مرگ ۴۰۰ فوتبالدوست بر اثر گلی که مردود شد

گلی که در دیدار پرو و آرژانتین توسط داور مردود اعلام شد مرگ بیش از ۴۰۰ نفر را رقم زد.

مرگ ۴۰۰ فوتبالدوست بر اثر گلی که مردود شد

به گزارش ۸دی، ۲۴ می سال ۱۹۶۴ پرو در مقدماتی المپیک توکیو، در لیما میزبان آرژانتین بود. آلبی سلسته با پنج پیروزی پیاپی صعودش را به این رقابت‌ها قطعی کرده بود اما مقابل پرو نیاز به پیروزی داشت چون برای قرار گرفتن در جایگاه دوم باید برزیل را کنار می‌زد. ورزشگاه ناسیونال، میزبان این دیدار حساس که به کلوسو دِ خوسه دیاس نیز مشهور بود پر از جمعیت شده بود. بازی سخت و نزدیکی بود و پرو مالکیت بازی را در اختیار داشت اما بدشانس بود. همچنین عملکرد سخاس، دروازه‌بان آرژانتین در ناکامی میزبان تاثیر گذار بود. در دقیقه ۶۵ آرژانتین بر خلاف جریان بازی به گل رسید و این موضوع باعث خشم تماشاگران شد چون آنها درک نمی‌کردند که چرا آرژانتین چنین بازی‌ای را به نمایش می‌گذارد و برای کسب سه امتیاز بازی تلاش می‌کند. در دقیقه ۸۰ اشتباه مورالس آرژانتینی توپ را به لوباتون پرویی رساند و او دروازه تیم مهمان را باز کرد اما آنخل پاسوس (داور اروگوئه‌ای) گل پرو را مردود اعلام کرد چون فکر می‌کرد با خطا وارد دروازه شده است.

پس از این اتفاق یک تماشاگر وارد زمین شد و توسط ماموران پلیس دستگیر شد. بازی ادامه پیدا کرد اما تماشاگران تهییج شده بودند. یک هوادار دیگر به زمین رفت، او مجرم مشهوری ملقب به “بمب” بود و در میان افراد شرور محبوبیت زیادی داشت. او نیز  توسط ماموران متوقف شد و زمانی که پلیس این مجرم را شناخت، با او بد رفتار کرد. جمعیت حاضر در ورزشگاه به شدت از پلیس عصبانی شدند، این در حالی بود که توسط یکی از باندهای آشوب‌گر هدایت می‌شدند. آنها تصور می‌کردند برزیل به آرژانتین رشوه داده و داور نیز پول زیادی از برزیلی‌ها دریافت کرده است. شرایط غیرقابل تحمل شد و پاسوس تصمیم گرفت پنج دقیقه به پایان، سوت بازی را بزند.

با این حال تماشاگران خشمگین سعی داشتند به هر نحوی وارد زمین شوند. به همین خاطر پلیس از ماموران بیشتری برای کنترل شرایط بهره برد. از سگ‌های خود استفاده کرد و با آب و گاز اشک آور سعی کرد آنها را متوقف کند. این اتفاق باعث بدتر شدن شرایط شد و شدت حرکت افراد را بیشتر کرد. هزاران نفر به دنبال خروج از ورزشگاه بودند اما درهای استادیوم بسته بودند چون هنوز بازی به پایان نرسیده بود. دربان‌ها از اتفاقات رخ داده در زمین و خشم هواداران باخبر بودند. در این شرایط جمعیت فشرده شد و تعداد زیادی زیر دست و پا ماندند. این اتفاق باعث شد مردم بیرون از ورزشگاه نیز خشمگین شوند و مراکز تجاری را به آتش بکشند. پلیس ساعاتی بعد توانست شرایط را کنترل کند. زمانی که این اتفاق افتاد بیش از ۴۰۰ نفر جان خود را از دست داده بودند.

رییس جمهور پرو پس از این حادثه یک هفته عزای عمومی اعلام کرد و تصمیم گرفت دولت هزینه خاکسپاری جان باختگان را پرداخت کند. کاردینال اول پرو که خوان لانداسوری نام داشت از محبوبیتش بهره برد و توانست ۲ میلیون پسو جمع  و به خانواده قربانیان اهدا کند.

حادثه ورزشگاه ناسیونال تلخ‌ترین اتفاق تاریخ فوتبال بود. / ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه