معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در رشت:

سرانه مراکز علمی ایران بیشتر از چین است / نباید توجه خیرین تنها به حوزه، مسجد، حسینیه و … معطوف شود

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در کشور بالغ‌ بر ۲۸۰۰ مرکز آموزشی عالی داریم که نسبت به کشور چین بیشتر است.

سرانه مراکز علمی ایران بیشتر از چین است /  نباید توجه خیرین تنها به حوزه، مسجد، حسینیه و … معطوف شود

به گزارش ۸دی، مجتبی شریعتی نیاسری ظهر امروز در نشست آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه گیلان ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و با بیان اینکه تاریخ جنگ باید گرامی داشته شود، اظهار داشت: شهدای دوران ۸ ساله دفاع مقدس در مکتب عاشورا تحصیل و زمینه را برای پیشرفت کشور فراهم کردند.

وی با بیان اینکه گیلان یکی از سه استان منطقه ۲ آموزش عالی در کشور است، افزود: دانشگاه گیلان یک دانشگاه تراز بالای کشور است و به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن باید به آن بالید.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نیروهای دانشگاهی در یک دانشگاه گیلان متمرکز است، گفت: در استان‌های دیگر به دلیل تعدد مراکز دانشگاهی نمی‌توان اعضای هیئت‌ علمی را جمع کرد و این‌ یک ضعف ملی است.

شریعتی با بیان اینکه باید مراکزی که بی‌رویه شکل‌ گرفته‌اند در پرتو دانشگاه‌های کشور رشد کنند، گفت: در کشور بالغ‌ بر ۲ هزار ۸۰۰ مرکز آموزشی عالی داریم که سرانه آن در مقایسه با کشور میلیاردی چین بیشتر است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴ میلیون دانشجو در کشور داریم گفت: بیش از ۸۰۰ هزار اعضای هیئت‌علمی در حال خدمات‌دهی به دانشجویان سراسر کشور هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به زیر دانشگاه‌های فعال در نظام آموزش عالی کشور گفت: تنوع در دانشگاه‌ها به دلیل تعدد رشته‌ها خوب است اما از اینکه نیروهای دانشگاهی پراکنده هستند متناسب با نرم‌های جهانی نیست.

شریعتی با اشاره به مثبت اندیشی در حوزه تفویض اختیار مراکز آموزش عالی ستاد به مراکز منطقه‌ای و استان، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها عملاً فشار را از روی ستاد برداشته‌اند و نیازی به مراجعه دانشجویان به مراکز ستادی نیست و این‌یک امتیاز محسوب می‌شود.

وی با تحسین‌برانگیز خواندن برنامه محوری و واردکردن خیرین در دانشگاه گیلان، گفت: تعدد مراکز آموزش عالی در کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و باید سازمان‌دهی شوند تا ضریب کیفی آموزش عالی افزایش پیدا کند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به امتیازات جمهوری اسلامی ایران در بین مراکز آموزش عالی بین‌المللی از جمله منطقه‌ای افزود: یکی از برتری‌ها جمهوری اسلامی نسبت به سایر کشور وجود دو دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای است اما باید از ظرفیت این دانشگاه‌ها بیشتر استفاده شود.

شریعتی نیاسری با انتقاد از علمی نبودن ارائه خدمات تأسیساتی در کشور گفت: هیچ‌کدام از کاردان‌های تأسیساتی در کشور مدرک و گواهی آموزش عالی را ندارند و نیازمند توجه جدی در این حوزه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران به‌عنوان کانون آموزش‌های مهارتی باید در کشورهای مطرح دنیا ثبت شود، بیان کرد: این جایگاه ایران در بین کشورهای دنیا مربوط به امتیازات آموزش عالی در حوزه فراملی است و لازم می‌دانیم در بخش سیاست‌گذاری‌های داخلی دانشگاه‌های فنی و علمی کاربردی باید توجه بیشتری شود.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بعد روانی پذیرفته نشدن رشته‌های فنی از سوی برخی خانواده‌ها، گفت: در جامعه ما متأسفانه اگر جوانی تمایل داشته باشد تا در یک عرصه فنی ورود کند از سوی خانواده‌ها پذیرفته نمی‌شود اما در عین‌حال محصولات فنی خارجی وارد کشور می‌شوند که در آسیب‌شناسی آن می‌توان به خلأ تکنسین‌های فنی اشاره کرد.

شریعتی اساتید برجسته نظام آموزش عالی را سرمایه‌های ملی توصیف کرد و گفت: اساتید برجسته کشور یا در خارج درس‌ خوانده‌اند و یا با ارتباطی که با خارج داشته‌اند نیازمندی‌های جهان را می‌شناسند و می‌توانند گام بلندی را در حوزه رفع نیازهای بین‌المللی داشته باشند.

وی با بیان اینکه دانش جویان دکترا یکی از اقشار مراکز دانشگاهی ما هستند که باید به عرصه بین‌المللی داشته باشد و میدان باید برای آن‌ها باز باشد، تصریح کرد: دانشجویان دکترای باید مفهوم نوآوری را درک کنند چون ایران به لحاظ رشد علمی در سال ۹۵ رتبه ۱ را به دست آورده اما کار ما تبدیل دانش به نوآوری و تولید ثروت است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه تولید دانش به مقاله خوب است اما همچنان با حل مسائل بادانش موجود در جامعه فاصله‌ داریم، گفت: پروژه‌های علمی کشور باید همه به سمت نیاز محور و پروژه محور تغییر پیدا کند.

شریعتی با انتقاد از رشد بی‌رویه جمعیت دانشجویی کشور در گذشته گفت: مأموریت‌گرایی می‌تواند در رشد بی‌رویه دانشجو در کشور کمک کند.

وی افزود: نباید از صندلی‌های خالی انتقاد کرد بلکه این صندلی‌ها در کشور مازاد به وجود آمده بودند و نیاز است رعایت استانداردها در کشور جدی گرفته شود.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه دانشگاه باید در وسط جامعه در جهت رفع مشکلات آن حرکت کند، گفت: بیش از ۸۰۰ رشته تحصیلی در دانشگاه بازنگری شده است که برخی از آن‌ها بیش از ۳۰ سال دست‌نخورده باقی‌مانده بود.

شریعتی با اشاره به‌ قرار گرفتن ایران در جایگاه علمی منحصربه‌فرد در جهان گفت: دشمنان به این باور رسیده‌اند که جمهوری اسلامی ایران جایگاه خود را پیدا کند چون اجازه نداده‌ایم رشد ایجاد مراکز دانشگاهی به روند گذشته خود ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به عدم ارتباط دانشگاه با بازار کار مطرح کرد: بخشی از بیکاری موجود در جامعه مربوط به بازار است که نیاز خود را نمی‌تواند تأمین کند و بخشی دیگر به دلیل باور غلط برخی از صنعت‌گران که بر این باورند دانش‌آموختگان نمی‌توانند در بازار حضور فعالانه داشته باشند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه باید در حوزه کشاورزی شرایطی را فراهم کرد تا دانشجو رغبت حضور در عرصه عملی کشاورزی داشته باشد، تأکید کرد: اساتید دانشگاه باید تلاش کنند تا دانشجویان آموخته‌های خود را در عرصه میدانی تجربه کنند.

شریعتی با انتقاد از بی‌توجهی در حوزه علوم پایه گفت: علوم پایه در کشور مغفول مانده است اما اکنون اعتبار خوبی در این زمینه گذاشته‌شده است.

وی با بیان اینکه اگر علوم پایه ما تقویت نشود سایر رشته‌های نمی‌توانند در کشور رشد کنند، گفت: دولت نمی‌تواند مستقیماً نیاز جامه را برای تأمین امکانات توسعه آموزش عالی فراهم کند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از اعتبارات کشورها از بخش خصوصی تأمین می‌شود، مطرح کرد: دانشگاه‌ها نباید همه‌ی امکانات را از دولت بگیرند چون این انتظار به‌هیچ‌وجه قابل‌دسترسی نخواهد بود.

شریعتی در ادامه به ظرفیت عظیم خیران در کشور اشاره داشت و گفت: خیرین بزرگ‌ترین ابزار برای برداشتن گام‌های بزرگ در دانشگاه هستند.

وی با بیان اینکه خیرین بسیار زیادی در کشور داریم اما متأسفانه این منابع مالی در عرصه آموزش عالی به‌ قدر کافی هدایت نشده‌اند، گفت: دانشگاه‌ها برخی از حوزه سازندگی در کشور هستند و نباید توجه خیرین تنها به حوزه، مسجد، حسینیه و امثال آن‌ها معطوف شوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه