. این هورمون در زنان و مردان وجود دارد ولی به دلیل وجود بیشتر در مردان ریزش مو نیز بیشتر اتفاق می افتد.

مطالعاتی که در سال ۲۰۱۳ در مورد ریزش مو ناشی از هورمون تستوسترون انجام گرفت نشان داد روغن رزماری می تواند در این نوع ریزش مو موجب رشد مجدد موها شود.

در سال ۲۰۱۵ روغن رزماری با داروی مونوکسیدیل مقایسه شد. طی این تحقیق افرادی در شش ماه تحت درمان با این دو ماده قرار گرفتند.

تا ۳ ماه نتیجه قابل توجهی به دست نیامد ولی بعد از ۶ ماه در هر دو گروه رشد مو بخوبی قابل مشاهده بود. هر چند در گروهی که تحت درمان با روغن رزماری قرار گرفته بودند تاثیر بیشتر و پایدارتر بود. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که روغن رزماری در طولانی مدت می توان ریزش مو را درمان کند.

در همان آزمایش افرادی که از خارش کف سر یا شوره رنج می بردند تحت تاثیر روغن رزماری بهتر به درمان جواب دادند تا افرادی که از مونوکسیدیل استفاده می کردند.

تحقیقات در سال۲۰۱۷ ادامه یافت و محققان دریافتند که حتی بعضی از قارچ ها و باکتری ها به وسیله روغن رزماری از بین می روند. در نتیجه عفونت هایی که باعث ریزش مو می شد به راحتی با روغن رزماری قابل درمان است.

در یک بیماری خود ایمنی به نام آلوپسیا Alopecia areata که باعث ریزش مو می شود محققان بیماران را در معرض رایحه درمانی با روغن رزماری قرار دادند. بعد از ۷ ماه ۴۴ درصد بیماران خوب شده بودند، ۱۵ درصد هیچ تغییری نداشتند و بقیه هم بهبود نسبی به دست آورده بودند.

آن چه مسلم است روغن رزماری می تواند تاثیر خوبی بر رشد مو داشته باشد. ولی اگر در حال حاضر از مونوکسیدیل استفاده می کنید قبل از تغییر دارو ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. چون مونوکسیدیل از داروهایی است که باید آن را به تدریج قطع کنید در غیر این صورت ریزش مو زیاد خواهد بود.

رزماری و جلوگیری از ریزش مو

 رشد موها

همیشه شنیده ایم پیشگیری بهتر از درمان است. پس اگر به هر دلیلی در خانواده تان سابقه کم مویی یا ریزش مو یا طاسی دارید یا حتی پیش از رسیدن به ۵۰ سالگی که به طور طبیعی موها کم پشت می شود، بهتر است از حالا به فکر درمان باشید.

مطالعات سال ۲۰۱۶ نشان داد که رزماری گردش جریان خون را بیشتر می کند و باعث سلامتی پوست می شود. بنابراین مسلما اگر از جوانی حداقل هفته ای یکی دوبار کف سر را با روغن رزماری ماساژ دهید مسلما راه پیشگیری خوبی برای ریزش مو در سنین بعد انتخاب کرده اید.

نحوه استفاده از روغن رزماری

ابتدا سعی کنید شامپوهایی را انتخاب کنید که حتما از عصاره یا روغن رزماری در ترکیبات شان استفاده شده است. البته خودتان می توانید با اضافه کردن ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن رزماری به شامپویی که استفاده می کنید از مزایای این روغن برای رشد موها و رفع ریزش مو استفاده کنید. فقط قبل از مصرف آن را بخوبی تکان دهید.

روش دیگر ماساژ کف سر با روغن رزماری است. برای این کار می توانید از یک قطره چکان تمیز استفاده کنید. می توانید ۵ قطره روغن را در با نصف استکان آب رقیق کنید سپس با نوک انگشتان پوست سرتان را ماساژ بدهید. اجازه بدهید چند ساعت روی سرتان بماید. اگر شب تا صبح بماند مسلما بهتر است.

می توانید عصاره رزماری را در خانه تهیه کنید. یک مشت رزماری را با یک لیتر آب جوشیده داغ بگذارید و اجازه بدهید حدود ۵ ساعت بماند. به این ترتیب عصاره رزماری کاملا در آب نفوذ می کند. حالا می توانید از این عصاره به موهایتان بزنید بدون آن که نگران شست و شوی آن باشید.

یادتان باشد حداقل شش ماه باید این روش ها را استفاده کنید تا شاهد رشد موها و بلند شدن مجدد آن ها باشید.

موارد احتیاطی

بهتر است زنان باردار یا شیرده از روغن رزماری استفاده نکنند.

این روغن خوراکی نیست پس به هیچ وجه چشم ها یا دهان نباید به روغن آغشته شود.

در مورد ریزش موی کودکان فقط و فقط معاینه و درمان باید توسط پزشک متخصص پوست و مو انجام گیرد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه