پاسخ به شبهات؛

معنی درست اسامی ماه‌های قمری و شمسی

واژه «شعبان» به معنای «تفرقه و اختلاف» نیست بلکه چند معنا برایش بیان شده که یکی از آنها «روانه شدن ایل‌ها به سوی مناطق مختلف در جستجوی آب» و دیگری «پدیدار شدن» است.

معنی درست اسامی ماه‌های قمری و شمسی

به گزارش ۸دی، اسلام ملکی معاف به شبهه منتشر شده در فضای مجازی در خصوص معنی اسامی ماه‌های قمری و شمسی پاسخ داد:

متن شبهه:

یک پرسش و پاسخ:

متن زیر در فضای مجازی نشر شده است. چگونه می توان به آن پاسخ داد؟
{” معنیِ ماههای این دو فرهنگ رو {فرهنگ تازی(عربی) را با فرهنگ ایرانی} مقایسه کن تا بفهمی که قرآن عربها چه ماهیتی دارد:
محرم؛ حرام بودن قتل – صفر؛ تهی از مال بدلیل غارت – ربیع الاول؛ ماه اول – ربیع الثانی؛ ماه دوم – جمادی الاول؛ یخبندان اول – جمادی الثانی؛ یخبندان دوم – رجب؛ عظیم به دلیل توقف جنگ – شعبان؛ فرقه و اختلاف – رمضان؛ ریگستان گرم – شوال؛ بالا بردن دم شتر برای جفتگیری – ذی القعده؛ دست برداشتن ازجنگ – ذی الحجه؛ ماه زیارت
…………………………
فروردین؛ فرودهای پاک – اردیبهشت؛ بهترین راستی – خرداد؛ رسایی کمال – تیر؛ ایزد باران – امرداد؛ جاودانگی – شهریور؛ شهریاری نیک – مهر؛ پیوستن با مهربانی – آبان؛ آب ها – آذر؛ آتش – دی؛ دانای آفریننده – بهمن؛ منش نیک – اسفند؛ آرامش افزاینده “}

پاسخ:
این وجه تسمیه‌هایی که برای ماه‌های قمری و ماه‌های ایرانی بیان شده‌اند دقیق نیستند بلکه به نحو جهت‌دار و مغرضانه‌ای ویرایش شده‌اند. به این معنی که اگر یک ماه ایرانی چند معنا داشته یا معنایش با چند واژه مختلف قابل بیان بوده و طراحان شبهه بهترین گزینه را برگزیده‌اند و اگر یک ماه عربی چند معنا داشته و با چند واژه قابل ترجمه بوده است بدترین گزینه را برگزیده‌اند تا نشان دهند که فرهنگ عرب بی‌ارزش و بدوی است و ماه‌های قمری را که مبنای برخی از عبادات (مثل روزه و حج) هستند به تمسخر بگیرند.

در مغرضانه بودن این مطلب همین بس که:
کسی که این مطلب را نوشته، می توانست محرّم را به معنای «ماه آغازین سال که درباره آن تاکید ویژه‌ای بر صلح و دوری از جنگ شده» ترجمه کند اما به عمد چنین نکرده است.
می‌توانست ماه صفر را به معنای «ماه تهیدستی» (بخاطر وضعیت سفرهای فصلی تجاری و زیارتی» نام‌گذاری کند ولی عمدا آن را به «غارت» ارتباط داده است. ضمنا یکی از معانی صفر اینست که شهر مکه در این ماه از زائر تهی می‌شد.

می توانست ماه ربیع الاول را به معنای «اولین ماه بهار» ترجمه کند ولی آن را به معنای «ماه اول» ذکر کرده است. ربیع الاول در واقع به عنوان «ماه بارش باران» و ربیع الثانی به عنوان «ماه رویش گیاهان» شناخته می‌شده است.

همچنین می‌توانست ماه «جمادی الاول» را به معنای «ماه اول زمستان» ترجمه کند ولی آن را به «یخبندان اول» ترجمه کرده است.

ماه «رجب» را می‌توانست به معنای «ماه صلح» نامگذاری کند ولی عمدا عبارت «عظیم به دلیل توقف جنگ» نامیده تا مسخره به نظر برسد.

همچنین واژه «شعبان» اساسا به معنای «تفرقه و اختلاف» نیست بلکه چند معنا برایش بیان شده که یکی از آنها «روانه شدن ایل‌ها به سوی مناطق مختلف در جستجوی آب» و دیگری «پدیدار شدن» است.

ماه «رمضان» را می‌توانست به معنای «ماه سوزاندن ناپاکی‌ها و گناهان» ترجمه کند ولی به معنای «ریگستان» ترجمه کرده که به کلی غلط است زیرا در عربی ربطی بین «ریگ» و «رمضان» نیست.

آنچه درباره «شوّال» ادعا شده کاملا غلط است زیرا اساسا شوّال ماه جفتگیری شتر نبوده و معنای این کلمه با «خودداری و زیر بار نرفتن» تناسب بیشتری دارد.

ماه ذی قعده را می توانست به معنای «ماه آرامش، صلح و آمادگی برای زیارت خانه خدا» ترجمه کند اما عمدا چنین نکرده است.

ما هم می‌توانیم اسامی ماه‌های ایرانی را به تمسخر بگیریم ولی اولا چون خودمان ایرانی هستیم غرور و غیرت ملی مان چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد و ثانیا قرآن فرموده: «یکدیگر را مسخره نکنید». قرآن فرموده: «با مردم به نیکویی سخن بگویید».

فقط همین اندازه بدانیم که ترجمه‌ای که برای واژه «فروردین» ادعا شده است چندان دقیق به نظر نمی‌رسد زیرا ” فروردین برگرفته از fravaši است که در اوستا برای ارواح درگذشتگان پارسا بکار می‌رود که آنها را پس از مرگ راهنمایی می‌کنند. برخی نیز ریشه این واژه را از *fra-vrti می‌دانند که به معنی «تصمیم درست»است اما عده ای دیگر آن را از *par-var می‌دانند به معنی «نیروی دفاعی»”.

در متنی که نشر شده بود، درباره ترجمه نام سایر ماه‌های پارسی نیز فریبکاری شده است.

بنابراین اینگونه متن‌ها از نظر تاریخی و زبان‌شناسی فاقد ارزش هستند و آمیزه‌ای از مطالب درست و نادرست به شمار می‌روند که با هدفی پلید تبلیغ می شوند.

هدف کسانی که این مطالب را طراحی و به صورت سازماندهی شده نشر می‌کنند این است که مسلمان بودن ایرانیان را زیر سوال ببرند ولی نکته ای که فراموش کرده‌اند اینست که “اسلام، نژادپرستانه و ضدایرانی نیست”.

حتی بر فرض که نام برخی از ماههای قمری به زیبایی برخی از ماههای ایرانی نباشد باز هم باید دانست اسلام مدتها بعد از این نامگذاری‌ها آمده و یک ریشه آسمانی دارد و هدفش اصلاح همه نابسامانی‌ها در همه فرهنگ‌ها و مقابله با نژادپرستی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
سلام انشالله شماکه خود زنی نمیکنید وتمام فرهنگ ایران را به خاطر اعتقادات خود به سخره نمیگیرد‌.به ما فرض رابراین بگیریم. اسما ماههای عربی یا مال زمان جاهلیت است یا اسلام. اگر اولیست که کم از اشتباه نیست وکاملا ناقص هیت .ودارای فصل خواصی نیست که تمام تقویمها چنین هستند ودر طی چند ده کل سال جابجا میشود ودر یک صده دگرگون. ودیگر مثال اول ربیع اول وربیع الثانی بعد جمادی اول وجمادی ثانی که پر معلوم هست اول زمستان بعد بهار هست حالا هرجور حساب کنید.وربیع اول ماه باران نیست ربیع بهار اول هم که معلومه و....مثالهایی از این دست. پس ماههای قمر پراز اشتباه است مثل دیگر هرکس که یک بار کشورهای عربی ونثل عربستان رفته باشد ویه کمی مطالعه داشته باشد میفهمد شروع ماه با روئیت کردن ،ان زمان وحالا کاری دشوار وگاهی غیرممکن است پش روئیت حلال ما روش درست وعقلانی نیست .یک تغییر اب هوا ویک طوفان و..‌. همه چیز رو به هم میزند..و...
ناشناس در پاسخ به
چرا الکی واسه خودت ترجمه میکنی
ناشناس در پاسخ به
خدایا از دست این انسانهای متجدد نما مارا نجات بده
Babak در پاسخ به
به هر حال همون معنی دقیقی که نویسنده برای اینها وقت گذاشته . باز هم معنی ماهای عربی بر میگرده به همون معانی قبلی..،،،چرا نتونستی برای ماهای پارسی معنی خنده داری پیدا کنی جناب ...؟؟؟.((زنده و پایدار باد ایراااااان))
ناشناس در پاسخ به Babak
زنده باد ایران و ایرانی‌ها که با انتخاب اسلام، از شر حکومتی که حتی سواد را برای عامه مردم حرام می‌دانست رها شدند. اگر ایران افتخار است انتخابش هم افتخار است. ضمنا حکم اسلام در ماه‌های قمری آسان بودن تشخیص زمان با رؤیت در هر روز وماه است. همه تقسیمات زمان قراردادی هست. اسلام هم سنت‌های اقوام را در جایی که با اصول الهی تناقض نداشته باشد می‌پذیرد. همانطور که نه با سنت ماه‌های شمسی ایران تضادی داشته نه با سنت‌های کشورهای مسیحی. انتخاب اسمها را موضوع فخر فروشی قراردادن منطق ندارد
ناشناس در پاسخ به Babak
ادعای وجود خدای بدی و جنگ او با خدای خوبی به قدر کافی خنده دار هست. همان طور که پذیرش انواع خدایان و یا فرزند برای خدا قائل شدن معنی ندارد. اگر قصد مقایسه ادیان را دارید به اصول آن رجوع کنید. علت اصلی پذیرش اسلام توسط اغلب ایرانیان و یا سایر اقوام، اصول منطقی آن بوده و هست نه قشنگی نام‌ها. شما در انتخاب دین اسامی ماه‌ها را مقایسه میکنید یا انطباق آن با عقل و فطرت خود را؟
بابک در پاسخ به
دروووود بر سرزمین پاک و نیک منش آریایی.....درووووود
ناشناس در پاسخ به
کدام چیز را به هم می‌زند؟ تعیین ماه‌ها با چرخش ماه ابتدایی ترین و آسان‌ترین راه برای تعیین زمان هست. همانطور که تعیین مسیر با ستارگان از زمان‌های دور معمول بوده. ایرانیها بر اساس چرخش زمین به دور خورشید سال را و ماه‌ها را به صورت قراردادی به 12 تقسیم و تعیین میکردند که یک یا چند روز تفاوت در شرایط آب و هوای ماه تاثیری نداشت. ضمنا تعیین دقیق ماه‌های عربی فقط برای مشخص شدن عید فطر مهم بوده نه ماه‌های دیگر
ناشناس
تمام حرف های شما درست ولی باز اعراب به اسلام احتیاج داشتن نه ایرانیها که یکتا پرست بودن
ناشناس در پاسخ به
دقیقا
ناشناس در پاسخ به
👌
ناشناس در پاسخ به
درست است.
ناشناس در پاسخ به
واقعیتی محض که فرار ازآن نشانه جهل منکرانش هست
ناشناس در پاسخ به
زرتشتیان به دو خدا که با هم در جنگ هستند اعتقاد داشتند. ولی پس از اسلام به توحید نزدیک شدند.
ناشناس در پاسخ به
اسلام به دلیل نیاز انسانها به هدفی والا و قابل پذیرش برای عقل و فطرت علیرغم مخالفت‌های شدید بت پرستها، مشرکان و حتی یهودیان و مسیحیان، و با تلاش و صبر و هدایت پیامبر و خاندان او در طول زمان پذیرفته شد. هنوز هم دشمنی با اسلام، در حد کشتار مسلمین، علیرغم مدارای اسلام با ادیان مختلف، و پذیرش آنها، کم نیست.
عباس
معنی انها را بگین لطفا
مانی مهرادپور
اگر اندکی از مفهوم وطن و هموطن می فهمیدید؛ نان خود را به پلیدی آغشته نکرده و آزاده می زیستید. خرچنگهای مرداب هم زنده اند؛ اما به چه قیمتی؟
وحید
در اینکه در ترجمه برخی از ماه های تقویم قمری کمی غرض ورزی بکار رفته است با شما موافقم و با دشمنی غیر منطقی ایرانیان با اعراب (حتی با وجود پیشینه تاریخی که پشت این جریان هست.) مخالف. اما برای شما نگارنده این متن فقط می توانم افسوس بخورم. چرا که فرموده اید: «ما هم می توانیم اسامی ماه های ایرانی را به تمسخر بگیریم...» گرچه در ادامه گفته اید که یکی از دلایل تان برای انجام ندادن این اشتباه «ایرانی بودن» و «بر خوردن به غرور و غیرت ملی تان» هست. اما خودتان هم میدانید که این را برای بستن دهان خواننده نوشته اید. وگرنه کسی که بخاطر یک متن واهی خاله زنکانه در شبکه های اجتماعی که بر فرهنگ اعراب و اسلام تاخته، رگ گردن اش باد می کند و به نوشتن چنین متنی اقدام میکند -اگر قصد و هدف اش صرفن تنویر افکار عمومی باشد- به هیچ عنوان چنین حرفی را نمی زند! شما مگر خودت ایرانی نیستی که بر سر ایرانیان منت میگذاری که «من هم میتونم این کار رو با معنی ماه های ایرانی بکنم»؟! از شما و هم مسلکان تان هیچ بعید نیست این کار را انجام بدهید! چرا که وقتی این حرف را میزنید، معنی اش اینست که این کار از شما بر میآید! پس جایی برای منت گذاشتن وجود ندارد! سعی کنید در دیدگاه تان نسبت به خود و کشور و دین تان صرف نظر کنید و همه این ها را طور دیگر بنگرید. همیشه به یاد داشته باشید، یک سری ترکیب های کلامی گرچه به صورت تحت اللفظی بتوانند در کنار هم قرار بگیرند، اما در معنی هیچ قرابتی با هم نمی توانند داشته باشند. مثل دموکراسی دینی، روشنفکری مذهبی، پیتزای قرمه سبزی و...!!!
ناشناس در پاسخ به وحید
درود بیکران بر شما
ناشناس در پاسخ به وحید
درود
ناشناس در پاسخ به وحید
درود بر شما ...درود بر شما ..هزاران هزار بار درود بر شما ...حرف دل ميليون هاي ايراني رو زدين به اين جماعت خائن..حرف دل من ايراني رو زدين...خداروصدهزار بار سپاس كه هميچين وطن پرستاني هستن ..منم ميخواستم به كسي كه مسئول اين سايت هست همينارو بگم ولي شما لپ كلام و چكيده ي كلام رو گفتين..درود بر شما
ناشناس در پاسخ به وحید
سلام دستت درد نکند زنده پایدار
ناشناس در پاسخ به وحید
ممنونم از شما،، واقعا از توصیف شما لذت برد،سپاس بیکران
ناشناس در پاسخ به وحید
درودبرشما
ناشناس در پاسخ به وحید
اوناکه باماههای ماکاری ندارن مگه نیومدن بگن خداهست.خوب اقابریدازماههاتون هم برامون صحبت نکنیدنسل مردم وملت د راوردین.
ناشناس در پاسخ به وحید
دورود بر شما .معانی را هم میانگین بگیرید بار منفی در تازی بیشتر است.به کودک هم بگوی این کلمات در ذهنت چگونه است مثل مهر بهمن اسفند میتوانی از حالت چهره اش فهمید اگر میتونستید منطقی ماه های ایرانی رو خراب کنید حتما انجام میدادید در ضمن لا اکراه فی الدین چیزی که ما میبینیم چیزی جز اجبار نیست و نهایت این داستان برعکس هست
ناشناس در پاسخ به وحید
دموکراسی غیردینی را از کجا آوردی جناب وطن پرست؟ اگر دین نتواند انسانها را به با هم مهربان و همراه و هم هدف کند چه چیزی از عهده این مورد در کنار خودپرستیها برمی‌آید؟ قوم گرایی که خود عامل تجزیه کشور می‌شود؟ اسلام نه تنها اقوام مختلف، بلکه حتی معتقدان به ادیان مختلف را توانسته کنار هم جیستمع و همراه کند. حتی همه مردم جهان را علیرغم تفاوت‌های زبان و مکان و اعتقادات، در صورت تکیه بر فطرت انسانی، میتواند همراه و همدل کند. چون نه تنها خدای انسانها بلکه خدای همه موجودات یکیست توحید در دین، توحید در فطرت، توحید در انسانیت.
ناشناس
هرچه با شد ماه معنای ماه های ایرانی همین است و هیچ نقشه ای از قبل طراحی شده وجود ندارد که معنی ماه های ایرانی را بهتر از ماه های قمری ترجمه کنند معنا همان است نه کمتر و نه بشتر
ناشناس
هرگز عرضی وجود ندارد
ناشناس
خود عربا ماه میلادی استفاده میکنند و اروپاییها از تقویمهای ایرانی الگو گرفتن ا نوقت ما تازه ماه عربی استفاده میکنین 🤣🤣🤣 جاهلیت ما به کجا رسیده 🤨😒
ناشناس در پاسخ به
دمت گرم رفیق.الحق که حرفت حقیقته
ناشناس در پاسخ به
سلام جدیدا اول ماهای قمری که شروع میشه بهمدیگه خبر میدن وتبریک میگن ایران ودنیا درفصل پائیز بسرمیبرند ربیع اول (اول بهار) به همدیگه تبریک میگن
مهدی در پاسخ به
قشنگ گفتی وقتی یک مملکت رو به عقب می‌خواهند بکشنند دقیقا همچین کاری باید باهاش کرد
ناشناس در پاسخ به
احسنت
ناشناس در پاسخ به
جاهلیت به اونجا رسیده است که بعضی تقسیم سال را که انتخاب یکی از نشانه های خلقت و امری سنتی است، فارسی و عربی یا اروپایی و آمریکایی می‌کنند!! مثل این که زبان و نو‌شتار را ملاک حق و باطل یا عامل برتری بگیرند. مثل يهوديها که خودشان را بدون دلیل برترین قوم و بقیه را بی ارزش میشمارند. این نوع اعتقادات نشانه نژادپرستی و خودپرستی است. وگرنه برتری انسانها به تقوای آنها بستگی دارد نه به قوم و قبیله و زبان و..
ناشناس
تفسیر به رای نکن معنی ، معنی هست . اعراب هم نشان دادن چه هستند . پس هیچوقت ایران را با اعراب مقایسه نکن . اگر از این آب و خاک میخوری و بزرگ میشوی ، قدر نشناسی هست که داری ادای ایرانی در میاری ، ولی روزی خواهد رسید که این دین از ایران رخت خواهد بست و دوباره ایزد مهربان نعماتش را بر این خاک و بوم ترزانی کنه .
ناشناس در پاسخ به
این بی شرفا مغزشون شستشو دادن برای تخریب ایران همانطوری که ۱۴۰۰ سال پیش عراب قسم خوردن که نام و فرهنگ ایران رو نابود کنند
ناشناس در پاسخ به
تو چه عقده ای نژادپرست بیچاره ای هستی.
ناشناس در پاسخ به
خدا ....ایزد....الله.....گاد....همه یکی هستن.....
ناشناس در پاسخ به
آفرین
ناشناس
درسته اما بعضی متعصب ها که ادعای با فرهنگ بودن می کنند این قبول نمی کنند خوب قبول نکنند
فرزاد
میگه ما هم می تونیم ماه های ایرانی رو به تمسخر بگیریم ولی تمسخرش به خودمون برمیگرده، خدایا ببین با کیا داریم توی یه کشور زندگی می کنیم، پیله شدن ایرانیا به اعراب عربستان و عراق مثل شخص ثروتمندیه که پولش از پارو بالا میزنه ولی برای سیر کردن خودش میره در خونه های همسایه رو میزنه. به چه مصیبتی دچار شدیم که ازش نمیتونیم خارج بشیم.
ناشناس در پاسخ به فرزاد
کسی ک ایرانی را به تنسخر بگیره اون ایرانی نیست
درنا
ممنونم خیلی جالب بود
آزاد مرد در پاسخ به درنا
برات متاسفم ایرانی نمای عرب.فرهنگ و تمدن تازی یکصدم درصد هم امکان مقایسه با تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران زمین را ندارد.تاریخی سراسر نکبت و بدبختی و کینه چطور میتواند خود را با تمدن دیار کورش و داریوش و....مقایسه کند.شما هم عزیزم این مباحث را به هم نزن که بدجور بوی گندش ور میاد.
ناشناس در پاسخ به آزاد مرد
درسته باریکلا
کورش
شما خوب ایرانیا بد خوبه ؟ فقط یه سوال دارم و اینکه .. چرا تموم نمیشید ؟
ناشناس
عجب
ناشناس
ن جانم تو یک عرب پرستی و ایرانی بودن خودتو داری میبری زیر سوال.تو اومدی برا دفاع از اعراب.تو ی وطن فروشی.به جای دفاع از ایرانی ها طرفدار اعرابی؟عرب هایی که چند صد هزار از هموطنامونا تو جنگ تحمیلی با بی رحمی کامل کشتند. و حالا شدند کشور دوست و برادر؟واقعا متاسفم برای افرادی مث تو
امیر
بدترین خصلت نژادپرستی است و بهترین خصلت وطن پرستی. پس وطن پرست باشیم ولی نژاد پرست نه. من یک ایرانی وطن پرست مسلمان هستم و به نظر من این میتونه بهترین گزینه باشه. عشق به وطن از نشانه های ایمان است. پیامبر ص
امیر
برتری به انسانیت است نه به نژاد.
ناشناس
حالا نظر من به عنوان ۱ ایرانی مسلمان: اگر به فرض مثال معانی ماههای عربی همان باشد که معنی شده .مگر بدتر از زنده به گور کردن دخترانشان بوده وما میدانیم که این اسامی قبل از اسلام نامگذاری شده وربطی به اسلام ندارد که آنقدر حساسیت بخاهیم نشان دهیم وقرآن کریم هم با آن نامها در بعضی آیات اشاره کرده .چون مردم آنگونه شناخت داشتند واصلا حساسیتی در این زمینه نباید نشان داد.خدانگهدارتان.
ناشناس
ویک شبه وجود دارد وآن اینکه مثلا درمورد ربیع۱و۲ویا جمادی۱و۲مگر نه این است که ماههای قمری در حال گردش است پس چگونه میشود ماههای اول ودوم ربیع به معنی رویش وبارش در تابستان گرم عربستان بازهم همان معنی رابدهدومینطور در مورد جمادی۱و۲ وبه همین صورت درمورد شوال چون ماههای قمری در حال چرخش است معانی گه شما برای آنه تعریف کردی به نظرم درست نیست.بازم ممنون.
ناشناس در پاسخ به
کاملا با نظر شنا موافقم چرا بعضی افرادتعصب در مورد ماهای شمسی وقمری دارند ما به هر دو انها نیاز داریم ایرانی هستبمتمان برنامه هامون با ماههای شمسی هست مسلمانیم برنامه های عبادیمون بر اساس ماههای قمری هست من خودم به شخصه هیج برنامه دینی ومذهبیم رو به عرب ها ربط نمیدمخود پیامبر می فرمایند من عربم ولی عرب از من نیست خوب وبد در همه جا هست
ناشناس
توضیحی که دادین فرقی نمیکرد رد نکردین ، معنای دیگرز گفتین . اگر میخواهید شبهه را از بین ببرید باید ریشه کلمه را معنا کنید .
وطن دوست
فارغ از اینکه معنی ماه های قمری و میلادی چی هست، چرا ما اصلا باید 90 درصد زندگیمون بند ماه های قمری باشه؟! دقیق ترین تقویم جهان تقدیم شمسی است. حالا از این بگذریم. اگر شما میدانید که این یک امر مغرزانه بوده، چرا اصلا باید براش جوابیه حاضر کنید؟! با سکوت خیلی زودتر ازش عبور میشه. پس هم تولید کننده محتوای مجازی و هم جوابیه دارای غرز هست. حالا یا به عمد یا به سهو. مردم خداروشکر الان بسیار آگاه هستن کاملا مرکز فتنه رو میشناسن. هدف اصلی ایجاد چند دستگی در بین مردم هست. انداختن تفرقه و حاکم بودن.
ناشناس در پاسخ به وطن دوست
درست می فرمایید حتی خود اروپایی ها معتقدند که درست ترین تقویم، تقویم شمسی است خود ایران قبل از اسلام معتقد بودند که خدایی وجود دارد و دین زرتشت و غیره را به وجود اورده بودند
ناشناس در پاسخ به وطن دوست
باعرض سلام و ادب همه گشور ها واسه خودشون تقویم دارند اینکه شما می فرمایید میدونید مال چند سال قبل چطور میگن عقل چهل تا زن به یه مرغ سیاه نمیرسه که منشاش از عربستان بوده در حالی که با عقل ترین مردان را زن های باهوش به دنیا میارن معلوم نیست در چند سال تغییر کردند و بعد شما که نوشتین ما هم می توانیم اسامی ماه های ایرانی را به تمسخر بگیریم شما الان خون ایرانی تو رگ هات جاریه ایرانی بودن عرضه می خواد غیرت ایرانی این نبود که شما دارین غیرت ایرانی اونی که بچه 10 ساله هشت سال با عراقی ها چنگید واسه خاک وطنش ناموس خواهراش غیرت اونی که شما میگین نیست .من واسه اینکه یه ایرانی هستم واقعا به خودم افتخار میکنم با منتشر این متن \"ما هم میتوانیم اسامی ماه های ایرانی را به تمسخر بگیریم \" غیریت و غرور ایرانی ها را زیر سوال بردی
۰
به ایرانی بودن افتخار می کنم ، من تازی نیستم
خواهش میکنم از عقلتون استفاده کنید انقدر تعصب کورکورانه نداشته باشید
اولين نكته اي كه بايد در برابر اين مساله مورد توجه قرار بگيرد اين است كه نام هاي ماه ها در بين فرهنگ ها و ملت هاي گوناگون چيز خاصي را ثابت نمي كند و ارتباطي به شريعت و ديني كه در بين اين ملت ها و فرهنگ ها ظهور يافته ندارد، بخصو كه اين نام هاي عربي مربوط به زمان جاهليت است نه بعد از اسلام. حتي اگر بخواهيم ارتباطي بين اين دو مساله برقرار كنيم باز اين نتيجه به دست مي آيد كه جامعه عربي به خاطر برخورداري از اين آسيب ها و نوع نگاه به زندگي تا چه حد به ارسال پيامبري كه منادي رحمت و صلح و دوستي و اخلاق باشد نياز داشت و به همين جهت خداوند در ميان اين مردم پيامبر آخر الزمان را مبعوث كرد در حالي كه در بين ايرانيان هرچند به دليل مشكلات فكري و فرهنگي پيامبراني مبعوث شدند. اما بعد از بعثت اين پيامبران در قرن هاي اوليه، تا قرن ها چنين ضرورتي را لازم ندانست. اما نكته مهم و بسيار دقيق در اين مقايسه، بي انصافي و خروج از دائره رفتار علمي و پژوهشي است كه فرد نويسنده اين مقايسه تلاش كرده بهترين واژگان و جذاب ترين احتمالات را در مورد ماه هاي ايراني برگزيند و در مقابل بدترين وازگان و نامانوس ترين معناي ممكن در بين چند معنا را براي ماه هاي عربي نقل كند. ما در مقام بررسي اجمنالي به معاني ماه هاي فارسي كاري نداريم و فرض را بر صحت همه آن ها مي گذاريم، اما نقل معناي ماه هاي عربي در نهايت بي انصافي و حتي كذب است. به عنوان مثال لفظ \"محرم \" از واژه \"حرم \" گرفته شده كه به معناي حرمت و احترام است و اگر عملي حرام ناميده مي شود به اين خاطر است كه دخول در اين عمل خروج از حريم خدا و احترام نگذاشتن به امر اوست، پس اگر جنگ در ماهي حرام باشد به دليل احترام داشتن آن ماه است و منطقي است كه در معناي محرم گفته شود \"ماه داراي احترام \"؛ البته بديهي است كه نتيجه اين احترام حرام بودن جنگ و خون ريزي در آن است. اي كاش اين قبيل افراد ضد اسلام لااقل انصاف علمي را رعايات كرده و به لغت نامه هاي معمولي سري مي زدند و منصفانه معاني مختلف را نقل مي كردند و قضاوت را بر عهده مخاطبان مي گذاشتند، مثلا در فرهنگ لغت ابجدي در معنا محرم آمده است: « شخص محترم و مورد اعتماد؛ «اعرابيّ محرّم»: عرب بيابانى كه به شهر نرفته باشد«جِلدٌ مُحَرَّم»: پوست دباغى نشده «سَوْطٌ مُحَرَّم»: تازيانه نو كه هنوز بكار نرفته است. » (1) يا لفظ \"صفر\" چنان كه در لغت نامه ها موجود است در معاني مختلفي از جمله خالي بودن ظرف يا شهر و مانند آن اطلاق مي شود؛ اما اصل اين واژه در معناي رنگ زرد به كار مي رود و عرب ها به رنگ زرد \"اصفر \" مي گويند. در كتاب ارزشمند التحقيق آمده است: « ريشه اصلي دراين لفظ همان رنگ مخصوص است ....و به مناسبت اين معنا اين لفظ بر طلا و مس نيز اطلاق مي شودبه دليل رنگ زردي كه در آن ها وجود دارد و همچنين بر ماهي اطلاق مي شود كه قبل از ربيع (بهار) است و گياهان در آن زرد رنگ هستند، يا اطلاق مي شود بر رنگ زرد در چهره انسان يا در گياهان كه حاكي از خالي بودن آن ها از قوت و صحت است و به همين جهت اين لفظ در مورد هر چيزي كه داراي خلو و فقدان باشد استعاره مي شود.» (2) بر اين اساس اولا معناي تهي معناي اصلي \"صفر\" نيست و بر فرض هم باشد به دليل تهي بودن مال آن هم به جهت غارت نيست، بلكه مي توادن تهي بودن شهر از افراد به دليل مسافرت يا تهي بودن اين فصل از سال از نعمت و غذا و مانند آن باشد. در مورد ماه رجب هم يقينا معناي اين واژه تعظيم و تكريم است، اما نه اين كه عظمت اين ماه بخاطر ترك جنگ باشد، بلكه به جهت عظمت و احترامي كه عرب از قديم الايام براي اين ماه قائل بود، هر جنگي را در آن ناشايست مي دانست و اين ماه را در زمره ماه هاي حرام مي شمرد و جنگ را در آن متوقف مي نمود و تعبير \" عظيم( به دليل توقف جنگ) \" نهايت بي انصافي ناقل در معناي اين واژه است. در موره شعبان نيز هرچند اصل اين واژه از \"شعب \" به معناي جدا شدن مجموعه اي از هم و دسته دسته شدن است، اما تفسير اين لفظ به معناي اختلاف و تفرقه كاملا غير علمي است. زيرا اولا در منابع روايي در مورد معناي ماه شعبان و وجه تسميه آن روايات متعددي نقل شده كه حاكي از شعبه شعبه و دسته دسته شدن خيرات و رحمت ها و روزي ها در اين ماه و چند برابر شدن حسنات و پاك شدن گناهان است.(3) به علاوه در لغت نامه ها هم در مورد اين لفظ معاني متعددي نقل شده مثلا در لسان العرب آمده است: « اين ماه شعبان ناميده شده به دليل شعبه شعبه شدن مردمان در طلب آب ... بعضي گفته اند شعبان شعبان ناميده شد چون بين دو ماه رجب و رمضان شعوب يعني ظهور يافته است.» (4) در هر حال بديهي است كه معناي اين ماه بار منفي و نامناسبي ندارد، بلكه نويد بخش حركت و كمال و رحمت است. تقريبا در همه معاني ديگر نيز همين بي انصافي و خروج از دائره سلوك علمي مشهور است و بديهي است كه در اين وضعيت، اين قبيل مقايسه ها ارزش و جايگاه علمي و قابل ملاحظه اي نخواهد داشت.
ناشناس در پاسخ به خواهش میکنم از عقلتون استفاده کنید انقدر تعصب کورکورانه نداشته باشید
افرین که این قدر خوب توضیخ دادین.به نظر من اینهایی که تعصب ایرانی ها رو میکشن من نمیدونم چرا رفتن از اون طرف داعی ما شدن اگر ایرانی بودی و وطن دوست بودن تو مملکت خودت میموندی و با تمام خوبی ها و بدی هاش کنار میومدی غلط کردی رفتی . و از تون طرف داری برای من دلسوزی میکنی و چرت و پرت میگی . دوستان من اینها برای من و تو داسوز نیستن اینا برای گروهای معاند کار میکنن و قصدش هدفشون مذهب ماست دین ماست میخوان با این حرفا تخریبش کنن همه ما کشورمون رو دوست داریم . یک ذره خاکش رو مثل چشما هامون حفظ میکنیم . دین برای کل دنیا هستش مختصص عرب یا اجم نبوده برای عرب جاهل پیامبر فرستاد تا در اوج جاهلیت که تمام جهل های علم رو عرب ها یک جا داشتن رو اصلاح بکنه تا دیگر جا ها هم حرفی برای گفتن نباشه دین مسحیت رو چرا نمیکن که ما مگه فلام کشور زندگی نمیکنیم مثلا کانادا اون موقع دین مسیح مگر در کانادا فرود آمده . چرا ما مسیحی باشیم . کسی نیست بگه که چرا مسیحیت اکثر کشور های دنیا رو گرفته . مگر حضرت مسیح سلام اله علیه در همه جای دنیا بود . اصلا فکر کردین که هیچ وقت همچین شبه ها از طرف یه کشور یا فرهنگ مثلا ژاپن کشور های اروپایی . غیره.. مطرح بشه همیشه این وطن فروش های بیغیرت منافق هستن هم زبان های خودمون همون هایی که ایرانی هستن و تیشه به ریشه دین و کشور خودشون برمیدارن و تخریب میکنن . این ها هیچ وقت دل سور ما نسیتن .
ناشناس در پاسخ به خواهش میکنم از عقلتون استفاده کنید انقدر تعصب کورکورانه نداشته باشید
🤫🤫🤫🤫🤫🤫هییییسسسسسسس من یک ایرانی ام من یک متمدن آریایی ام من یک انسانم من یکتا پرستم من از نژاد انسانیتم من .. ما... و شما....ایرانی ایم.. ایرانی فرهنگ عرب در بین ما ایرانیها جایی ندارد دین اسلام را به زور تحمیل ایران و ایران پرستان نکنید روزی از همین روزها ، خورشید آزادی ، آبادی، زیبایی ، استقلال ، و پایداری ، بر این سرزمین تاریک و شوم خواهد تابید ((آن روز دیر نیست)) درود بر سرزمین پاکم ایران و دورد بر ایران پرستان و نیک اندیشان پاک ✔دوستت دارم ایرانِ من✔
رضا کرانی
ما که ازاین مسلمانان ومبلغین ومدعین چیزی جز غارت وخون ریزی ندیدیم ازگفتار تاکردار کرور کرور فاصله انچه دربچه بودن شنیدیم وانچه میبینیم جز تکراردو قرن سکوت نیست اما انروز ازحجاز امدندامروز بانونودرخاک این وطن بزرک شدن اصالت خود را درمنافق بودن وغارتگری دارند من میدانم شماهم میدانید ولی شما دستی درکاسه داری باپوزش
ناشناس در پاسخ به رضا کرانی
درود. همه ی نوشته ها را خواندم و به این برایند رسیدم که اگر چَمار (= معنی) ماه های تازی وابسته به پیش از اسلام می باشد چرا اکنون در کشور ما آنرا به کار می برند و دیگر مگر شما تازی هستید که هواداری بسیار از زبان تازی می کنید. این هم مانند واژه ی سلام می باشد که خود تازیان واژه ی مرحبا بکار می برند. پاینده باشید
ایران
دوست عزیز این چیزی که شما برای ترجمه ها نوشتی تفسیرع نه ترجمه ترجمه یعنی معنای دقیق کلمه نه مخالفش یا برعکسش وقتی معنای کلمه بشه توقف جنگ همونه نه مترادفش که بشه ماه صلح اگ اینم باشه باز داغونه این نشون میده چقدر جنگ میکردن و یه ماه به نام توقف جنگ یا ماه صلح دارن
مهمان
فرهنگ وعلم ایرانیان وعربها درزمانهای قدیم خیلی متفاوت بوده است وبیابان گرد هیچ وقت نمیتواند فرهنگ غنی داشته باشد
°.mohadeseh.°😄✌🏻
خوب...
ناشناس
از کوزه همان طراود که در اوست
عبدالله
عالی بود و اینکه مسلمان بودن نشانه ی پذیرفتن فرهنگ عرب نیست بلکه اسلام دین جامع و کامل است برای اصلاح زندگی و داشتن یک زندگی آرام ای کاش این را می فهمیدیم همانطور که یک شخص می تواند مسیحی باشد و ایرانی ما هم می توانیم مسلمان باشیم و ایرانی چرا کسی اونا را مسخره نمی کنه کاری هم نه به آدابشون داره نه فرهنگشون ولی تمرکزشونا گذاشتند روی اسلام همین برا من مهمه که دینی انتخاب کردم که اینقدر مورد توجه عام و خاصه
خورشید
واقعا عالی بود......کسی که باسواد باشد با شنیدن و خواندن مطالب کذب و صدق ان را میفهمد......احمق کسی ست که از سر بی دینی و حسادت بخواهد با افکار ودین مردم بازی کند.......اصالت خود را نشان میدهد......
خورشید
از طرفی....کلمات عربی یک معنای خاص دارد و یک معنای عام.....شما با این طرز معنی کردن بی سوادی خود را امضا کردید.....بی سواد وقتی که گذاشتی برای این کار رویِ خرد خودت کار کن خیلی بهتره.......وانگهی هر کس در عرف خود مقدسات و قوانینی دارد......در محرم کشتن انسان حیوان درخت......حرام است.....تو کجا عقلت میرسه.....بمون تو اون وادی فروردین خودت که معنیش......بعد از مرگ هست......
محمود
به نظر من روشنگری برای آدم های متعصب ونژاد پرست در هیچ جای دنیا فایده نداره..اینها در زندگی شخصیشون هم مغرور و خود خواه و خود را همه چیز دان میدانند وبا همه چیز مخالفند..پیامبران هم از پس این انسان ها برنمی آمدند چه برسه این سایت!!!!!
احسان
ماه اول زمستان حالا خیلی معنی داره که شما میفرمائید یخبندان اول ترجمه کرده،بزرگوار اصلا معنی ندارن هیچکدومشون همه تعابیر هم بی معنی ان
ناشناس
مگه ربیع الاول همیشه تو بهاره یا مثلا جمادی الاول همیشه تو زمستونه، چه دلایلِ بی منطقی آورده شده است، معانیشون مسخره هست دیگه
ناشناس
من کاری به معنی ماهای که کفتین ندارم و کاری هم ندارم غررض و زی بوده یانه ولی این را خوب میدانم که ماهای قمری در گردش هستن و ماه جمادی الاول واخر امکان دارد وسط تابستان و گرما بیفتد شما بر چه اساسی آن را به عنوان ماه اول و دوم زمستان معنی میکنین
ناشناس
نگارنده عزیزشما بسیار کوچیکتر و بی ارزشتر از این هستی که بخوای به ماهای پرمفهوم ایرانی توهین کنی.تو در دامان این خاک جون گرفتی وداری نونی میخوری که حاصل گندم این سرزمینه، پس حق نداری به این سرزمین توهین کنی که اگر بخوای همچین کاری بکنی انگار به مادر خودت توهین کردی.چون این سرزمین مادر تمام ما ایرانیهاس و ادم به مادر خودش توهین نمیکنه.زنده باد مام وطن
ناشناس
سلام متنتون عالی بود ای کاش افرادی که ادعای ایرانی بودن دارن، واقعا پایبند به سنتهای ایرانی هم بودن نه اینکه برای سال نو میلادی دنبال لباس پاپانوئل و درخت کریسمس باشن و ... این جماعت هرجا که لازم باشه رگ ایرانی بودنشان بیرون میزنه و هر جا هم دوست داشتن غربی تر از خود غربی ها میشن ای کاش دست از ظاهرسازی و تعصبات بیجای عرب و عجم برداریم
مرد پارسی در پاسخ به
هرچی داری از مغز همون غربیهاس از همون لباس تنت تا همون گوشی دستت و نود درصد چیزهایی که اطرافت میبینی ، حالا بگو اسلام و در کل بقیه مذاهب چه گلی به سر این دنیا زدن، به جز تبعیض بین ملتها وانسانها، جنگ و بدبختی و خرافات و عقب ماندگی ودیگر هیچ
ناشناس
ماه عربی همش به همین معانی هست چرا اینقدر در برابر اعراب حمایت میشوید.
پرسپولیس
نیازی به توجیه نیست.... واقعیت اینه که این معانی عربی، الان بد به نظر میرسند ولی در اون دوره خوب بنظر میرسیده.... واینکه باید افتخار کنیم که از پایه اسمهایی با معانی زیبا استفاده میکردیم.افتخارم اینه ایرانیم و دارای نیاکانی پاک سرشت.
ناشناس
درود بر ایران و ایرانی من خواهان این هستم که این ماههای عربی بطور کل در تقویم ایرانی محو گردد.
ناشناس
با توجه به گردش ماه‌های قمری که در هر فصلی از سال ممکن است باشند توضیح ماه‌های جمادی الاول تا ربیع الثانی نادرست است
ارشیا
اولا که اون معانی که برای ماههای عربی در اول گفته شد همه درست بودند و شما نمیخواد بیخود تطهیر کنید چون اعراب زندگیشون یا غارت بوده یا قتل و خشونت و بت پرستی.. بنابراین ماههاشون هم بر اساس همین فرهنگ وحشانشون نامگذاری شد.. دوم اینکه من نمیفهمم چرا ما با پیشینه 2500 سال پادشاهی و 7000 سال پیشینه تاریخی. دقیق ترین تقویم تاریخ جهان چرا باید از تقویم مزخرف تازیان استفاده کنیم که یک بار فلان ماه توی بهار میوفته بار دیگه توی زمستون و الا ماشااله.. بزارید کنار این مزخرف ماههای عربی رو بابا
ناشناس
چیزایی که اسلام ستیزان بیان میکنن که مزخرفات خالصه و جای بحث نداره و این جماعت مثلا ایران پرست که اکثرا غربگرا هستن حاضر نیستن برای ایران در عمل هیچ هزینه ای بدن!! منتها این مطلب اصلا ارزش چندانی نداره!! چون اصلا ما از این ماه ها استفاده نمیکنیم!! سالی که ما ایرانی ها استفاده میکنیم یعنی هجری خورشیدی یه سال ایرانی اسلامیه که از تقویم جلالی استفاده میکنه که درحال حاضر با کمترین خطا دقیق ترین تقویم دنیاست که مبدأش هجرت پیامبر و آغازش اول فروردین یا نوروز هستش!! پس ما از این لحاظ هیچ کمبودی نداریم!! منتها ما با یه مشت باستانگرایِ نژادپرستِ بی خاصیت طرفیم که چیزی جز لب و دهن نیستن و تنها سلاحشون دروغه و توهین!! مث اون حدیث جعلی که برای اینکه بگن امام حسین با ایرانی ها دشمنی داشته ساخته بودن با یه ترجمه من درآوردی!! یا مثلا اون خطبه عقد من درآوردی مثلا آریایی که ساخته بودن در برابر خطبه و مراسم عقد اسلامی!! درحالی که مراسم عقد ایرانی های باستان یه مراسم سنتی و با کمترین تجملاته، درست مثل مراسم عقد اسلامی!! و با این کار چقدر هزینه های مراسم ازدواج رو بالا بردن!؟ و خیلی چیزای دیگه.... این جماعت که نه در زمان جنگ پخی بودن نه در زمان پهلوی که دوبار ارتششون از هم پاشید!! نه حالا که کاراشون برای مردم گره گشا باشه!! چند نفرتون موقع زلزله یا سیل رفتین کمک هم وطنتون؟! تو ماجرای متروپل که گندشو در آوردید!! لابد فقط شماها مفهوم وطن پرستی رو فهمیدین؟! یه مشت بی عرضه!! یه مشت بی وطن!! یه روده راست تو شکم این جماعت نیست!! اول برای کشورتون یه غلطی بکنین بعد بیایین جار بزنین «ایران من ، وطن من»!!
ناشناس
یعنی بهار اول تو ماه قمری یعنی بهار تو زمستان و یا اوج گرمای تابستان میتونه بهار باشه و ثبات نداره
در حاشیه