مدیرکل کتابخانه های گیلان:

دفاع مقدس تنها جنگی در دویست سال اخیر است که حتی یک وجب از خاک ایران به دشمن داده نشد

مدیرکل کتابخانه های گیلان گفت: ایران در دفاع مقدس شاهد جنگی مفهومی، اندیشه ای و گفتمانی بوده که چشم جهان را خیره کرده است.

دفاع مقدس تنها جنگی در دویست سال اخیر است که حتی یک وجب از خاک ایران به دشمن داده نشد

به گزارش خبرنگار ۸دی، هادی نوری مدیرکل اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با گرامیداشت مقام شامخ شهدا در آستانه هفته دفاع مقدس اظهار کرد: دفاع مقدس بستر ایجاد گفتمانی نو را در جهان ایجاد کرد تا مفهوم گفتمان دفاع مقدس را در نظام بین الملل با یک فضای ساختاری، جمعی و بعد هم تئوریک و عملیانی نهادینه سازد.

وی با بیان اینکه دوران هشت ساله دفاع مقدس صرفا جنگی سخت افزارانه نبوده است تاکید کرد: ایران اسلامی، در این دوران شاهد جنگی مفهومی، اندیشه ای و گفتمانی بوده که چشم جهان را خیره کرده است.

نوری با تاکید بر اینکه در زمان تشکیل یک گفتمان، رفتار فردی و روابط اجتماعی متناسب با مفهوم مسلط گفتمان در دنیای اندیشه، پیوندی ناگسستنی دارد بیان کرد: در دوران دفاع مقدس شاهد مفاهیم جدیدی بودیم که منجر به خلق ارزشهای جدید و تسلط آن بر نظام فکری و همچنین روابط جمعی شده است.

مدیر کل اداره کل کتابخانه های استان گیلان با بیان اینکه کنش و واکنش و همچنین ارتباط آنها با یکدیگر در مقایسه با حالت عادی جامعه متفاوت بوده است گفت: مجموع آن اتفاقات موجب شکل گیری گفتمان جدید دفاع مقدس را فراهم نمود که تاریخ گواه این گفتمان ارزشمند می باشد.

وی وجود عناصر متعدد ارزشی و انسانی در دفاع مقدس را سرمایه ای ایده آل عنوان کرد و افزود: در دوران دفاع مقدس، وجود این عناصر موجب شد تا شاهد کاستی های کمتری باشیم، که این نشان از ویژگی منحصر به فرد آن دوران به یاد ماندنی می باشد.

نوری دوران دفاع مقدس را با سه ویژگی منحصر به فرد تعریف کرد و افزود: جنگ ۸ ساله بر ما تحمیل شده است که گواه آن، اذعان دبیر کل سازمان ملل در سال ۱۹۹۱ می باشد که عراق را آغاز گر جنگ معرفی کرد.

نوری دومین ویژگی منحصر به فرد آن دوران را پدیده دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: پدیده دفاع مقدس در آغازین روزهای انقلاب اجتماعی ایران اسلامی شکل گرفت که در آن نه تنها تغییر در سطح نخبگان رخ داده بود بلکه این انقلاب مبنای اجتماعی و مردمی نیز داشته است.

مدیر کل اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با بیان اینکه سومین ویژگی منحصر به فرد این دوران حفظ تام و کمال تمامیت ارضی بوده است، تصریح کرد: در دویست ساله اخیر تنها جنگی که حتی یک وجب از خاک ایران عزیز را به دشمن نداده است جنگ ۸ ساله دفاع مقدس می باشد که قطعا تاریخ پر فراز و نشیب ایران عزیز آن را گواهی خواهد کرد.

نوری با تکیه بر اینکه وظیفه بازماندگان آن دوران این است که حافظ دستاوردهای آن دوران بی بدیل باشیم خاطر نشان کرد: هدف از برگزاری چنین نشست هایی باز آفرینی ویژگی های منحصر به فرد دوران حماسه بوده و ما موظفیم که آن را تمام و کمال به نسل جوان منتقل نماییم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه