مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های تابعه استانداری گیلان:

۳.۵ میلیون مترمکعب زباله در سراوان وجود دارد / ورود شیرابه زباله‌ها به رودخانه زرجوب

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های تابعه استانداری گیلان گفت: ۳۴ سال است که زباله در منطقه سراوان دپو شده است و حدود ۳.۵ میلیون مترمکعب زباله در منطقه وجود دارد.

۳.۵ میلیون مترمکعب زباله در سراوان وجود دارد / ورود شیرابه زباله‌ها به رودخانه زرجوب

به گزارش۸دی؛ به نقل از  فارس گیلان  پویا شهشهانی صبح امروز در نشست خبری بابیان اینکه ظرفیت اسمی سه کارخانه کمپوست در گیلان مجموعاً حدود ۸۷۰ تن در روز است اظهار کرد: در حال حاضر ۵۲۰ تن در رشت، ۱۲۰ تن انزلی و کمتر از ۱۰۰ تن در رودسر دریافت زباله داریم.

وی افزود: کارخانه جان کمپوست دو فرایند سری پردازش سری و بیولوژیکی رادارند که در سری زباله‌ای حجیم ارزشمند جدا می‌شوند در بیولوژیکی، تخمیر مواد عالی در زباله صورت می‌گیرد و هر دو یک دورریز دارند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های تابعه استانداری گیلان بیان کرد: در زباله‌ها باید حداکثر ۳۰ در صد دورریز داشته باشیم اما با توجه به فعالیت‌های که در استان وجود دارد حدود ۵۰ درصد از زباله‌های ما به مراکز دفن حمل می‌شود و این‌ها فاقد مخاطرات محیط‌زیستی هستند.

شهشهانی بابیان اینکه در ابتدای زنجیر مدیریتی پسماند بحث تفکیک زباله از مبدأ راداریم گفت: مردم باید در تفکیک زباله مشارکت داشته باشند زیرا نسبت جرمی زباله‌های خشک به تر ۳۰ به ۷۰ است یعنی ۳۰ درصد زباله‌ها خشک و ۷۰ درصدتر است و از این ۳۰ درصد بخشی ارزشمند و بخشی دیگر غیرقابل بازیافت است.

وی با اشاره به اینکه هرچقدر تفکیک از مبدأ بهتر باشد مشارکت مردمی بالاتر می‌رود افزود: در صورت مشارکت بالای مردم ما راندمان بهتری خواهیم داشت البته یک سمت قضیه مردم هستند و سمت دیگر آموزش و فرهنگ‌سازی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های تابعه استانداری گیلان افزود: حمایت دولت یکی بخشی از این قضیه است و در سال ۹۵ شرایط خیلی خوبی در استان داشتیم ولی در انتهای سال ۹۵ با تغییرات در مدیریت شهری روبه‌رو شدیم و یک خللی در مسئله پسماند استان ایجاد شد.

شهشهانی بابیان اینکه سازمان محیط‌زیست نقش نظارتی دارد گفت: سازمان محیط‌زیست دبیر جلسات است و باید یک فعالیت‌های جدی صورت بگیرد زیرا ما مشکل زمین و ضوابط استقرار داریم و زمینی که این شرایط را داشته باشد در استان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هشت پهنه مدیریت پسماند در استان تعبیه‌شده است که یکی از این مراکز را ادغام کردیم و اکنون هفت منطقه داریم که به ترتیب در رشت، آستارا، تالش، بندر انزلی، لاهیجان، لنگرود و رودسر برای پهنه مدیریت پسماند ما هستند و در همه این مناطق محل دفن راداریم و مابقی محل‌های دفن باید تعطیل شوند برای اینکه غیر مهندسی و غیربهداشتی هستند و این هفت محل هم باید به سمت مؤلفه‌های مهندسی دفن بروند و مسیرهای کنترل شیرابه را داشته باشند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های تابعه استانداری گیلان افزود: از شهرداری لاهیجان آمدند و برنامه دادند که برنامه خوبی بود ما هم زمین را نقشه‌برداری کردیم و با محیط‌زیست جلسه گذاشتیم، این طرح را به اعتبار نزدیک کردیم و به‌زودی این اعتبار برایشان واریز می‌شود و می‌توانند برنامه‌ای خود را اجرا کنند.

وی بابیان اینکه توسعه ظرفیت کود عالی در رشت باید به هزار تن در روز پذیرش برسد گفت: خروجی کمپوست باعث می‌شود تا زباله‌سوز کیفیت بهتری داشته باشد و در رشت یک قرارداد زباله‌سوز ۶۰۰ تنی در سال ۹۲ بسته‌شده است اما در جلسه مشکلاتی مطرح شد که مشاوران باید برطرف کنند زیرا از طرف سازمان محیط‌زیست تأکیداتی بوده که باید استانداردهای روز دنیا رعایت شود.

شهشهانی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد زباله گیلان در محدوده شهرستان رشت مدیریت می‌شود بیان کرد: بیشترین این زباله‌ها در منطقه سراوان است و بخشی دیگر به کارخانه کود عالی منتقل می‌شود.

وی افزود: در سال ۹۳ پروژه‌ای با مشارکت دانشگاه گیلان برای بهسازی سراوان با مؤلفه‌های اصلاح شیب سراوان، پوشش و نحوه دفن زباله، زه کشی آب‌های سطحی و شیرابه تصویب شد که این پروژه اکنون بیشتر از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و البته ضعف‌های هم دارد و فاصله ما با نقطه مطلوب هنوز خیلی زیاد هست.

شهشهانی بابیان اینکه هنوز مشکلاتی زیادی در مسئله زباله در استان وجود دارد اظهار کرد: مسئولانی که کار را انجام می‌دهند از نحوه اجرای پروژه رضایت دارند اما ۳۴ سال است که زباله در آن منطقه دپو شده است و ۳.۵ میلیون مترمکعب زباله در منطقه وجود دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های تابعه استانداری گیلان گفت: خدا را شکر شیب منطقه به یک سمت بوده و وجود خاک رس مانع از نفوذ شیرابه به لایه‌های زیرزمین شده است اما ورود زباله‌ها به آب‌های سطحی به‌ویژه رودخانه زرجوب یکی از مشکلات محیط‌زیستی ما است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه