خبرنگار: محدثه فردی
استاندار گیلان:

آموزش و پرورش صرفا نباید گرفتار کار فیزیکی و عمرانی باشد

استاندار گیلان گفت: در اوایل دهه پنجاه مدارس عشایری با یک چادر و تخته سیاه و یک پاکت گچ انسانهای بزرگ را تربیت می کرده است و امروز هم کیفیت آموزش در مقایسه با کار فیزیکی و عمرانی باید در اولویت باشد.

آموزش و پرورش صرفا نباید گرفتار کار فیزیکی و عمرانی باشد

به‌ گزارش خبرنگار هشت دی از رشت؛ مصطفی سالاری بعد از ظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان در سالن شهید انصاری استانداری گیلان ضمن تسلیت ایام شهادت سید و سالار شهیدان اظهار داشت: در تربیت نیروی انسانی برای توسعه سرزمین اعتقاد مشترکی وجود دارد که متولی این کار در هر مقطع سنی و آموزشی سازمان آموزش و پرورش است و اگر از توجه به آن غفلت کنیم به آینده کشور آسیب‌ رسانیده‌ایم.

وی با بیان اینکه پروژه‌های سازمان‎ها و نهادهای دیگر به خاطر نتایج کوتاه و میان‌مدت انگیزه‌های خوبی برای سازمان‌های ایجاد می کند، افزود: نتایج پروژه‌های کیفی در آموزش و تربیت نیروی انسانی در دراز مدت در آینده این کشور اثر بخش خواهد بود، مبادا زمان، ایجاد انگیزه را برای متولیان امر از بین ببرد لذا با انتقال این انگیزه به جامعه می‌توان شاهد ثمرات مطلوبی در آینده ای نه چندان دور باشیم.

استاندار گیلان مهمترین دستگاه تربیت نیروی انسانی را آموزش و پرورش دانست گفت: با تنها گذاشتن این سازمان تربیت مطلوب آینده سازان محقق نمی شود لذا می طلبد متولیان امر با روحیه خستگی ناپذیر از سازمان‌ها و نهادهای مختلف مطالبه‌گر باشند.

نماینده دولت در استان گیلان با اذعان به اینکه در تربیت فرزندان باید فراتر از وظیفه با ابتکار و استفاده از مشارکت مردم خلاقیت آفرین باشیم، تاکید کرد: مردم باید دغدغه فرزند و مدرسه را داشته باشند و مدرسه نیز برای مشارکت مردم در تربیت فرزندان، خود را آماده انتقادات کرده و با ایجاد خلاقیت در پیشبرد اهداف آموزشی پویا باشند.

استاندار گیلان با توجه به آمار بالای مدارس غیرانتفاعی استان گیلان نسبت به استانهای دیگر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سرانه درآمد مردم بالاتر از سرانه کشوری نیست و مردم با این اوصاف برای تحصیل دانش آموزانشان هزینه می کنند، نشان از فرهیختگی مردم این استان دارد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نباید گرفتار کارهای فیزیکی و عمرانی باشد تصریح کرد: کیفیت کار آموزش در مقایسه با کار فیزیکی و عمرانی در اولویت است؛ چگونه است که در اوایل دهه پنجاه مدارس عشایری با یک چادر و تخته سیاه و یک پاکت گچ انسانهای بزرگ را تربیت کرده است؟ پس در نتیجه مدارسی که ظاهری عالی ندارند می ‌توانند معلمان و دانش‌آموز عالی‌تر داشته باشد.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه شیوه اداره دولتی در مدارس باعث سلب خلاقیت شده است افزود: باید با مشارکت مردم، شهرداران، دهیاران، با ارایه خلاقیت های متناسب با هر فرهنگی دست به فعالیت زد تا کیفیت آموزشی را ارتقا دهد.

سالاری با اشاره به تجربیات خود در استان بوشهر در حوزه آموزش و پرورش و نتیجه آن در کنکور سراسری گفت: در بوشهر سعی کردیم با ایجاد سیستمی انگیزشی دانش آموزان و معلمان را فراتر از بخشنامه های دولتی به فعالیت آموزشی ترغیب کنیم.

سالاری نصب چهره دانش آموزان ممتاز در کوچه ها، دعوت در برنامه تلویزیونی دانش آموزی و رقابت دانش آموزان ممتاز هر منطقه و ناحیه با یکدیگر در این برنامه و تقدیر از دانش آموزان ممتاز هر شهر یا روستا در پروژه‌های عمرانی فرهنگی حتی با حضور وزرا را از این دست فعالیت ها عنوان کرد و افزود: توانستیم انگیزه دانش آموزان را برای رقابت علمی در استان بالا ببریم و استان شاهد نتایج مطلوب فرزندانشان در کنکور سراسری شد.

سالاری با تاکید بر اینکه حق این است که فراتر از فعالیت های دولت زمینه ساز کیفیت آموزش استان باشیم تاکید کرد: استان گیلان با سابقه فرهنگی ظرفیت بهتر شدن را داشته و اگر بتوانیم عشق و علاقه و همت والا برای معلمان و دانش آموزان فراهم کنیم در آینده نه چندان دور شاهد نتایج مطلوبی خواهیم بود.

نماینده دولت در گیلان با تقدیر از فعالیت اداره نوسازی استان گیلان خاطرنشان کرد: ممکن است بخشی از مدارس اهدایی بعد از گذر زمان درگیر کشمکش‌هایی با بازماندگان هبه کننده شود که با ثبت مدارس اهدایی و تبدیل آن به سند می توان از درگیری های این چنینی سازمان را دور نگاه داشت.

وی با بیان اینکه دقت کنیم که جلساتٔ شورای آموزش و پرورش نیز دچار روزمرگی نشود تاکید کرد: با ایراد نظرات و طرح های مثمرثمر شاهد گیلانی با قدرت علمی بالاتر باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه