نخستین گام برای حفظ نگین رشت؛

حفاظت از «عینک» در شبکه شهرهای تالابی/مدیریت شهری پیشقدم شد

مدیریت شهری رشت در نظر دارد تالاب عینک این شهر به عنوان دومین تالاب بزرگ استان گیلان را به عضویت شبکه شهرهای تالابی زیر نظر کنوانسیون رامسر در آورد.

حفاظت از «عینک» در شبکه شهرهای تالابی/مدیریت شهری پیشقدم شد

به گزارش ۸دی به نقل از مهر، طرح الحاق رشت به شبکه شهرهای تالابی به تازگی در شورای این شهر مطرح شده است. هرچند وجود تالاب «عینک» به عنوان یکی از ظرفیت های گردشگری رشت سالها است که مطرح شده اما این تالاب آلودگی های فاضلابی زیادی داشته و در عین حال ظرفیت های گردشگری اش که وسعتی قابل توجه در داخل شهر رشت دارد، بالفعل نشده است.

با وجود تالاب بین المللی انزلی که جزء فهرست تالاب های در معرض نابودی کنوانسیون رامسر قرار گرفته، تالاب عینک دومین تالاب بزرگ گیلان است که در حوزه شهری قرار دارد.

طبق کنوانسیون بین المللی رامسر که در سال ۱۳۴۹ ( ۱۳۷۱ میلادی) در رامسر برگزار شد، حفاظت از تالاب ها مورد تاکید قرار گرفت و بر اساس این معاهده، ۱۵۸ کشور عضو ملزم به تعیین و حفظ تالاب های با اهمیت بین المللی و تشویق به استفاده خردمندانه از آن ها شدند.

حال با تدوین طرح الحاق رشت به شبکه شهرهای تالابی زیر نظر کنوانسیون رامسر، مدیریت شهری این شهر در نظر دارد تالاب عینک رشت را به عنوان میراثی که باید از آن حفاظت کرد در منظر نگاه ها و توجهات جهانی قرار دهد.

ثبت شهر رشت به عنوان نخستین شهر تالابی کشور

در هشتمین جلسه از پنجمین دوره شورای اسلامی رشت، طرح «الحاق رشت به شبکه شهرهای تالابی» مطرح شد و رئیس شورا این الحاق را فرصتی برای انتقال تجارب و تکنولوژی برای رفع آلودگی ها و رسیدن به توسعه پایدار شهر رشت همگام با حفظ محیط زیست خواند.

امیرحسین علوی در این باره به خبرنگار مهر توضیح داد: در کنوانسیون رامسر، حفظ زیستگاه های آبی مدنظر قرار دارد و اخیرا نیز کشورهای مختلف، به دنبال تشکیل شبکه شهرهای تالابی هستند.

وی با اشاره به شهرهای پاریس و لندن که پیگیر الحاق به شبکه شهرهای تالابی هستند گفت: شورای رشت در نظر دارد طبق رایزنی که با کارشناسان محیط زیستی انجام داده، رشت را با وجود اقلیم طبیعی اش و محوریت تالاب عینک در شبکه شهرهای تالابی زیر نظر معاهده رامسر درآورد.

رئیس شورای رشت تاکید کرد: در صورتی که این مهم با موفقیت صورت گیرد، رشت به عنوان اولین شهر تالابی کشور ثبت می شود و همین موضوع خود یک برند بین المللی برای رشت است.

علوی با اشاره به مزیت های پیوستن رشت به شبکه شهرهای تالابی اظهار کرد: بزرگترین مزیتی که این الحاق برای رشت به ارمغان می آورد، انتقال تجربه بین شهرهای بزرگ و حفظ تالاب ها و ایجاد بستر توسعه شهرها با حفظ محیط زیست است.

وی ادامه داد: با الحاق رشت به شبکه شهرهای تالابی، می توان امیدوار بود که تکنولوژی لازم برای رفع مشکلات آلودگی تالاب عینک و همینطور رودخانه های رشت انتقال یافته و در عین حال در صورت تحخصیص بودجه و منابع مالی در حوزه بین المللی، رشت از این فرصت برخوردار شود.

طی دو هفته گذشته که پنجمین دوره شورای اسلامی رشت فعالیت خود را رسما آغاز کرده است، این دومین بار است که نسبت به حفاظت از محیط زیست شهری در شورا بحث می شود.

معرفی رشت به عنوان دبیرخانه محیط زیست

مسعود نصرتی شهردار کنونی رشت نیز در زمان کاندیداتوری برای تصدی پست شهرداری این شهر،  در تعریف برنامه های خود نسبت به فعالیت های محیط زیستی در شهر رشت اشاراتی داشت.

وی در این باره در شورای رشت گفت: می توانیم رشت را به عنوان دبیرخانه محیط زیست که از دروازه بین المللی نیز تعریف شده است، معرفی کرد.

نصرتی با بیان اینکه محیط زیست شکننده رشت یک فرصت حیاتی است تصریح کرد: این وضعیت می تواند به عنوان یک فرصت برای رشت محسوب شود تا بتوان دبیرخانه محیط زیست را به رشت آورد و از اعتبارات ملی و بین المللی بهره برد و وضعیت رودخانه های رشت را سامان داد.

شهردار رشت تاکید کرد: وقتی نگاه ملی شود، می توان از شرکت های بومی و ملی استفاده کرد و بر اساس آن در منطقه هم اشتغالزایی و هم آرامش ایجاد کرد.

وی با اشاره به تاثیر جلب نگاه ها به رشت در حوزه محیط زیست گفت: باید بتوانیم با بهره گیری از فرصت موجود، تمام نگاه ها را به رشت جلب کنیم تا تهدیدات موجود به فرصت برای بهبود وضعیت محیط زیست رشت تبدیل شود.

پس از اعلام وصول طرح الحاق رشت به شبکه شهرهای تالابی در شورای این شهر، قرار است بررسی های کارشناسی بر روی طرح فوق در کمیسیون های مختلف شورا انجام شده و در نهایت پس از تصویب در صحن شورا، اقدامات لازم برای این منظور صورت گیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه