خبرنگار: جواد زادیوسف
رییس دانشگاه فرهنگیان گیلان در گفت‌وگو با 8دی:

شهریار موفقیت خود را در مطالعه دو کتاب قرآن و حافظ در دوران کودکی خود می دانست

رئیس دانشگاه فرهنگیان گیلان گفت: شهریار موفقیت خود را در مطالعه دو کتاب قرآن و حافظ در دوران کودکی خود می دانست و مغز خود را در این دوران با این دو کتاب پر کرده بود.

شهریار موفقیت خود را در مطالعه دو کتاب قرآن و حافظ در دوران کودکی خود می دانست

سعید احدزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ۸دی در رشت، با بیان اینکه بیست و هفتم شهریور سالروز درگذشت محمد حسین بهجت تبریزی مشهور به شهریار روز شعر و ادب پارسی نام گرفته است، اظهار داشت: شهریار شعرِ پارسی در تبریز دیده به جهان گشود و با سرودن مجموعه حیدربابا به شهرت عام رسید.

وی با بیان اینکه شهرت این مجموعه تا بدان جا رسید که حیدربابا به هشتاد زبان زنده دنیا ترجمه شد، افزود: دانشجوی ترک تحصیل کرده رشته پزشکی دارالفنون به چنان شهرتی رسید که شهریار ملک سخن پارسی نام گرفت.

احدزاده با تاکید بر اینکه حیدر بابا نام کوهی است در زادگاه شاعر که شهریار از آن الهام گرفته و با او سخنها کرده است اظهار کرد: تکیه به ادبیات فولکلوریک زادگاه شاعر در مجموعه “حیدربابایه سلام” به خوبی به چشم می خورد و تاثیرگذاری شعرش را دوچندان می کند.

رییس دانشگاه فرهنگیان گیلان با بیان اینکه زبان ساده، بیان لطیف، نازک اندیشی و صداقت شاعرانه از ویژگی های شعر شهریار است،گفت: علاقه مندی شهریار به حضرت علی(ع) در شعر مشهور ” همای رحمت” مورد عنایت رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و همچنین تاثیرپذیری شاعر از خواجه راز حافظ شیراز نشان از تبحر شاعر در غزل فارسی دارد.

استاد ادبیات دانشگاه های گیلان با بیان اینکه داستان عشق صادقانه و خالصانه و البته ناکام شاعر به کوچه های عاشقی مردمان این خاک کشیده شد و شعر ” آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا” ی محمدحسین بهجت جزء فرهنگ شعری زبان فارسی شد ادامه داد: شهریارِ ادب و شعر پارسی در جایی درباره راز موفقیت خود گفته است من شانس ادبی خود را مدیون این هستم که وقتی شش ساله بودم و تازه الفبا را یاد گرفته بودم، در تاقچه اتاق ما، در دِه فقط دو کتاب بود با جلدهای مندرس؛ یکی قرآن و دیگری حافظ. من می رفتم بازی می کردم و می آمدم یک دفعه آیات قرآن را می‌خواندم و یک دفعه حافظ را. به این صورت از اول مغزم پر شد از این کلماتِ موزیکال آسمانی؛ به طوری که وقتی بزرگ تر شدم، شعرهای دیگر و هر چیز دیگری را که می شنیدم یا می دیدم، به نظرم سبک می آمد.

احدزاده افزود: شهریار عمده شانس خود را این می دانست که از اول با قرآن و حافظ آشنا شد و بعد هم استاد خوبی مانند مرحوم امیر خضری که در فرهنگ ایران نظیرش نیست.

رییس دانشگاه فرهنگیان گیلان با اذعان به اینکه شهریارِ مُلکِ سخن در چنین روزی تا ابدیت پرواز کرد اما تاثیرگذاری اشعار او همچنان در شعر فارسی دیده می‌شود اظهار کرد: شورای انقلاب فرهنگی نیز به پاس قدردانی از زحمات این شاعر عاشق بیست و هفتم شهریور را “روز شعر و ادب پارسی” نام گذاری کرده است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه