خبرنگار: جواد زادیوسف
فرمانده پلیس راه استان گیلان در نماز جمعه خمام:

به پلیس اعتماد داشته باشیم/ در هر جای ایران رد پای پلیس را می‌بینیم

فرمانده پلیس راه استان گیلان گفت:پلیس مهم ترین نهاد نظارتی اجتماعی در هر کشوری و از جمله ایران اسلامی است.

به پلیس اعتماد داشته باشیم/ در هر جای ایران رد پای پلیس را می‌بینیم

به گزارش خبرنگار هشت دی، سرهنگ حسین محمدپور در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه  این هفته شهر خمام با تاکید بر اینکه شعار امسال هفته ناجا، «نیروی انتظامی امنیت برای همه و پلیس برای امنیت» است اظهار داشت: هر جای ایران از دریا تا کویر یا مرز، کوه و جنگل، و هر جای را در مملکت ما رد پای پلیس را می بینیم و این امنیتی را که امروز ما در کشور جمهوری اسلامی ایران داریم مرهون زحمات همین سبزپوشان و نیروی انتظامی و کلا نظامیان کشور هست.

وی افزود: پلیسی که امروز در جای جای کشور هست باید یک پلیس جامعه محور باشد.

فرمانده پلیس راه استان گیلان با بیان اینکه امنیت پایدار نیاز به اقتدار پلیس و مشارکت مردمی دارد، گفت: خدمات پلیس در هر قسمتی از ارگان های پلیس، باید بر اساس توقعات و انتظارات مردم و نهادهای اجتماعی بازخوانی و تعریف شود. همچنین مردم و نهادهای اجتماعی نیز می توانند با مشارکت خود پلیس را یاری کنند و در بسیاری از معضلات اجتماعی چشم نظارتی پلیس باشند.

وی با بیان روایت نبوی(ص) تحت عنوان “النعمتانِ مجهولتان، الصحه و الامان” و اشاره به معنای این حدیث که دو نعمت ناشناخته است، اول سلامتی و دیگری امنیت،خاطر نشان کرد: مادامی که سلامتی داریم ارزشش را نمی دانیم اما وقتی بیمار شدیم می فهمیم که چه چیزی را از دست داده ایم و تا زمانی که امنیت نیز داریم، شاید ندانیم که چه نعمتی داریم.

محمدپور در ادامه افزود: امروزه کشورهای عراق، سوریه یا سایر همسایگان شرقی ما، می‌فهمند این امنیت چقدر ارزشمند است. از این رو کشور ما در دنیا افتخارش این است که این امنیت را در کشور دارد.

فرمانده پلیس راه استان گیلان با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری در توصیف که فرمودند امنیت یکی از اساسی‌ترین نیازهای یک ملت است تصریح کرد:مهم ترین مشکل برای یک کشور وقتی به وجود می آید که در محیط کار،در محیط اجتماعی و فضای عمومی جامعه مردم احساس امنیت نکنند.

وی با تاکید بر اینکه چتر امنیت باید بر سر ملت گسترانیده باشد،تأکید کرد: تنها کسی باید در کشور احساس ناامنی کند که در صدد متزلزل کردن امنیت کشور می باشد.

فرمانده پلیس راه استان گیلان با توجه به اهمیت مشارکت مردم و سهم مشارکت مردمی در استقرار امنیت و دفاع از کشور را مورد توجه قرار دادند،گفت: رهبری معظم انقلاب معتقدند مردمی سازی امنیت می تواند باعث نهادینه شدن این امر و در نهایت کاهش آسیب ها در جامعه شود.

محمدپور با در ادامه با بیان اینکه مشارکت مردمی دو بعد دارد: اجتماعی و فردی، اظهار کرد:ما باید به پلیس اعتماد داشته باشیم و این همان تمایلی است که مردم باید در ذهن خود داشته باشند که با پلیس مشارکت کنند.همچنین همکاران ما هم باید کاری کنند که مردم آن اعتماد و خوش بینی لازم را در خود ایجاد کنند تا بتوانیم با هم افزایی و تعاون عملکرد مناسبی داشته باشیم.

رییس پلیس راه استان گیلان اضافه کرد: بعد دیگر مشارکت مردم می تواند عینی و رفتاری باشد.یعنی من نوعی با وجودی که خودم که پلیس نیستم اما با پلیس همکاری کنم.برای نمونه در ماه محرم ما بحث همیار محرم را داریم که یک جلیقه به فرد می دهیم و به او می گوییم که شما نماینده ی پلیس در برقراری ایمنی هستید و باید از حوادث احتمالی به صورت های مختلف جلوگیری کنید.مثلا از دسته جات بخواهید از چراغ گردان استفاده کنند.
وی در ادامه ی همین موضوع تصریح کرد: در بعد اجتماعی ما بسیج را در همه جای کشور داریم که در بحث امنیت و اطلاع رسانی با پلیس مشارکت دارد.
فرمانده پلیس راه گیلان با اشاره به بحث مطالبه گری از پلیس خطاب به مردم اظهار داشت: در خیلی از کشورهایی که امنیت پایدار دارند این مطالبه گری مردمی را نیز دارند. مثلا شنیدیم در بعضی کشورها مامور پلیس رییس جمهورشان را جریمه کرده و مردم به آن مامور مدال دادند که قانون را به درستی و برای همه اجرا نموده است. اما آیا ما مانند این مساله را در ایران هم سراغ داریم؟!آیا ما داریم که اگر ماموری مسئولی را جریمه کند،زیر سوال نرود؟

رئیس پلیس راه گیلان در ادامه ی این مباحث افزود: مطالبه گری مردم برای ما بسیار مهم است. چون این مردم هستند که دارند حقوق پلیس و هزینه ایجاد امنیت را می دهند.

محمد پور در پایان اظهار داشت: آخرین موضوعی که مطرح می کنم در مورد همکاران سفیدپوش نیروی انتظامی است.ما دو قشر آسیب پذیر در بحث تردد جاده ای داریم. عابر و موتورسیکت ۶۰ درصد کسانی هستند که در جاده ها دچار حادثه منجر به فوت می شوند.بیش از ۹۰ درصد کسانی که در اثر تصادف فوت می کنند ناشی از اصابت ضربه به سر است.این است که ما به همکارانمان در پلیس راه و راهنمایی رانندگی ابلاغ کردیم هر موتور سواری اگر خودش و سرنشینش کلاه ایمنی استفاده کند،هیچ پلیسی آن موتور را متوقف نکند و این می تواند تشویقی باشد برای موتورسواران که از کلاه استفاده کند و این رعایت ایمنی هم مزیتش به خود موتورسوار می رسد و هم به مسافری که سوار کرده است.

فرمانده پلیس راه استان گیلان جمله پایانی خود را با اشاره ای به بحث عابران پیاده تکمیل کرد و گفت: همه ما توقع داریم که راننده در هر شرایطی باید ما را ببیند. این یک تصور غلط است.خیلی راننده ها هستند که پشت فرمان قرار می گیرند اما به دلایل مختلفی توجهی به جاده ندارد!از این رو افراد زیادی بر اثر شرب خمر یا مواد مخدر تحویل دستگاه قضایی شده اند.پس من به عنوان عابر نباید توقع داشته باشم چنین راننده ای ما را ببیند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه