سارا ناصری
درد مشترک نمایشگاه داران رشت؛

جای خالی حمایت دولتی از تولیدکنندگان نوشت افزار داخلی + عکس

درد مشترک همه افرادی که در نمایشگاه نوشت افزار رشت حضور داشتند عدم حمایت مسئولان در حوزه تولیدات داخلی بود.

جای خالی حمایت دولتی از تولیدکنندگان نوشت افزار داخلی + عکس

به گزارش ۸دی، در آستانه بهار علم و دانش به بازخوانی صحبت‌های رهبر معظم انقلاب پرداختیم. ایشان فرمودند: “تمرکز مسئولان بر تولید داخلی و مطالبه‌گری ملت در این زمینه موجب حل مشکلات فراوان به‌ویژه «بیکاری جوانان» خواهد شد” و این امر ما را بر آن داشت تا به میان مردم برویم و از دغدغه‌شان در مورد تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی بپرسیم.

در این روزهای نزدیک به بازگشایی مدارس، بوی کتاب و دفتر تازه فضای شلوغ نمایشگاه پاییزه عرضه مستقیم پوشاک و لوازم التحریر در نمایشگاه بین المللی استان گیلان در رشت را پر کرده است.

نمایشگاه پاییزه جهت عرضه مستقیم انواع نوشت افزار و پوشاک از تاریخ ۱۷ شهریور لغایت ۲۷ شهریور به‌مدت ۱۱ روز در محل نمایشگاه بین المللی شهر رشت با حضور بیش از ۲۰۰ غرفه دایر شده است.

در این هیاهوی خرید و شلوغی بهار علم و دانش، سهم کارگران و تولیدکنندگان ایرانی اندک است حال آنکه رغبت مردم به‌سمت خرید کالای ایرانی بسیار زیاد است و این امر را سبب چرخش چرخ‌های اقتصادی مملکت می‌دانند.

یکی از غرفه‌داران این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: اجناس ایرانی همان کیفیت اجناس خارجی را دارند و چه بسا کیفیت بالاتری دارند اما اجناس چینی با کیفیت بسیار پایین در بازار موجود است.

این غرفه‌دار افزود: بهتر است با استفاده از اجناس ایرانی به نیروی کار جوانان ایرانی اهمیت دهیم و از نیروهای متخصص خودمان استفاده کنیم که این امر از خارج شدن ارز برای ورود اجناس بی‌کیفیت نیز جلوگیری می‌کند.

وی از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تا در طول سال، تبلیغات اجناس ایرانی را انجام دهد و این تبلیغات فقط مختص فصل خاصی نباشد تا بتوانیم  مشتری‌ها را به‌سمت استفاده از کالای ایرانی در طول سال راغب کنیم.

وی گفت: دفترهایی با طرح‌هایی وارد شده که در خور شأن فرهنگ ایرانی نیست و ما تصاویر شهدا و قهرمانانی داریم که انعکاس دهنده فرهنگ و هنر هر استان است و می‌تواند بهترین طرح جلد دفترها و نوشت افزار باشد.

یکی دیگر از غرفه‌داران این نمایشگاه به خبرنگار تسنیم گفت: یک‌سری از محصولات ایرانی، کیفیت بسیار بالایی دارند ولی هنوز استقبال خوبی از سوی مردم نمی‌شود زیرا تنوع محصولات ایرانی نسبت به محصولات چینی پایین‌تر است و قیمت محصولات چینی نیز کمتر است.

وی با اشاره به اینکه اگر کارگر ایرانی کار کند سبب می‌شود چرخ اقتصاد مملکت بچرخد و سبب پیشرفت کشور می‌شود افزود: بهتر این است که جلوی واردات بی‌رویه را بگیرند و اگر محصولات خارجی نباشد مردم از محصولات تولید داخل استفاده می‌کنند.

یکی از تولیدکنندگان داخلی کالای تحریر در این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ما ۲ سال است که دفترهای ایرانی با طرح شهدای مدافع حرم در استان گیلان چاپ می‌کنیم.

وی افزود: امسال هم با توجه به درخواست‌ها و استقبال زیاد مردم توفیق یافتیم چاپ مجدد داشته باشیم با تیراژ چند برابر سال گذشته و امسال دفتر طرح حجاب و شهید حججی هم کار شد که با استقبال خوبی از سوی مردم روبه‌رو شد.

این تولید کننده اعلام کرد: در زمینه نوشت افزار ایرانی هیچ حمایتی از طرف مسئولان انجام نمی‌شود و هیچ سوبسید و تخفیفی برای این امر قائل نشده و از این فعالیت حمایت نمی‌کنند.

وی گفت: تمام کارها از صفر تا صد از سوی اشخاص پیگیری و انجام می‌شود و چند سال است این دفترهای ایرانی توسط افرادی که به‌صورت خودجوش با قسط و چک خرید می‌کنند و در کنار خیابان و مساجد استان گیلان توزیع می‌کنند.

این تولیدکننده داخلی افزود: مردم از کالای ایرانی استقبال خوبی دارند و این نیاز بازار است اما این همت در مسئولان نیست که  بخواهند حمایت کنند و یا حتی مکان و غرفه‌ای را در اختیار تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کالای ایرانی  بگذارند.

وی از مسئولان درخواست کرد تا حمایت بیشتری از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کالاهای ایرانی به‌عمل آورند تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند با قیمت پایین‌تری کالا تولید کنند و در اختیار هموطنان خود قرار دهند.

حلقه گمشده حرکت چرخ اقتصاد کشور اعتماد و اتکا به کالای تولید ملی است و سیل واردات بی‌رویه و غیراصولی سبب بیکاری کارگر ایرانی می‌شود و هر روز خانواده‌ای به‌دلیل مشکلات اقتصادی در ورطه فروپاشی قرار می‌گیرد.

فرهنگ‌سازی در این حوزه بخش بزرگی از مشکلات را حل می‌کند و با خرید هر کالای ایرانی می‌توان چرخ‌های اقتصاد کشور را به حرکت در آورد.

بخش دیگری از سخنان رهبر فرزانه انقلاب ابعاد دیگری از این مشکل را پیش روی مان روشن می‌سازد؛ ایشان ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در  دیدار با کارگران فرمودند: “یک مسئله‌دیگری که خیلی مهم است و من این را هم باز با تعدادی از وزرای ذی‌ربط -چه وزرای کشاورزی، چه وزرای صنعتی و چه بعضی از مسئولین دیگر دولتی- مکرر در گذشته درمیان گذاشته‌ام، این است که‌ گاهی اوقات یک جنسی در داخل می‌تواند تولید بشود اما بعضی‌ها که از واردات آن جنس سودهای کلانی می‌برند می‌آیند جلوی این تولید داخلی را می‌گیرند، اگر شد با رشوه -آقا، این کارخانه را تعطیل کن یا نساز و این پول را بگیر و اگر زیر بار نرفت، با تهدید، با جنایت. من نمی‌خواهم حالا اسم کالاها را بیاورم؛ کالاهایی را می‌شناسیم که توان داخلی تولید در آن‌ها هست اما وارد می‌شود به‌خاطر اینکه یک عده‌ای از واردات منتفعند و نمی‌گذارند در داخل تولید بشود”.

درد مشترک همه افرادی که در نمایشگاه نوشت افزار رشت و اقلام پائیزه رشت حضور داشتند تاکید بر عدم حمایت مسئولان در حوزه تولیدات داخلی بود که این امر باید بیش از پیش با نگاه انقلابی و جهادی به حوزه اشتغال و افزایش تولید ملی مورد توجه قرار گیرد.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه