گذری بر تاریخ مصور؛

نقش محرم بر بقعه چهارپادشاهان لاهیجان+ تصاویر

مسجد چهار پادشاهان یا چهار پادشاه یکی از آثار تاریخی شهر لاهیجان و مدفن چهار تن از شاهان کیایی است.

نقش محرم بر بقعه چهارپادشاهان لاهیجان+ تصاویر

به گزارش ۸دی به نقل از «لاهیجان»، بقعه و مسجد چهارپادشاهان در فاصله چندمتری مسجد جامع و حمام گلشن قرار دارد. این محل ابتدامرقد «سید خرم کیا» یا «سید خورکیاء» مقتول به سال۶۴۷ قمری بود. چون سایر سادات کیایی را در جوار مرقد سیدکیا به خاک سپردند این محل به نام چهار پادشاهان؛ مدفن برادران سید هادی کیا یعنی سید علی، سیدحسن، سیدیحیی، سیدبوتراب و سایر شهدایی است که در سال ۷۹۱هجری قمری در جنگ رشت که میان بیه پس و بیه پیش رخ دادکشته شدند.

بنای بقعه چهارپادشاهان لاهیجان

قسمت اعظم بنای بقعه چهارپادشاهان لاهیجان، مزار سید هادی کیا است. وقتی در سال ۷۹۱ هـ.ق سادات کیایی در جنگ رشت کشته شدند، سید هادی کیا، عده‌ای از علما و صلحای لاهیجان را نزد امیر دیباج فومنی فرستاد تا شهدای سادات کیایی را به لاهیجان بیاورند. سید هادی کیا با فرزندان و سایر بزرگان شهر، پابرهنه به استقبال اقدام نمودند و سر بازار لاهیجان، در جوار سید خرم کیا دفن کردند و مردم لاهیجان از فقها و صلحا و شهریان و لشکریان آئین تعزیت دادند و هفت شبانه روز به ختم قرآن و خواندن وعظ و تقسیم درهم و دینار به مستمندان مشغول گشتند و بر بالای آن مزار، بنیاد عمارت عالی کردند.

نقاره و علم‌های بقعه چهارپادشاهان لاهیجان

بقعه چهار پادشاهان لاهیجان “نقاره” داشت و تا شهریور ۱۳۲۰ شمسی مورد استفاده بود. معمولاً در مواردی که این بقعه “معجزه” می‌کرد، نقاره‌ها را به صدا درمی‌آوردند. بقعه چهار پادشاهان لاهیجان در ضمن علم‌های متعددی داشت.

مراسم علم‌بندی

“علم‌بندی” بقعه چهار پادشاهان لاهیجان، روز سوم محرم از ساعت ۱۱ صبح تا ۵ بعد از ظهر است و “علم واچینی” آن، روز بیستم صفر (که چهلم امام حسین است) صبح تا ظهر انجام می‌شود. شش گوشه و حجله‌های بقعه چهار پادشاهان لاهیجان هم جا دارد در پایان این نوشته آورده شود.
این بقعه، یک شش گوشه و دو حجله دارد. شش گوشه یادآور قبر حضرت حسین بن علی علیه السلام است که آن را تزئین می‌کنند و چهار تن به دوش می‌کشند و در ایام محرم با حجله‌های آیینه‌بندی شده به حرکت درمی‌آورند.

ثبت تاریخی بقعه چهارپادشاهان لاهیجان

این مکان تاریخی به شماره ۳۲۲ در فهرست بناهای مذهبی ـ تاریخی ـ باستانی ایران در صفحه ۱۳۰ همراه با شرحی راجع به این بقعه به ثبت رسیده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه