حمیدرضا دنیادیده
8دی گزارش می‌دهد؛

موضع کارشناسان و نمایندگان گیلان نسبت به فجایع انسانی در میانمار/ فشار سیاسی وظیفه دول اسلامی در رابطه با نسل‌کشی میانمار است

کارشناسان و نمایندگان گیلان معتقدند دولت‌های اسلامی باید با فشار بر جوامع بین‌المللی و کشاندن دولت میانمار بر محکمه جهانی، جلوی خونریزی‌ها و نسل‌کشی‌ها در میانمار را بگیرند.

موضع کارشناسان و نمایندگان گیلان نسبت به فجایع انسانی در میانمار/ فشار سیاسی وظیفه دول اسلامی در رابطه با نسل‌کشی میانمار است

به گزارش ۸دی، توجه به جهان اسلام و آزادگی ملت‌ها یکی از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران بوده که همیشه نظام در راستای صلح و امنیت و رسیدن به جامعه به‌ دور از تنش گام‌های اساسی برداشته است.

جمهوری اسلامی ایران از بدو تولد حامی مستضعفان جهان بوده و پیوسته با سیاست‌های خود در مقابل ظلم جهانی و نظام سلطه مقاومت کرده است.

جوامع اسلامی امروز با ادامه تنش‌ها و ظلم‌های جهانی علیه مسلمانان و حتی سایر ملت‌ها آرام نمی‌گیرد و هر روز ما شاهدیم مردم کره خاکی علیه ظلم و جور به جوش‌وخروش می‌آیند و از مظلومان جهان به‌دوراز رنگ، نژاد و حتی مذهب و ملیت دفاع می‌کنند.

ظلم‌های فراوانی در جامعه کنونی به مسلمانان میانمار از سوی دولت و ارتش سرنگون کشور مذکور می‌شود اما از نگاه دیگر جبهه اسلامی باقوت و سرعت بیشتری در جهان در حال شکل‌گیری است و به‌زودی نوید آزادگی جهانی را سر می‌دهد.

رضا سیمبر، عضو هیئت‌علمی و رئیس گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه گیلان راه اول ایران را برای حل مشکلات میانمار به‌کارگیری ابزارهای دیپلماتیک می‌داند و می‌گوید: ایران باید انفعال خود را درزمینهٔ کشتار مسلمانان میانمار را پایان دهد و با لابی در مجامع بین‌المللی مشکلات میانمار را حل کند.

وی معتقد است: ایران باید با لابی‌گری از طریق سازمان اجلاس‌های اسلامی و کشورهای در حال‌ت وسعه همسوی با ایران فشارهایی را متصاعد کند تا هر چه سریع‌تر دولت میانمار فشارهای غیرانسانی خود را در مقابل مردم مسلمان میانمار کاهش دهد.

کارشناس روابط بین‌الملل همچنین به راهکار قضائی در حل بحران میانمار اشاره می‌کند و می‌گوید: ایران باید تلاش کند تا مسئله میانمار در مجامع بین‌المللی کیفری و مجمع عمومی سازمان ملل متحد و هم شورای امنیت مطرح شود و همچنین گروه‌های مردمی و سازمان‌های مردمی باید یک بسیج مردمی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای تنویر افکار عمومی جهان علیه اقدامات دوگانه دولت میانمار علیه مسلمانان تشکیل دهند.

سید علی آقازاده، عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی کشورمان نیز با انتقاد از کشتار بی‌رحمانه مسلمانان در میانمار می‌گوید: علی‌رغم اینکه همه‌ی سازمان‌های بین‌المللی ناظر بر کشتار بی‌رحمانه در میانمار هستند اما سکوت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه آمریکا و هم‌پیمانانش در جهان علی‌رغم جنایت‌های روزافزون جایزه‌های صلح بین‌المللی دریافت می‌کنند اما ما شاهد ظلم روزافزون آن‌ها علیه جوامع بشری از جمله مسلمانان هستیم، اظهار کرد: کشورهای مدعی آزادی و حتی مسلمان در جهان هنوز آواره کردن مسلمانان از سوی ظالمان جهانی را محکوم نکرده‌اند.

نماینده اسبق مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به لزوم دفاع از حقوق مسلمانان در میانمار تاکید می‌کند و معتقد است: ارتش ظلم با تمام قوا در حال نابود کردن مسلمانان میانمار است و پیکرهای آن‌ها را به آتش می‌کشند و جمهوری اسلامی در راستای حفظ و صیانت از حقوق بشر و مسلمانان میانمار باید ورود کند.

آقازاده با اشاره به اینکه اروپائیان در اشغال یوگوسلاوی و آواره شدن مردم ناظر بر ظلم فاحش بودند و اکنون تاریخ تکرار شده است و آن‌ها سکوت کرده‌اند، می‌گوید: متأسفانه علی‌رغم اینکه وجود مجامع بین‌المللی، این نهادها و کشورها در رابطه با کشتار وقیحانه میانمار سکوت کرده‌اند و کشورهای اسلامی نیز در غفلت کامل به سر می‌برند و تحرکی از خود نشان نمی‌دهند.

اسدالله عباسی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس و نماینده مردم رودسر و املش در خانه ملت نیز با محکوم کردن فجایع انسانی در میانمار نسبت به سکوت سازمان‌های بین‌المللی واکنش نشان داد و اظهار کرد: جوامع بین‌المللی به‌ویژه کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند در مقابل نسل‌کشی و جنایات فجایع انسانی در میانمار سکوت کرده‌اند.

وی بابیان اینکه بسیاری از کشورهای مسلمان که داعیه‌دار اسلام هستند سکوت کرده‌اند و هیچ اقدامی از خود نشان نمی‌دهند، افزود: انتظار داریم دولت جمهوری اسلامی به همت وزارت امور خارجه به‌صورت جدی در سازمان‌های بین‌المللی از دولت میانمار شکایت کنند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان معتقد است باید وزارت امور خارجه باید توجه کشورهای مسلمان و غیر متعهد را نیز به موضوع میانمار جلب کند و در راستای محکوم کردن فجایع در میانمار ورود جدی داشته باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همه ملت‌ها باید تلاش کنند تا جلوی فجایع انسانی در میانمار را بگیرند، تصریح کرد: ما متأسفانه فجایع انسانی را در یمن هم مشاهده می‌کنیم که کشور عربستان با جنگ‌افروزی زنان و فرزندان را به خاک و خون می‌کشد اما هم سازمان‌های بین‌المللی سکوت می‌کنند و کاری از پیش نمی‌برند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ایران اسلامی در این شرایط خطیر باید نقش خود را درست ایفا کند و جریان ساز باشد، گفت: رئیس‌جمهور باید در مقابل نسل‌کشی‌های مسلمانان در میانمار که صهیونیست‌ها در آن نقش دارند موضع بگیرد چون هر چقدر موضع ایران در مقابل تهدیدات مستکبران قوی‌تر باشد تلاش ما برای رهایی مظلوم از چنگال ظالم نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود.

محمدصادق حسنی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در تشریح ابهامات مجامع بین‌المللی در خصوص مردم مسلمان میانمار می‌گوید: سازمان‌های نظارتی نظیر سازمان ملل متحد و شورای امنیت باید در مقابل کشتار بی‌رحمانه مسلمانان و هم نوعان واکنش نشان دهند چون سکوت‌های مکرر در مقابل ظلم‌های فاحش بین‌المللی روزبه‌روز خود را مفتضح‌تر می‌کنند.

وی پروراندن شورشیان و دولت مستکبر علیه مسلمانان میانماری را نتایج سیاست های آمریکا می داند و معتقد است: استکبار جهانی داعش را به وجود آورد و اکنون دست‌نشانده‌های خودشان دامانشان را گرفته است چون خداوند مکر دشمنان را به خودشان باز می‌گرداند.

مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در رابطه با کشتار مسلمانان میانمار می‌گوید: سازمان‌های بین‌المللی باید نسبت به مسلمانان میانمار واکنش نشان دهند چون کشتار و قتل‌عام مردم در عصر حاضر تأسف‌برانگیز است.

وی با بیان اینکه شوراندن دولت و ارتش کشوری علیه مردمانش جای تأسف دارد و میانمار باید به این کشتار وقیحانه پایان دهد، گفت: باید کشورهایی که ادعای اسلامی بودن می‌کنند نسبت به کشتار و خون‌ریزی‌ها برادران و خواهران خود وارد میدان شوند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حقوق بشر مطرح‌شده از سوی استکبار در مواجه با میانمار در خواب است، تصریح کرد: برای جهانیان مبهم و سؤال‌برانگیز است که چرا مجامع بین‌المللی مدافع حقوق بشر در فجایع انسانی میانمار سکوت کرده است.

محمدحسین قربانی از دیگر نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی در رابطه به فجایع انسانی در میانمار می‌گوید: جای تأسف است که یک میلیارد و پانصد هزار مسلمان در دنیا باشند اما هم نوعشان در یک کشوری توسط دولتش سرکوب شوند.

وی با اذعان به اینکه مجامع بین‌المللی در مقابل کشتار وقیحانه مردم و مسلمانان در میانمار سکوت کرده‌اند حقوق بشرشان زیر سکوتشان پنهان‌شده است، می‌گوید: امروزه جامعه اسلامی نیازمند انسجام و وحدت رویه است تا از شرمساری در مقابل مردم مسلمان میانمار سربلند بیرون بیایند.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه همه‌ی ۱ میلیارد و ۵۰۰ هزار نفر از مسلمانان باید عزمشان را برای سرکوب کردن ظالمان علیه هم نوعانشان در میانمار جزم کنند، گفت: جامعه جهانی باید مانع از ادامه کشتارها در میانمار شوند و از اشاعه قتل‌عام در دنیا جلوگیری کنند.

جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس و نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه کشتار وقیحانه در میانمار چند سالی است که شروع‌شده و اخیراً نیز به اوج خود رسیده است، گفت: این کشتار با سوختن انسان‌ها و هم نوعان ما در خانه‌هایشان همراه است که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد اما هیچ‌کدام از جوامع بشری از خود واکنشی در این رابطه نشان نمی‌دهند.

وی به‌ضرورت تصمیم‌گیری مجامع بین‌المللی در قبال این نوع کشتار وقیحانه تاکید کرد و گفت: کشتن مردم مسلمان در یک کشور توسط ارتش آن جای تأسف دارد و باید سازمان‌های امنیتی جهان همانند شورای امنیت در این رابطه وارد شوند و تصمیمات عملیاتی را بگیرند.

کوچکی نژاد گفت: سازمان‌های نظارتی در جهان همانند شورای امنیت و سازمان ملل با سکوتشان نشان می‌دهند که لیاقت نشستن بر مسندشان را ندارند و نمی‌توانند از جان و مال انسان‌ها در این کره خاکی دفاع کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: کشورهای مسلمان منطقه نیز همچون عربستان سعودی که داعیه دار کشورهای اسلامی در جهان است در این رابطه سکوت اختیار کرده و برای همه سؤال‌برانگیز است که چرا در این رابطه هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.

کوچکی نژاد بابیان اینکه بر اساس قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی موظف است تا به مردمی که با ظلم مواجه می‌شوند کمک و مساعدت ویژه کند گفت: تعجب‌آور است افرادی که برای تحریکات بسیار کوچکی همانند حصر و موارد مشابه این‌چنینی از خود واکنش نشان می‌دهند اما در مقابل کشتار وقیحانه مردم مسلمان میانمار از خود هیچ تحرکی نشان نمی‌دهند و دولت را مجاب نمی‌کنند که قانون اساسی را رعایت کند و دفاع از مردم مظلوم میانمار را در دستور کار خود قرار دهند.

آنچه در مواضع نمایندگان مجلس و صاحب‌نظران پیدا است اقدام عملی دول اسلامی و آزادی خواهان جهان در مقابل ظلم‌های فاحش در جهان از جمله علیه ملت مسلمان میانمار است.
صاحب‌نظران معتقد هستند سازمان‌های بین‌المللی نظیر شورای امنیت و سازمان ملل و همچنین کشورهای مدعی اسلامی باید در مقابل فجایع انسانی حاکم در میانمار ورود کنند و با ابزارهایی که متناسب است نظیر فشارهای دیپلماتیک و یا دادخواست‌های حقوقی در مجامع قضایی بین‌المللی جلوی خون‌ریزی‌های بیشتر در میانمار را بگیرند.
دولت جمهوری اسلامی ایران و دستگاه امور خارجه کشورمان نیز باید راهکارهای عملیاتی و چاره‌ساز در مقابل کشتارهای وقیحانه و بی‌شرمانه مردم مسلمانان داشته باشند و موضع‌گیری‌ها علیه ظالمان و زورگویان جهان را به بیانیه‌ها و مواضع تبلیغاتی محکوم نکنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه