شهری که در آن تعداد مرده ها ۱۰۰۰ برابر زنده هاست!

به گزارش ۸دی، کولما (Colma)، شهری آرام و ساکت در ایالت کالیفرنیا است که با اینکه وسعت کمی دارد و فقط ۱۷۰۰ نفر در آن زندگی می کنند اما جالب هست که در آن ۱٫۵ میلیون مرده دفن هستند. کنجکاوی درباره اینکه این تعداد مرده چه کسانی هستند و چطور در شهر کوچکی مثل کولما دفن […]

شهری که در آن تعداد مرده ها ۱۰۰۰ برابر زنده هاست!

به گزارش ۸دی، کولما (Colma)، شهری آرام و ساکت در ایالت کالیفرنیا است که با اینکه وسعت کمی دارد و فقط ۱۷۰۰ نفر در آن زندگی می کنند اما جالب هست که در آن ۱٫۵ میلیون مرده دفن هستند. کنجکاوی درباره اینکه این تعداد مرده چه کسانی هستند و چطور در شهر کوچکی مثل کولما دفن شده اند حقایق جالبی را درباره سان فرانسیسکو برایمان روشن می کند، شهری که در چند کیلومتری شمال کولما قرار دارد و سرنوشتش با کولما پیوند خورده است.  بیشتر جمعیت مرده این شهر کسانی هستند که در سان فرانسیسکو زندگی کردند و مردند اما نتوانستند زندگی بعد از مرگ خود  را در یک همچین کلانشهر گرانی بگذرانند! در ادامه الی گشت را همراهی کنید تا با داستان شهر کولما بهتر آشنا شوید.

شهر کولما
مطالب مرتبط:
جذاب ترین بیابان های دنیا در کجا قرار دارد؟
برای ماجراجویی های هیجان انگیز به کجا برویم؟

در سال ۱۹۰۰، سان فرانسیسکو شهری با قبرستان ها و مرده های بسیار بود. وقتی در این شهر معادن طلا کشف شد معدن چی ها، تاجران و مهاجران از سراسر جهان در جست و جوی زندگی بهتر به این شهر آمدند به طوری که جمعیت شهر فقط در طول دهه ۱۸۶۰ سه برابر شد و تا قبل از پایان قرن ۱۹ سه برابر دیگر هم افزایش پیدا کرد تا نزدیک نیم میلیون نفر جمعیت در کوچه های فقیرنشین زندگی کنند و کیفیت زندگی شان تا حدی پایین باشد که برای دسترسی به تنها منبع آب شیرین شهر سر ودست بشکانند! در یک همچین محیط شلوغ و غیربهداشتی طبیعی است که بیماری  گریبان افراد را بگیرد برای همین مهاجران با خودشان بیماری های زیادی را به این شهر آوردند به طوری که سرعت مرگ و میر خیلی زیاد شد و خیلی زود قبرستان های این شهر مملوء از مرده ها شدند.

کولما شهر مرده ها

در طی چندین سال سان فرانسیسکو گرفتار ۴ مصیبت بزرگ شد و در نهایت همین مصیبت ها کولما را تبدیل به قبرستان سان فرانسیسکو کرد. در سال ۱۹۰۰ طاعون شهر را فراگرفت و بعد از چند سالی همین که این بیماری تحت کنترل قرار گرفت زلزله معروف ۱۹۰۶ رخ داد و ساختار سانفرانسیسکو که آمادگی زلزله را نداشت باعث شد که بیشتر ساختمان ها در عرض ۱ دقیقه فرو بریزنند. این تعداد مرده برای شهر خطرات سلامتی و بهداشتی داشتند اما مهمتر از همه اینکه این مرده ها مقدار قابل توجهی از زمین ها را اشغال کرده بودند برای همین در سال ۱۹۰۲ هیئت ناظر شهر، دفن مرده های بیشتر را در این شهر ممنوع کرد و قبرستان های بزرگی مثل« لورل هیل» و «کالواری» را مجبور کرد تا مرده های خودشان را به بیرون از شهر انتقال دهند. جنگ بر سر نگه داشتن مرده ها در قبرستان اولیه، چندین دهه ادامه داشت اما در سال ۱۹۴۲ فقط دو قبرستان در شهر سان فرانسیسکو باقی ماند: قبرستان ملی سان فرانسیسکو و قبرستان «میشن دولورس»، قبرستان هایی که امروز همچنان پابرجا هستند اما هیچ مرده جدیدی در آن ها دفن نمی شود.

ورودی قبرستان کولما

هر چند دولت دلیل انتقال قبرستان ها را جلوگیری از انتشار بیماری اعلام کرد اما در واقع دلیل اصلی این بود که زمین های سانفرانسیسکو باارزش تر از آن بودند که با دفن این تعداد مرده بی استفاده شوند! برای همین به هر کدام از خانواده مرده ها ۱۰ دلار داده شد تا در مراسمی رسمی مرده های خود را به شهر جنوبی ببرند! بیش از ۱۵۰ هزار مرده از سان فرانسیسکو به شهر کوچک کولما منتقل شدند، شهر کوچکی که در سال ۱۸۹۲ تاسیس شده بود. داستان تاسیس این شهر به زمانی برمیگردد که اسقف اعظم «پاتریک ریوردان» تصمیم گرفت تا قبرستان جدیدی را در دره ای در ۸ کیلومتری جنوب شهر به وجود بیاورد. مزرعه کوچک سیب زمینی که این اسقف می خواست تبدیل به قبرستان کاتولیک ها کند در عرض چند سال تبدیل به شهری شد که در آن تعداد مرده ها چندین برابر تعداد زنده هاست. بیشتر خاک حاصلخیز این قبرستان ها که در ابتدا مزرعه بودند پوشیده از چمن است و فرشی از علف های خوشرنگ آن ها را پوشانده است برای همین هم مردم کولما به این قبرستان ها به چشم پارک نگاه می کنند!

شهر کولما در کالیفرنیا

کولما تا سال ۱۹۸۰ شهری برای گلفروش ها، سازندگان بناهای یادبود و قبرکن ها بود چون مطمئنا در شهری که پر از مرده است تقاضا برای گل وبنای یادبود خیلی زیاد است تا اینکه در همین سال مردمی با شغل های دیگر هم زندگی در کنار این مرده ها را شروع کردند و جالب است که امروز مسابقات بوکس مهمی در این شهر برگزار می شود. اینجا شهری است با چمن های سرسبز و خوشرنگ و خانه های سفید و کوچک که در میان شهرهای شلوغ اطراف قرار گرفته است. در نگاه اول آرام و زیبا به نظر می آید اما در نگاه دوم قبرستان ها نظرتان را جلب می کنند چون به نظر می آید که همه خیابان ها اصلی به قبرستان ها ارتباط دارند.

قبرستان های سرسبز کولما

در طول تاریخ هیچوقت تعداد زنده های این شهر بیشتر از مرده ها نشده است. امروز حدود ۱۷۰۰ نفر در این شهر زندگی می کنند و بیش از ۱٫۵ میلیون مرده در یکی از ۱۷ قبرستان بزرگ آن در خواب ابدی فرو رفته اند. کولما همچنان قبرستانی برای مردم سان فرانسیسکو است برای همین تعداد ساکنان زیرزمینی آن با سرعت بالا همچنان زیاد می شود و هر روز حدود ۷۵ مرده جدید به این شهر وارد می شود تا مراسم خاک سپاری خود را بگذراند!  نسبت قابل توجه ی زنده ها به مرده ها باعث شده تا به شهر کولما لقب هایی مثل شهر «سکوت»، «شهر ارواح» و «شهر مرده ها» داده شود اما زنده های این شهر هیچوقت اجازه نمی دهند که این لقب ها اذیتشان کند. آن ها می دانند که این مرده ها هستند که شهرشان را خاص و منحصربفرد کردند و حتی در ساخت شعار رسمی شهر هم به همین مرده ها توجه ها شده: «زنده بودن در شهری مثل کولما خیلی خوب است! ». کولما خانه ابدی شخصیت های معروف و  تاریخی زیادی است و به هر قبرستانی از این شهر که پا بگذارید تاریخ سان فرانسیسکو و کالیفرنیا در مقابل چشمنتان می آید چون در این قبرستان ها شهردار، جنرال جنگ، فرماندار، بازیگر، نقاش، معمار و شخصیت های تاریخ ساز بسیاری خوابیده اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه