انتظار ۴ ساله هفت روستای رودبار برای گازرسانی/ لوله های گازرسانی سه سال است خاک می خورند

سال ۸۸ بود که وعده گازرسانی به روستاهای حلیمه‌جان، شهران، اسطلخ‌جان، لیسن، بیجارکی، فتح‌کوه و پنج‌خاله رسمیت یافت اما آنچه تا به امروز حاصل شده وعده‌های محقق نشده مسئولینی است.

انتظار ۴ ساله هفت روستای رودبار برای گازرسانی/ لوله های گازرسانی سه سال است خاک می خورند

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از زیتون خبر، عبور لوله گاز از محدوده روستاهای حلیمه‌جان، شهران، اسطلخ‌جان، لیسن، بیجارکی، فتح‌کوه و پنج‌خاله بارقه امیدی در دل مردم این منطقه ایجاد کرد که روزی از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.

از سال ۸۸ بود که وعده گازرسانی به روستاهای حلیمه‌جان، شهران، اسطلخ‌جان، لیسن، بیجارکی، فتح‌کوه و پنج‌خاله رسمیت یافت اما آنچه تا به امروز حاصل شده وعده‌های محقق نشده مسئولینی است که امروز را به فردا می‌سپارند و این مردم هستند که چشم انتظار نعمت گاز هستند.

این هفته گشت و گذاری به منطقه رحمت آباد زدیم و با شماری از مردم و دهیاران و شوراهای اسلامی این منطقه به گفتگو نشستیم تا مشکلات وعده عملی نشده گاز را از زبان آنان بشویم.

حمید چوپانی، دهیار روستای فتحکوه بخش رحمت آباد و بلوکات به نمایندگی از دهیاران و شوراهای منطقه، گفت: روستاهای حلیمه جان، شهران، اسطلخ جان، لیسن، بیجارکی، فتح کوه و پنج خاله در یک کمربند جغرافیایی قرار دارند و مردم این روستاها با صفا و صمیمیت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و در مراسمات مذهبی، اجتماعی و سیاسی حضور فعال دارند.

وی افزود: این روستاها قریب به یک هزار و ۵۰۰ خانوار جمعیت را در خود جای داده‌اند که اساسی‌ترین مشکل و معضلی که باعث مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهر شده و عقب ماندگی روستاها را به همراه داشته، عدم تحقق وعده گازرسانی به این روستاها است.

چوپانی، متذکر شد: مردم این منطقه بهترین زمین‌های کشاورزی و زراعی خود را برای توسعه راه آهن، آزاد راه گذاشتند تا رفاه عمومی جامعه و یک طرح ملی اجرایی شود اما خودشان که در یک کیلومتری لوله گاز قرار دارند از نعمت خدادادی بی‌بهره‌اند.

105 (1)

وی ادامه داد: این منطقه به دلیل طبیعت بکر خدادادیش یک منطقه گردشگر پذیر و خوش آب و هوا و معتدل است و سرمایه گذاران بسیاری به این منطقه مراجعه می‌کنند اما نبود گاز خانگی موجب رنجش و دفع آنان از منطقه می‌شود.

دهیار روستای فتحکوه ابراز نمود: دود و گرمای چراغ نفتی باعث بروز بیماریهای بسیاری در افراد خردسال و سالخورده شده است، نباید بعد از ۳۵ سال از انقلاب مردم از نعمت گاز بی‌بهره باشند.

وی گفت: مردم این منطقه در دوران دفاع مقدس بیش از ۲۵ شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی نموده و در ۳۵ سال گذشته ثابت کردنده‌اند در تمامی صحنه‌ها حضوری پر رنگ دارند.

این دهیار ضمن قدردانی از اعضای شوراهای اسلامی ادوار و دهیاران گذشته، تصریح کرد: اسناد موجود نشان می‌دهد از سال ۸۸ بحث گازرسانی این منطقه مطرح و تمامی موافقت‌ها برای گازرسانی این منطقه انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: آقای نورموسوی از اوضاع و احوال این منطقه باخبرند، حتی پیمانکار ایستگاه تقلیل فشار گاز را مشخص کردند اما عملیات گازرسانی اجرا نمی شود. نمی دانیم مشکل کار کجاست بودجه نیست، بی توجهی مسئولین است.

102

چوپانی تصریح نمود: پیمانکار لوله گاز داخل روستا نیز مشخص شد حتی برایش خانه اجاره کردیم و در روستا مستقر شد اما چون از مدت قرار داد پیمانکار گذشته، پیمانکار می‌گوید این کار را انجام نمی دهد و خواستار تعدیل است.

وی خاطرنشان کرد: مکاتبات و نامه‌نگاری‌های بسیاری برای تعیین و تکلیف وضعیت گازرسانی این روستاها انجام گرفته، طی چند ماه اخیر مردم، معتمدین، دهیاران و شوراها این منطقه مراجعات بسیاری به اداره گاز انجام داده‌اند اما جواب قانع کننده و خوبی نگرفته‌ایم.

دهیار روستای فتحکوه، با بیان اینکه بلاتکلیفی وضعیت گازرسانی باعث ایجاد تنش اجتماعی در منطقه شده است، گفت: مردم لوله های رها شده و بلاتکلیف را می بینند و حسرت می خورند چرا گاز نداریم.

وی اظهار کرد: از نماینده، فرماندار، بخشدار می خواهیم به داد این روستاییان برسند و این مشکل را رفع نمایند.

101

  • هر سیلندر گاز را شش هزار تومان می خریم

علیرضا قاسمی نژاد از معتمدین روستای اسطلخ‌جان از بی‌توجهی مسئولین شهرستان جهت تعیین و تکلیف وضعیت گازرسانی روستا ابراز نارضایتی کرد و گفت: مردم منطقه شهید داده‌اند حضور پررنگ در صحنه‌های سرنوشت ساز نظام دارند یعنی گاز به مردم این منطقه تعلق نمی‍‌گیرد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون برای خرید هز سیلندر گاز ۶ هزار تومان می پردازیم و با این حال نمایندگی توزیع سیلندر گاز می‌گوید، برایم بصرفه نیست.

  • مسئولین از سال ۸۸ تنها وعده داده اند

محسن زارع پور یکی از اهالی روستای لیسن، نیز به خبرنگار ما گفت: از سال ۸۸ تا الان هر مسئولی به این منطقه آمده وعده داده به وعده‌اش عمل نکرده است.

وی ادامه داد: بسیاری از اهالی روستا به دلیل عدم گازرسانی مهاجرت کرده‌اند و روستاها خالی از سکنه شده‌اند.

این روستایی ادامه داد: در سطح منطقه مشکلات بسیاری از جمله خرابی راه ارتباطی داریم اما این مشکل را تحمل می‌کنیم و گاز می‌خواهیم.

104

  • مسئولین امر کوتاهی می کنند

عیسی پور شهرانی رئیس شورای روستای شهران و پدر شهید گرانقدر پورشهرانی، نیز به خبرنگار ما گفت: سه سالی است که لوله‌های گاز رسانی را در سطح روستای شهران رها کرده‌اند.

وی ادامه داد: مردم این منطقه زمین های کشاورزی خود را دادند و ریالی دریافت نکردند تا روستاهایشان گازرسانی شود.

پدر شهید پور شهرانی ادامه داد: مسئولین امر کوتاهی می کنند و هربار که مراجعه می کنیم می گویند امروز نه فردا و کاری انجام نمی‌گیرد.

  • شرکت گاز در گازرسانی روستاها اهم و مهم نمی کند

بهمن سمیع‌زاده دهیار روستای شهران نیز در گفتگو با خبرنگارما می‌گوید: بیشترین شاخص برای گازرسانی در این منطقه وجود دارد. دو لوله گاز از زمین‌های ابا و اجدادی مردم این منطقه عبور کرده و زمین‌های آنان را به دلیل حریم حفاظتی بلا استفاده گذاشته است.

وی ادامه داد: روستاهای حلیمه‌جان، شهران، اسطلخ‌جان، لیسن، بیجارکی، فتح‌کوه و پنج‌خاله، از روستاهای پرجمعیت بخش رحمت آباد و بلوکات هستند و بیش از ۱۰ هزار اشتراک دارند که می تواند یک منبع درآمد خوبی برای شرکت گاز باشد.

سمیع زاده بیان نمود: این منطقه دارای طرح گردشگری است که نعمت گاز می تواند در رشد این منطقه کمک کند.

وی با بیان اینکه شرکت گاز در گازرسانی روستاها اهم و مهم نمی کند، گفت: مردم این روستا زمین های خود را گذاشتند تا لوله گاز از اراضی و حریم روستای آنان عبور کند حال پسندیده نیست مردمش در حسرت گاز باشند.

103

  • مردم از عدم تحقق وعده گازرسانی ناراحتند

فریدون سالاری کیاآبادی رئیس شورای اسلامی بخش رحمت آباد و بلوکات نیز در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: از بدو شروع بکارم به عنوان رئیس شورای اسلامی بخش رحمت آباد و بلوکات جلسه ای با نماینده محترم برگزار شد و اطلاعات لازم به ایشان داده شد.

وی با بیان اینکه روند اجرای این پروژه نیز به فرماندار جدید شهرستان هم اطلاع رسانی شده است، بیان نمود: امیدواریم مسئولان شهرستان برای تسریع در روند اجرای پروژه گازرسانی این مناطق اقدام نمایند.

سالاری بیان کرد: طی تماس های مکرری که با کاظمی پیمانکار این پروژه داشتم، ایشان معتقد بود با توجه به اینکه پیمان مربوط به این پروژه به دوسال قبل برمی گردد با توجه به شرایط فعلی هزینه قرار داد کفاف هزینه‌های اجرای پروژه را نمی دهد و تقاضای افزایش مبلغ قرار داد را دارد.

وی ادامه داد: مردم این منطقه با وجود مشکلات فراوان هیچگاه صحنه را خالی نگذاشتند و نمونه آن در ۲۲ بهمن بود که به اثبات رساندند لذا این وظیفه مسئولین را در خدمت رسانی با آنان سنگین می کند.

رئیس شورای بخش با بیان اینکه عدم تحقق وعده گازرسانی نارضایتی های بسیاری را بوجود آورده است از مسئولین خواست تا نسبت به رفع این این مشکل اقدامی اساسی انجام دهند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه