8دی بررسی می کند؛

قمه‌زنی، بدعتی وارداتی به اسلام/ بررسی تاریخی، فقهی و اجتماعی تکه‌ای از پازل اسلام‌هراسی

اتفاقی که از هر جهت آن را می نگریم وجه مثبتی در آن نمیابیم. نه چهره ی قشنگی دارد، نه زیباست و نه احساسی.

قمه‌زنی، بدعتی وارداتی به اسلام/ بررسی تاریخی، فقهی و اجتماعی تکه‌ای از پازل اسلام‌هراسی

سرویس مذهبی ۸دی؛

قمه، خون، نمایش چهره ای خشن از اسلام؛

اتفاقی که از هر جهت آن را می نگریم وجه مثبتی در آن نمیابیم. نه چهره ی قشنگی دارد، نه زیباست و نه احساسی.

تارنمای ویکی شیعه در تعریف قمه زنی نوشته است:

“قمه‌زنی، از رسوم عزاداری برخی شیعیان که از حدود قرن دهم هجری رایج شده است. این رفتار در برخی کشورها از جمله ایران، عراق، لبنان و هند دیده می‌شود.”

 

بررسی تاریخی

با نگاهی به تاریخ در میابیم که این نوع عزاداری قدمتی نهایتا ۵۰۰ساله دارد. در مورد منشأ اصلی و اولی قمه زنی، اقوال مختلفی وجود دارد؛  اما آنچه که قطعی است رسم استفاده از قمهه از کشور های ترک نشین همچون آذربایجان وارد سایر کشورهای اسلامی شده است و صرفا شروعش از این مناطق بوده است نه از ایران و مثلا عراق!
یک تاریخ نگار اسلامی معتقد است که مراسم هایی همچون قمه زنی، قبل از قرن نوزدهم در عراق مرسوم نبوده و به تدریج از اواخر این قرن در آن کشور رواج یافته است. بنابراین مراسم قمه زنی و … از خارج عراق به آن کشور وارد شده و ریشه ی عربی ندارد.

 

بررسی فقهی

مسأله قمه‌زنی بیش از سایر علائم مربوط به عزاداری،‌ محل بحث و اختلاف میان فقها است. گروهی آن را کاری موجب وهن شیعه و حرام می دانند، اما گروهی دیگر به استحباب آن حکم نمودند.

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/09/72109555_78313563eeaba.jpg

در میان علمای برجسته شیعه، رهبر انقلاب قمه زنی را چه در آشکارا و چه پنهان جایز ندانستند. همچنین آیات سیستانی، مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی(ره)، جوادی آملی، بهجت(ره)، نوری همدانی و بسیاری دیگر از علمای شیعه قمه زنی را محل اشکال و ناجایز می دانند.

 

بررسی اجتماعی

یک کارشناس مذهبی به ۸دی می گوید: امام فرمودند اگر تا ابد برای امام حسین گریه کنیم سودی به حال امام حسین ندارد و این عزادارای ها نفعش برای خودمان است و طبق فرمایش ایشان باید به شیوه این عزاداری ها نیز دقت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به قمه زنی می گوید: در زمان حال حرکاتی چون قمه زنی، خسارت های بسیار بیشتری نسبت به گذشته برای اسلام به بار می آورد. اسلام هراسی هدفی است که دشمنان سالهاست به دنبالش هستند و این کار فقط موجب تسریع پروژه اسلام هراسی می گردد.

 از بعد اجتماعی نیز می توان گفت قمه زنی می تواند تعادل روانی برخی از افراد حساس جامعه را نیز بر هم بزند و در کودکانی که شاهد این عمل هستند اثرات منفی و رعب و هراس بر جای می‌گذارد.

حالا اگر هر فردی با هر سنی به این مسئله بنگرد، احتمال بسیار زیاد بیشتر موجب گریز او از مذهب شود تا جذب او به اسلام.

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/09/nf00166466-1.jpg

در پایان…

با بررسی تاریخی در یافتیم که قمه زنی ظاهرا هیچ ریشه اسلامی، روایی و تاریخی در اسلام ندارد و کاملا پدیده ای وارداتی است و آنطور که مشخص است تکه پازلی است از پروژه اسلام هراسی. در بررسی هم فقهی دیدیم که بالاتفاق اکثر مراجع تقلید آن را ناجایز دانستند. در بعد مذهبی و اجتماعی که این حرکت به ظاهر مذهبی چیزی جز تخریب چهره اسلام و دشمن تراشی برای دین پیامبر مهربانی ندارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه