حمیدرضا دنیادیده
8دی گزارش می‌دهد؛

ادامه برجام حتی بدون حضور آمریکا ممکن نیست/ دولت به آغوش ملت دلسوز و کارشناسان منتقد بازگردد/ لباس پر وصله برجام به تکه‌ای مندرس تبدیل‌شده است

کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه دیپلماسی معتقدند لباس پر وصله برجام توان وصله یک‌سویه ایران را ندارد و حتی ادامه برجام با همکاری ایران و اروپا و بدون حضور آمریکا ممکن و میسر نیز نیست.

ادامه برجام حتی بدون حضور آمریکا ممکن نیست/ دولت به آغوش ملت دلسوز و کارشناسان منتقد بازگردد/ لباس پر وصله برجام به تکه‌ای مندرس تبدیل‌شده است

به گزارش ۸دی، برجام لباس قلابی‌ای بود که آمریکا و هم‌پیمانانش به‌جای لباس نو به مسئولین ما جا زدند و متأسفانه این لباس قلابی به‌ عنوان لباس فاخر به همگان معرفی شد.

لباس برجام سوراخ‌های فراوانی داشت اما آن را نو جلوه دادند بدعهدی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از ابتدا هم مشخص بود و بعد از دو سال علی‌رغم پرده‌پوشی‌ها و پنهان‌کاری‌های فراوانی که دولت در این موضوع به خرج داد اما در نهایت بغض ظریف وزیر امور خارجه ما ترکید و اعلام کرد که آمریکایی‌ها روح برجام را نیز همچون جسم آن نقض کرده‌اند.

جمهوری اسلامی باید در مقابل رفتار کاملاً غیرقانونی، غیرصحیح و غیراخلاقی آمریکا اقدامات قابل قبولی از خود نشان دهد اما بنا بر دلایلی واکنش ایران در مقابل نقض‌های مکرر آمریکا به تعویق افتاد و البته به تعبیر برخی‌ها یک سکوت فعالانه را دولت اتخاذ کرد.

با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب بارها مسئولان دولت و دستگاه وزارت خارجه را از دسیسه‌های آمریکایی آگاه می‌کردند و ملت دلسوز نیز دلواپس غرور ملی بود اما با هر دلیلی که برای دولت‌مردان قابل توجیه است برجام انجام شد و قراردادی شکل گرفت اما اکنون نه‌تنها ایران بلکه برای دنیا نیز مشخص شد که آمریکا هیچ‌گاه قابل‌اعتماد نیست و تنها به کسب منافع بیشتر و استثمار از منابع ملت‌ها حاضر به گفت‌وگو با ایران بر سر یک میز بوده است.

نگاه منتقدان و کارشناسان نسبت به برجام به‌ دور از جهت‌گیری‌های سیاسی از ابتدا مخالفت با گفت‌وگو با آمریکا بر سر مسائل هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها بود گرچه برخی از صاحب‌نظران و فعالان سیاسی کشور نگاه غیرمعقولانه‌ای نسبت به عامه داشتند.

تهدیدات آمریکایی و اروپایی در طول مذاکرات برجام و نقض آن‌ها کمتر از ۲۴ ساعت همه باعث شد تا بدبینی ملت و دولت به آمریکا و هم‌پیمانانش شکل بگیرد و جامعه جهانی امروز علیه آمریکا شکل گرفت و او را منزوی‌تر از گذشته ساخت.

اظهارات بی‌ادبانه و وحشیانه اخیر ترامپ در سازمان ملل و تروریست نامیدن ایران باعث شد تا مسئولان کشور واکنش نسبی در مقابل تهدیدات و تحرکات آمریکا از خود نشان دهند و نظرشان در رابطه به ادامه برجام بدون حضور آمریکا و با همکاری ایران و اروپا در دستور کار قرار بگیرد.

جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به ادامه برجام خوش‌بین نیست، اظهار کرد: دولت در ابتدا با هم‌نشینی با آمریکا خوش‌بین بود و تصور می‌کرد از دشمنی‌های آمریکا کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه از دشمنی‌های آمریکایی‌ها هیچ‌چیز کم نشده بلکه در برخی از موارد بیشتر هم شده، افزود: ایران باید در زمان مذاکرات با توان و هوشمندی بیشتری وارد کار می‌شد و به دسیسه‌های آن‌ها توجه کافی می‌کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران باید در برجام تعهدات سنگین‌تری را از آمریکا می‌گرفت، گفت: خوش‌باوری دولت آینده برجام را برای ایران این‌گونه به تصویر کشید و اکنون کاری از ایران برای حل آن در دسترس نیست.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به هشدارهای رهبر معظم انقلاب در زمان مذاکرات ۱+۵ مطرح کرد: مقام عظمای ولایت بارها هشدار دادند که هوشیار باشید چون آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند و تعهداتی که می‌دهند نسبت به آن پایبند نیستند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان به عدم باورپذیری دولت نسبت به هشدارهای دائیانِ رهبری معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: اکنون به‌جایی رسیده‌ایم که دولت و فعالان عرصه دیپلماسی اقرار می‌کنند که در ارتباط‌گیری با آمریکا اشتباه کرده‌اند.

کوچکی نژاد با بیان اینکه ادامه برجام بدون حضور آمریکا و با همکاری ایران و اروپا میسر نیست، گفت: اروپائیان و در رأس آن‌ها که فرانسه هست از خود اختیاری ندارند.

وی با بیان اینکه اروپا زیر سلطه آمریکا در برجام باقی می‌ماند، گفت: هر دستوری که آمریکا در سیاست‌های خود داشته باشد اروپا نیز به‌ناچار باید پیروی داشته باشد و تصور اینکه ایران با همکاری اروپا قادر به ادامه برجام است یک فرض محال است.

نماینده مردم رشت در مجلس بابیان اینکه اگر تعهدات غربی‌ها در برجام محقق می‌شد همه استقبال می‌کردند، گفت: تاکنون برجام گشایش‌هایی را در زندگی مردم ایجاد نکرده گرچه یک ارتباط‌هایی برقرار شد و سرمایه‌گذارانی در کشور حاضر شدند که معتقدم حضور آن‌ها نیز در ایران تنها یک بازی بوده است.

سید علی آقازاده، عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با برجام اظهار کرد: برجام یک مشارکت بین‌المللی و ساختاری است که زیر نظر سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای منعقد شده است و حضور یک کشور مثل آمریکا اگر بخواهد در برجام باشد یا نباشد در برجام مهم نیست.

نماینده اسبق مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا از ابتدا در تضاد با منافع جمهوری اسلامی بوده و سعی کرده تا از هر فرصتی برای آسیب زدن به ایران استفاده کند، افزود: آمریکا سعی کرده تا معادلات ایران را در برجام بر هم بریزد و با شانتاژهای خود توانسته به اهداف خود نیز دست پیدا کند اما اکنون آمریکا مجبور بر ماندن در برجام است چون نتوانسته با تبلیغات و سیاسی‌کاری‌های خود جامعه جهانی را به القائات خود بفریبد.

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با خروج آمریکا از برجام اجماع مجدد جامعه جهانی لازم نیست، گفت: آمریکا در برجام عملاً نشان داده که خارج‌ شده است اما در عین‌حال سایر کشورها در برجام پایبند هستند و نیازی نیست تا مجدداً اجماع جهانی شکل بگیرد.

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با برجام در گفتگو با ۸دی اظهار کرد: آمریکایی‌ها در برجام ۱۴ خواسته داشتند که همه‌ی آن‌ها را به دست آورده‌اند و بسیار طبیعی است که آمریکایی‌ها برجام را کنار بگذارند چون چیزی نمی‌خواهند که آن‌ها را مجاب به ادامه دادن برجام کند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها متعهد به قواعد بین‌المللی نیستند و محور حرکت آن‌ها منافعی است که خودشان برایشان تعریف کرده‌اند، افزود: با اطمینان می‌توان گفت که آمریکایی‌ها در حال حاضر برجام را کنار گذاشته‌اند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه۱ تا ۲ گام در حوزه برجام برای آمریکایی‌ها باقی‌مانده و مطمئنیم آن دو گام را نیز بر خواهند داشت، گفت: آمریکایی‌ها در مقابله با برجام تنها نیستند و اروپائیان نیز با آن‌ها همراهی می‌کنند و به تمام انتظارات اصلی و فرعی خود دست پیدا می‌کنند.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مجبور بودن همراهی اروپائیان با آمریکا در برجام خاطرنشان کرد: اگر اروپایی‌ها به‌ظاهر هم نخواهند با آمریکا همکاری کنند مجبورند به خاطر سامانه‌های بانکی و دلار با آمریکایی‌ها همکاری کنند چون در غیر این صورت آمریکا بانک‌های اروپائی را به‌شدت سنگین جریمه، شرکت‌های اروپایی را تهدید و مجازات می‌کنند و شرکت‌های چینی را فلج خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در مقابل با نقض برجام طبق قانون مجلس اجرای برجام باید متوقف بشود تا بعد ببینیم رفتار آمریکایی‌ها در این رابطه چه خواهد شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در خانه ملت با تاکید بر اینکه ادامه برجام به نفع ایران نیست، افزود: اگر آمریکایی‌ها رفتار و عملکرد خود را اصلاح کردند جمهوری اسلامی خواسته‌های خود را مجدداً مطرح می‌کند در غیر این صورت ادامه برجام نه برای ما و نه برای آمریکایی‌ها هیچ منفعتی ندارد.

حسن خسته بند، نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به اظهارات ترامپ در خصوص برجام و تهدیدها علیه ایران در گفتگو با خبرنگار ۸دی اظهار کرد: ترامپ یک سرمایه‌گذار و سرمایه‌دار بدون تجربه سیاسی است و هیچ‌گاه تعادل روانی ندارد.

وی بابیان اینکه مدیریت سیاسی جهان با ترامپ به انزوا کشیده می‌شود، افزود: به اذعان مردم آمریکا و متحدان کشورهای اروپایی معتقدند که ترامپ مدیریت لازم برای مدیریت کردن در سطح جهان را ندارد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هر حرکتی به دلیل عدم فهم سیاسی ترامپ ممکن است از وی سر بزند، گفت:  باید در این مقطع از زمان در مقابل اظهارات ناپخته ترامپ در خصوص برجام و مواضع آن در خصوص ایران هوشمندانه عمل کنیم.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب در رابطه با آمریکا و مسائل مربوط به آن مبنی بر اینکه باید حواس ما جمع باشد، خاطرنشان کرد: مطمئناً هر حرکتی که در راستای تخریب برجام برداشته شود، جمهوری اسلامی برای آن پاسخ لازم و کوبنده را تهیه‌کرده و دارد و حتماً رفتار ایران در مقابل تهدیدات آمریکایی مقابله‌به‌مثل خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ضرر کننده اصلی حرکت غیرعاقلانه ترامپ درصورتی‌که خلاف مفاد برجام عمل کند خود آمریکا و اروپائیان هستند، مطرح کرد: مردم پشتیبانی بزرگ برای انقلاب و نظام اسلامی هستند و با حضور فعال خود در انتخابات و راهپیمایی‌ها به جهانیان نشان دادند که این کشور در کنار رهبری حرکت خواهد کرد و هر چه را که رهبر معظم انقلاب امر کند، ملت یکپارچه عمل خواهند کرد.

خسته بند با اذعان به اینکه اندک دستاوردهایی که در برجام به ایران رسیده اگر خلافی از سوی طرف آمریکایی سر بزند تغییری خاصی برای ایران ایجاد نمی‌شود چون چیزی در برجام عایدش نشده است، تصریح کرد: بیشترین ضرر را آمریکا در نقض رسمی برجام متحمل خواهد شد و یقیناً در این بازی آمریکا منزوی‌تر از گذشته می‌شود و بازهم جمهوری اسلامی ایران سربلند می‌ماند.

در بررسی نظرات صاحب‌نظران پیداست که دولت پاسخی در مقابل اقدامات خود در برجام ندارد البته باید انصاف را رعایت کرد و گفت ایران در برجام بار دیگر ماهیت صلح‌طلبی خود را به دنیا نشان داد و در آن‌سوی مرزها نیز باگذشت برجام و نقض آن توسط آمریکا جامعه جهانی فهمید که آمریکا جز منافع خود به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیست.

اما ناگفته نماند ایران در برجام ضرر کرد و وقت دولت بیشتر در آن راستا صرف و هزینه شد و در رابطه با عقب‌افتادگی که بیشتر در حوزه انرژی هسته‌ای رقم خورد، در مقابلش تقریبا هیچ چیز گیر جمهوری اسلامی نیامد.

در مقابل دانشمندانی که ما داشته‌ایم و بخش قابل‌توجهی از آن‌ها که اکنون در چرخه هسته‌ای نیستند و بخشی دیگر از کشور خارج‌ شده‌اند، چه چیزی گیر مردم آمده است؟

دولت باید پاسخ‌گو باشد که در مقابل با لطمه خوردن غرور ایران در برجام چه چیز گیر ملت آمده است؟

دولت چون در مقابل این سؤالات و ابهامات پاسخی نداشت همچنان تلاش می‌کرد تا موضوع برجام را در دستور کار خود داشته باشد و از آن نگه‌داری می‌کرد اما اکنون تازه واقف شده تا در مقابل تهدیدات آمریکایی موضوع بازگشت به دوران قبل مذاکرات را در سطح جهانی اعلام کند.

با کمال ناباوری باید گفت پیراهن برجام به‌هیچ‌وجه توان ندارد تا از سوی ایران وصله‌های یک‌طرفه بخورد تا عیب‌های آن نادیده گرفته شود و دولت باید با قاطعیت از موضوع برجام دست بکشد و بیش‌ از پیش ایران را دچار عقب‌ماندگی نکند.

چهار سال نخست دولت روحانی باید برای کسب تجربه کافی باشد و نباید با دیپلماسی غیرهوشمندانه و لبخند در مقابل آمریکایی‌ها ضعف از خودش نشان داد بلکه باید در جهت تأمین حقوق ملت حرکت و بر اقتصادی مقاومتی تکیه کند.

متأسفانه دولت در زمان برجام با حمله و هجمه و اینکه منتقدان برجام ناتوان و نادان هستند بر منتقدین حمله کرد و در ادامه آن نیز با استبداد در رأی و قلدری همه‌ی میزهای خطابه‌‌ی مخالف خود را خاموش ساخت اما اکنون آغوش ملت برای بازگشت دولت به سینه مردم باز است چنانچه این در حالی بود که می‌بایست دولت در ابتدا بر توان و سرمایه‌های داخلی کشور اعتماد کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
امریکا «به مرگ گرفته تا به تب راضی باشیم». امریکا نمی خواهد برجام را از دست بدهد لذا ما باید رسما اعلام کنیم که اگر همه تحریم ها عملا لغو نشود برجام را که قرار بود تحریم را از بین ببرد کنار خواهیم گذاشت.امریکا نشان داد که در دشمنی با ایران مرد عمل است.ما هم باید تاریخ مشخصی را برای تحقق خواسته رفع تحریم ها اعلام و در صورت بی توجهی امریکا از برجام خارج شویم.دولت نباید در قبال رفع نشدن عملی تحریم ها و افزودن تحریم پسا برجامی مماشات کند.تعلیق تحریم از سوی امریکا معنی ندارد؛لغو تحریم مهم است
ناشناس
امریکای ترامپ با امریکای اوباما و کلینتون تفاوتی ندارد.امریکا در عمل سیاست واحدی را در قبال ایران اعمال می کند.اگر ایران از استقلال سیاسی اش چشم بپوشد و در دایره ای که نظام سلطه جهانی ترسیم کرده است بازی کند کمی تا قسمتی مورد توجه شیطان بزرگ قرار می گیرد. چرا به جای حفظ و تقویت پای سالم خود به عصای دشمن دل خوش باشیم؟!دل خوشان به امریکا دانسته یا نادانسته استقلال کشور را نشانه رفته اند.
در حاشیه