نمایش اقتدار ارتش ایرانی پیش چشم بارزانی / استقرار توپ و تانک در مرز اقلیم کردستان

یک هفته پس از پایان رزمایش امنیتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مناطق عمومی آذربایجان غربی و کردستان، حالا ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران نیز رزمایش جدیدی در مناطق غربی کشور آغاز کرده اند.

نمایش اقتدار ارتش ایرانی پیش چشم بارزانی / استقرار توپ و تانک در مرز اقلیم کردستان

به گزارش ۸دی به نقل از «وطن امروز»، اگر چه رزمایش «محرم» سپاه پاسداران در بخشی از مناطقی که چند سال پیش در اختیار ضدانقلاب بود برگزار شد ولی رزمایش «حیدر کرار» نیروهای نظامی ایران در مرز پرویزخان و در نقطه صفر مرزی با اقلیم کردستان در شرایطی برگزار شد که طی هفته گذشته این منطقه با برگزاری همه‌پرسی استقلال در کانون انتقادات دولت مرکزی عراق، ایران و ترکیه قرار گرفته است. مرحله اصلی رزمایش «حیدر کرار» با نام اقتدار پس از درخواست دولت عراق برای برگزاری رزمایش مشترک با ایران و پس از اقدامات اقلیم بارزانی برای تجزیه عراق صورت گرفته است و بر همین اساس نیز در این مرحله از رزمایش یگان‌هایی از ارتش عراق در کنار نظامیان ایران حضور دارند.

قرار است این مرحله از رزمایش علاوه بر مناطق مرزی قصرشیرین تا مرز پرویزخان، تا مرز باشماق در مریوان و مرز تمرچین در پیرانشهر نیز ادامه داشته باشد؛ مناطقی که در آنها بازارچه‌های مرزی مستقر است و دولت عراق از ایران خواسته همکاری لازم را برای استقرار حاکمیت دولت مرکزی در این پایانه‌های مرزی داشته باشد. روز یکشنبه پس از موافقت ایران با این درخواست، دولت مرکزی عراق هیأتی ۲۰۰ نفره را برای استقرار در گذرگاه‌های مرزی راهی ایران کرد.

در این زمینه وبگاه خبری «التغییر» عراق به نقل از منابع مطلع نوشت: روز یکشنبه هیأتی ۲۰۰ نفره از بغداد وارد ایران شده است.  طبق این گزارش، مأموریت این هیات که وابسته به «هیات گذرگاه‌های مرزی عراق با ایران» است، در اختیار گرفتن کنترل ۳ گذرگاه مرزی ایران با کردستان عراق است.  این منابع که نام‌شان فاش نشده، می‌گویند هیأت، ۲۰۰ نفره است و قرار است کنترل گذرگاه‌های «حاج عمران» (تمرچین)، «پرویز خان» و «باشماخ» (باشماق) را در دست بگیرد. هر ۳ گذرگاه اکنون در اختیار اقلیم کردستان عراق است.

به گفته این منابع، کارمندان عضو این هیات از همه دستگاه‌ها مثل گمرک، اداره گذرنامه، بهداشت، امور شهری، نهاد امنیتی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط با گذرگاه‌ها هستند. اما علاوه بر این رزمایش که با هدف وحدت کشورهای مسلمان و همگرایی ملت‌ها برگزار می‌شود، ایران رایزنی‌های خود را برای همکاری گسترده با نیروهای مسلح کشورهای منطقه آغاز کرده است. در همین راستا روز گذشته رئیس ستاد ارتش ترکیه به تهران آمد و دیدارهایی با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دبیر شورایعالی امنیت ملی، وزیر دفاع و رئیس‌جمهور داشت تا ۲ کشور برای همکاری‌های نظامی در آینده به تفاهم برسند.

البته علاوه بر سفر این مقام نظامی ترک، قرار است روز چهارشنبه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به تهران سفر کند و در راستای تقویت توافقات نظامی و بویژه درباره رویکرد دو کشور درباره اقلیم کردستان به رایزنی و گفت‌وگو با مقامات کشورمان بپردازد. بر اساس این گزارش، مرحله سوم رزمایش حیدر کرار با نام اقتدار با حضور یگان‌های واکنش سریع، توپخانه و پهپادی از صبح روز گذشته در غرب کشور و در مرز پرویزخان [یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ارتباطی ایران و عراق] آغاز شد.

در این رزمایش که به درخواست دولت مرکزی عراق برگزار شد، یگان‌های مختلف نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران مانند واکنش سریع، متحرک هجومی و انبوهی از یگان‌های زرهی در حال انجام رزمایشند و رزم‌آوران ارتش عراق نیز در کنار ایرانیان حضور دارند. علاوه بر ارتش، یگان های زرهی، توپخانه، پیاده و نیز پهپادها و بالگردهای نیروی زمینی سپاه  نیز حضور داشتند و سرعت عمل، تخصص، قدرت تحرک و تهاجم آزمایش می‌شود.

در روز نخست این مرحله از رزمایش راکت نازعات ۱۰ که به N-10 مشهور است، در صحنه رزمایش خودنمایی کرد. ارتش که بنا دارد اقتدار، تحرک و قدرت تهاجمی خود را در این رزمایش به نمایش بگذارد، به دنبال سنجش قدرت زرهی‌ها، توپخانه‌ها، موشکی‌ها، پهپادها، بالگردها و نیروهای متحرک و هجومی خود است. تصاویر منتشر شده از این رزمایش حکایت از حضور تانک‌های M-60-A1، خودروی رزمی پیاده‌نظام BMP-2، سیستم پدافندی شیلکا نیروی زمینی ارتش، بالگرد‌های بل ۲۱۴ و کبرای هوانیروز و ATV نزاجا با آنتن مخابراتی دارد.

در حاشیه برگزاری رزمایش، امیر محمدحسین دادرس، معاون هماهنگ‌کننده ارتش در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: رزمایش تمرین جنگ با تمام توانمندی‌ها برای هم‌جهت شدن در‌ میدان جنگ برای نابودی نقطه مورد نظر است. وی تصریح کرد: در این منطقه احساس می‌شد این آمادگی باید بیشتر ظاهر شود چون دشمنان و تهدیداتی در منطقه وجود دارد؛ چه تکفیری‌ها که آلت دست دنیای استکباری امروز هستند و چه ناامنی‌های دیگر که پیرامون ما در این منطقه است و اگر تهدیدی متوجه ما شود یک روز هم دوام نخواهد آورد.

دادرس افزود: نیروهای نظامی و انتظامی همواره باید آماده باشند و تمام توان خود را برای ملتی که شایسته بهترین‌ها است به کار گیرند و پا به رکاب آماده دفاع از کیان اسلامی باشند. وی تاکید کرد: رزمایش در هر منطقه‌ای که احساس نیاز شود با تمام توان اجرا شده و در آن منطقه بیشترین امکانات و سخت‌ترین تمرینات برای آمادگی کامل نیرو‌ها در مقابله با تهدیدات احتمالی انجام می‌شود. دادرس اظهار داشت: ارتش در این مرحله قدرت زرهی‌، توپخانه‌، موشکی‌، پهپادها، بالگرد‌ها و نیروهای متحرک و هجومی خود را می‌سنجد.

استقرار توپ و تانک در مرز اقلیم کردستان

ساعتی پس از استقرار تجهیزات نظامی ایران در نزدیکی گذرگاه‌های مرزی، یک مسؤول کرد در اقلیم کردستان عراق مدعی استقرار شماری تانک و یگان توپخانه ایران در مرز مشترک کشورمان و اقلیم شد. به گزارش شفقنا به نقل از رویترز، یک مسؤول کرد عراقی بعد از ظهر روز دوشنبه مدعی شد ایران بیش از ۱۰ تانک پشتیبانی شده از سوی یگان‌های توپخانه در مرز مشترک خود با اقلیم کردستان مستقر کرده است. این مسؤول در شهر اربیل، اظهار داشت: می‌توان تانک‌ها را از اقلیم کردستان مشاهده کرد.

رایزنی ترک ها در تهران

با توجه به تحولات اخیر منطقه‌ای، یکی از اولویت‌های دفاعی ایران، تقویت همکاری‌های نظامی با کشورهای همسایه است. سفر چند هفته گذشته سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ترکیه  و دعوت از رئیس ستاد ارتش ترکیه برای سفر به تهران نیز با هدف رایزنی ۲ کشور برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌های گسترده نظامی بود. بر همین اساس روز گذشته ارتشبد خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه به تهران سفر کرد تا علاوه بر دیدار با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با دبیر شورایعالی امنیت ملی، وزیر دفاع و رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کند. پس از دیدار سرلشکر محمد باقری با ارتشبد خلوصی آکار، هر ۲ مقام نظامی ایران و ترکیه در نشست خبری شرکت کردند.

در این نشست سرلشکر باقری درباره جزئیات گفت‌وگوهای دو طرف گفت: درباره تهدیدات مشترک دو کشور و همچنین مساله همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق با تأکید بر حفظ یکپارچگی عراق و عدم‌قبول همه‌پرسی مذاکره کردیم. وی افزود: درباره توفیقات ارتش‌های عراق و سوریه در مقابل تروریست‌ها و آزادسازی سرزمین‌های‌شان مذاکره داشتیم و ان‌شاءالله این کشورها به امنیت کامل برسند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: همچنین درباره مقابله با تروریسم در منطقه و امنیت مرزهای مشترک مذاکره و تصمیمات مهمی اتخاذ شد.

سرلشکر باقری ادامه داد: درباره همکاری بین نیروهای مسلح دو کشور برای کمک به مردم میانمار و سایر کشورهای اسلامی هم مذاکراتی داشتیم. نیروهای مسلح دو کشور از این پس همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه آموزش‌ها، رزمایش‌ها و تبادل تجربیات خواهند داشت که امیدواریم با سفر اردوغان به تهران این روابط گسترش یابد. در زمینه مقابله با تروریسم هم مذاکراتی داشتیم و تصمیمات لازم را اتخاذ کردیم.

در ادامه این نشست خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه گفت: ما بنا بر دعوت سرلشکر باقری به تهران آمدیم و از میهمان‌نوازی ایشان تشکر می‌کنیم. ترکیه و  ایران سابقه دوستی و برادری دیرینه  دارند و در چارچوب این مشترکات با توجه به اوضاع حساس منطقه همکاری‌های متقابل انجام می‌دهیم. رئیس ستاد ارتش ترکیه خاطرنشان کرد: علاوه بر روابط سیاسی و اقتصادی سعی می‌کنیم روابط نظامی را هم گسترش دهیم بویژه در زمینه مقابله با تروریسم و امنیت مرزها به توافقاتی رسیدیم و برای گسترش همکاری‌ها تلاش می‌کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه