آنتن‌هایی که از دلِ غرب تغذیه می‌شوند

رشد قارچ گونه شمار کانال‌های ماهواره‌ای به زبان کردی در حالی همچنان ادامه دارد که اغلب این رسانه‌ها در راستای سیاست و برنامه‌های لابی غرب گام برمی‌دارند.

آنتن‌هایی که از دلِ غرب تغذیه می‌شوند

به گزارش ۸دی به نقل ازفارس، طی دو دهه اخیر و هم‌زمان با تحول در حوزه رسانه، فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای آن‌هم با زبان کردی وارد فاز جدیدی شده است و هرچند مدت یک‌بار رسانه‌ای با نام و ادعای دفاع از فرهنگ کردی قدم به میدان می‌گذارد.

رشد قارچ گونه شمار کانال‌های ماهواره‌ای از یک‌سو و امکان دریافت سهل و آسان آن‌ها از سوی دیگر باعث شده است تا طی دو دهه اخیر فرهنگ و هویت کردی نیز با چالش‌های جدی مواجه شود و میزان این تأثیرگذاری تا جایی است که جای ناهنجاری‌ها و ارزش‌ها نیز در برخی موارد تغییر پیدا کرده است.

راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای کردزبان وابسته به کردهای خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران به سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد بازمی‌گردد و شاید در ابتدا هدف اصلی از راه‌اندازی این شبکه‌های ماهواره‌ای پخش برنامه‌های موسیقی و سرگرمی بود که چندی طول نکشید که راهبرد اصلی آن‌ها تغییر پیدا کرد.

بعد از راه‌اندازی چندین شبکه ماهواره‌ای کردزبان از سوی کردهای شمال عراق، این بار نوبت به گروهک‌های ضدانقلاب کردی رسید تا آن‌ها نیز از این امکان بهره‌برداری کرده و راه‌اندازی شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای را در دستور کار قرار دهند.
با گذشت زمان شمار شبکه‌های کردزبان ماهواره‌ای روند فزونی به خود گرفت و امروز بر اساس آمارهای رسمی اعلام‌شده بیش از ۶۰ کانال ماهواره‌ای به زبان کردی و به‌صورت شبانه‌روزی از کشورهای مختلف جهان پخش می‌شوند و نکته جالب‌تر اینکه این عطش همچنان ادامه دارد و وابسته به تحولات روز نیز شبکه‌های جدید در این حوزه فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

طی سال‌های اخیر و با ایجاد رقابت در بین شبکه‌های ماهواره‌ای کردزبان، ماهیت فعالیت‌های بسیاری از آن‌ها نیز تغییر کرده و درحالی‌که در اساسنامه تمامی آن‌ها خدمت به هویت و فرهنگ کردی قید شده است، آن‌ها در مسیر ترویج بی‌هویتی و همچنین خدشه‌دار کردن فرهنگ، آئین و رسوم مناطق کردی گام برمی‌دارند.

اخذ مجوز برای فعالیت رسانه‌ای در فضای مکتوب، مجازی و تلویزیونی در اقلیم کردستان عراق مسیری سهل و ساده است و به همین دلیل امروز بخش زیادی از کانال‌های ماهواره‌ای کردزبان از اقلیم کردستان عراق پخش می‌شوند و البته در کنار این مهم امروز کانال‌های ماهواره‌ای وابسته به ضدانقلاب از کشورهای اروپایی تغذیه و پخش می‌شوند.
چندی قبل رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در سنندج اعلام کرد: در حال حاضر ۲۶۰ کانال و شبکه ماهواره‌ای فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران را نشانه رفته و با فعالیت‌های خود به مقابله با انقلاب اسلامی ایران ادامه می‌دهند.

علی عسگری با اشاره به پیچیده بودن کار رسانه‌ها گفت: کار و اهداف دشمنان، افول رسانه ملی است و در این خصوص شبکه‌های ماهواره‌ای زیادی علیه فرهنگ و هویت کشور ایجاد شده اما خوشبختانه نتوانستند به ایران قهرمان لطمه‌ای بزنند.

ماهیت اصلی کانال‌های ماهواره‌ای کردزبان یکی است
دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان کردستان در خصوص راهبرد و برنامه اصلی کانال‌های ماهواره‌ای کردزبان، عنوان کرد: ماهیت و هدف اصلی تمامی این کانال‌های کردزبان ایجاد واگرایی و دامن زدن به اختلافات قومی است.
محمود الله مرادی ادامه داد: درحالی‌که هر کانال و شبکه‌ای با پرچمی واحد وارد فضای رسانه‌ای می‌شود ولی باید توجه داشت که راهبرد اصلی همه آن‌ها یکی است و در یک نقطه مشترک که همان ایجاد اختلاف قومی و مذهبی است به همدیگر متصل می‌شوند.

وی با بیان اینکه دشمن از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران توطئه‌های مختلفی را در استان کردستان اجرایی کرده است، عنوان کرد: از بدو پیروزی انقلاب و درحالی‌که جنگ هشت‌ساله آغاز نشده بود گروهک‌های ضدانقلاب تجهیز شده و به دنبال ایجاد آشوب و ناامنی در منطقه و این استان بودند که با هوشیاری خود مردم این فتنه‌ها دفع شد.
دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان کردستان عنوان کرد: وقتی‌که از طریق جنگ نظامی نتوانستند در استان کردستان فعالیتی را انجام دهند، راهبرد خود را تغییر داده و این بار در فضای فرهنگی و رسانه‌ای به دنبال فتنه و توطئه هستند و به همین دلیل سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای صورت داده‌اند.

وی افزود: درواقع تمامی این شبکه‌های ماهواره‌ای درحالی‌ خود را مدافع فرهنگ و هویت کردی معرفی می‌کنند، که بر اساس سیاست غربی‌ها کاملاً در جهت عکس آن گام برمی‌دارند و نه‌تنها خدمتی به فرهنگ و هنر مردم کردستان نمی‌کنند بلکه با ترویج فرهنگ غربی به آن خیانت نیز می‌کنند که البته باید توجه داشت که این عین سیاست رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا در منطقه است.

تغییر فرهنگ و هویت کردی راهبرد اصلی شبکه‌های ماهواره‌ای است
هرچند که بر اساس گفته دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان کردستان راهبرد تمامی این شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی یکی است و همه در جهت ایجاد واگرایی در بین کردها به‌ویژه مناطق کردنشین جمهوری اسلامی ایران گام برمی‌دارند که یک کارشناس رسانه نیز معتقد است که تمامی این شبکه‌های ماهواره‌ای و حتی فعالیت‌های رسانه‌ای در فضای مجازی کاملاً همسو با سیاست‌های غرب بوده و آن‌ها با استفاده از شیوه‌های مختلف رسانه‌ای به دنبال حاکم کردن سیاست‌های خود در منطقه هستند.

اسعد علی بیگی اظهار داشت: اگر روند تاریخی شکل‌گیری شبکه‌های ماهواره‌ای کردزبان را نگاه و سیر تکاملی آن‌ها را بررسی کنیم تمامی این فعالیت‌های رسانه‌ای در یک‌سو حرکت کرده و هم‌زمان با آن فرهنگ و هنر کردی را نشانه رفته‌اند.

وی ادامه داد: درحالی‌که هر شبکه‌ای با پرچم وابسته به یک گروه، حزب و یا جریانی وارد فضای رسانه‌ای می‌شود ولی در مواقع موردنیاز همه آن‌ها در یک مسیر قرارگرفته و یک هدف مشخص را دنبال می‌کنند و به همین دلیل مشخص است که همه آن‌ها هدفی جز حمله به ارزش‌ها، هویت، رسوم و آئین مناطق کردی را ندارند.
این کارشناس حوزه رسانه عنوان کرد: وقتی‌که در خصوص چگونگی اداره این کانال‌های ماهواره‌ای تحقیق کنید مشخص می‌شود که هزینه‌های سرسام‌آور اداره کردن بسیاری از آن‌ها نه از سوی احزاب کوچک و بدون بنیه مالی، بلکه از سوی لابی‌های غربی و صهیونیستی تأمین می‌شود و به همین دلیل در مواقع موردنیاز تمامی آن‌ها در یک مسیر قرارگرفته و یک هدف را دنبال می‌کنند.

وی ضمن اشاره به یک مورد مشخص در خصوص راهبرد رسانه‌ها و کانال‌های ماهواره‌ای کردزبان، بیان کرد: در مورد مشخصی که می‌توان مثال زد موضوع برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق است که در این مورد مشخص تمامی این کانال‌ها در یک مسیر قرار گرفته و همه آن‌ها با تغییر تمامی رویکردهای قبلی خود همسو با رسانه‌های وابسته به رژیم غاصب صهیونیستی در راستای عملیاتی کردن این مهم قرار گرفتند.

دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی در اولویت کانال‌های ماهواره‌ای است
وی یکی دیگر از اهداف پشت پرده کانال‌های ماهواره‌ای کردزبان را ایجاد واگرایی، دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی به‌ویژه در داخل ایران و ترویج بی‌بندوباری به نام دفاع از فرهنگ مردم کرد عنوان کرد و افزود: در این مسیر نیز آن‌ها با تهیه و تولید برنامه‌های مختلف این هدف و سیاست را به‌صورت کلی دنبال می‌کنند.
علی بیگی وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها، بازی با آمار و حتی آمار سازی در خصوص وضعیت مناطق کردنشین را از دیگر مسائل مهم فعالیت کانال‌های ماهواره‌ای عنوان کرد و گفت: متأسفانه به‌ویژه طی یک دهه اخیر فعالیت‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است که البته به دلیل هوشیاری مردم و آگاهی آن‌ها، این‌گونه اقدامات چندان موردتوجه قرار نگرفته است.

بدون شک با گسترش تکنولوژی و ورود شیوه‌های نوین ارتباطی، فعالیت‌های رسانه‌ای طی سال‌های آینده با تغییر و تحولات زیادی مواجه خواهد شد و به همین دلیل لازم است که برای سراسر کشور به‌ویژه مناطق کردنشین برنامه‌ریزی بهتری در دستور کار قرار گیرد.

توجه ویژه به مسائل فرهنگی و هنری در این مناطق از یک‌سو و تهیه و تأمین برنامه‌های متعدد متناسب با نیازهای مردم این خطه از کشورمان از سوی شبکه‌های مختلف استانی و سراسری یکی از نیازهای لازم و ضروری است که باید به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه