کارگردان مستند مظنه؛

شاید مسئولان زالو صفت با دیدن این مستند تکان بخورند

سید رضا حسینی کارگردان مستند «مظنه» که فردا طی مراسمی رونمایی می‌شود، در گفتگو با «عمارفیلم» با بیان این که این مستند، قرار است قیمت تمام شده هشت سال جنگ تحمیلی را برای مخاطب بازگو کند.

شاید مسئولان زالو صفت با دیدن این مستند تکان بخورند

به گزارش ۸دی، سید رضا حسینی کارگردان مستند «مظنه» که فردا طی مراسمی رونمایی می‌شود، در گفتگو با «عمارفیلم» با بیان این که این مستند، قرار است قیمت تمام شده هشت سال جنگ تحمیلی را برای مخاطب بازگو کند، اظهار داشت: شاید به توان به لحاظ ریالی به ارقامی نزدیکی به قیمت واقعی جنگ رسید اما جنس هزینه‌ای که ما در این مستند از آن صحبت می کنیم، جنسی متفاوت است.
وی با بیان این که چشم انتظاری مادرانِ چشم انتظار، نخاع‌های قطع شده از آن دست هزینه هایی است که رزمندگانی با جان و دل برای این مملکت دادند، خاطرنشان کرد: بسیاری از نوجوانان برای این که بتوانند به جبهه بروند در شناسنامه‌های خود دست بردند و آماده هر گونه جانفشانی در راه آرمان‌های این نظام شدند، حال امروز درد دارد که ببینیم عده‌ای به خون این شهدا پشت کرده و به چپاول‌گری مشغولند.
این مستندساز سینمای ایران، با اشاره به زاویه جدیدی که مستند «مظنه» نسبت به هشت سال دفاع مقدس، ارائه کرده است، گفت: ما در این مستند تلاش کردیم زخم‌ها و دردهایی که پس از جنگ بر رزمندگان گذشت هم به تصویر کشیده شود تا شاید عده‌ای که همانند زالو از درون به جان این کشور افتاده‌اند، بفهمند که برای نشستن هر مدیر پشت میز ریاست، چند رزمنده به شهادت رسیده است.
حسینی با اشاره به وجود تصاویری بعضا تلخ در این مستند اظهار داشت: ایران هرگز آغازگر جنگ نبود، بلکه در مقام دفاع بود و هیچ کس نمی‌گوید که چرا ما رفتیم و دفاع کردیم و کسانی هم که جان خود را در این راه دادند یا کسانی که به جانبازی رسیدند برای دفاع از کشور به این مقام نائل آمدند و اگر این مسائل در مدیوم درست ارائه شود آثار بچه های انقلابی آثار ضد جنگ نخواهد شد.
حسینی در ادامه تصریح کرد: جنگ هشت ساله ایران جنگی کاملاً متفاوت با دیگر جنگ‌های جهان بوده و سینمای ایران می تواند برای نخستین بار از نشانه‌هایی از جنگ هشت ساله استفاده کند که تنها مختص خودش است، اما آن مستندساز آلمانی اگر بخواهد ضد جنگ بسازد، حق دارد؛ چرا که آلمان کشوری تجاوزگر و در نهایت بازنده جنگ بود، اما ایران از خودش دفاع کرد و با افتخار از جنگ خارج شد.
وی با بیان این که ساخت این مستند از مرحله پیش تولید و تحقیق و پژوهش تا اتمام تدوین و صداگذاری، حدود ۱۵ ماه به طول انجامیده است، اظهار داشت: در ابتدا قرار بود با شخصیت‌های برجسته و بازیگرانی که در حوزه‌های ارزشی کار کرده‌اند مصاحبه شود اما تصمیم گرفته شد به سراغ خانواده شهدا برویم؛ چرا که هیچ کس جز خانواده شهدا میزان درد و رنج متحمل شده را نمی‌تواند بازگو کند.
حسینی مرکز فیلم و نمایش بسیج را سفارش دهنده مستند «مظنه» دانست و افزود: جهت ساخت این مستند سفری به شهرهای مرزی هم داشتیم و در آن جا نیز مصاحبه هایی با رزمندگان صورت گرفت.
کارگردان مستند مظنه با بیان این که تمام کارهایی که بنده در حوزه سینما انجام داده‌ام، کارهایی ارزشی و بعضاً با درون مایه‌های دفاع مقدسی است، گفت: تا به حال بیش از ۱۰۰ اثر مختلف را کارگردانی و تدوین کرده ام که از جمله آن ها مستند ۱۳ قسمتی پروانه با موضوع همسر جانبازان قطع نخاعی است که پس از جانبازی ازدواج کرده‌اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه