درآمد یک ساعت جراح ایرانی برابر با درآمد ۲۰۰ ساعت پزشک آلمانی

طریقت منفرد گفت: طبق آماری که در دست است بیشترین درآمد پزشکان دنیا به فوق تخصصان آمریکایی تعلق دارد که سالانه ۲۶۷ هزار دلار درآمد دارد و پزشکان آلمانی تنها ۵۶ هزار دلار در سال درآمد دارند که به صورت ماهانه ۴ هزار دلار می‌شود یعنی پول ۲۰۰ ساعت پزشک آلمانی را من در یک ساعت در میاورم.

درآمد یک ساعت جراح ایرانی برابر با درآمد ۲۰۰ ساعت پزشک آلمانی

به گزارش ۸دی نیوز، طریقت‌منفرد با انتقاد از سخنان جهانگیری نسبت به پایین‌بودن تعرفه‌های پزشکان ایران به تناسب پزشکان کشورهای منطقه گفت: در سال ۲۰۰۵ پزشکان آلمانی نسبت به پایین بودن حقوقشان اعتراض کردند و طبق آماری که در دست است بیشترین درآمد پزشکان دنیا به فوق تخصصان آمریکایی تعلق دارد که سالانه ۲۶۷ هزار دلار درآمد دارد و پزشکان آلمانی تنها ۵۶ هزار دلار در سال درآمد دارند که به صورت ماهانه ۴ هزار دلار می‌شود یعنی پول ۲۰۰ ساعت پزشک آلمانی را من در یک ساعت در میاورم.

در ادامه برنامه مناظره یکی از بینندگان طی سوالی پیامکی از اولیایی منش نماینده دولت پرسید که چرا دولت با پزشکان متخصص مشهوری که صراحتاً زیرمیزی دریافت می‌کنند برخورد نمی‌کند که اولیایی منش در پاسخ گفت: این به سازمان نظام پزشکی مربوط است چرا که وزارت بهداشت معتقد است صنف باید کنترل خود را به دست بگیرد و در خط اول برخورد وزارت بهداشت نباید باشد.

جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در ادامه در این خصوص گفت: سازمان نظام پزشکی خواهان برخورد با این افراد است اما طبق اصل ۳۶ قانون اساسی نظارت بر عهده وزارت بهداشت است. اما در تلاش هستیم با همکاری انجمن‌های علمی و تخصصی و ۲۱۴ سازمان نظام پزشکی در کل کشور نظارت‌های لازم را اعمال کنیم اگر همگرایی بیشتری میان وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، بیمه‌ها و مجلس صورت بگیرد می‌توانیم با پدیده زیرمیزی برخورد کنیم.

یکی از بینندگان طی سوال پیامکی از رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پرسید که چرا مجلس قانونی را تصویب می‌کند که قابلیت اجرا ندارد که وی عنوان کرد: مواد قانونی که نوشته می‌شود باید واقعی باشد و منابع آن نیز لحاظ شود.

در ادامه یکی از بینندگان از طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت پرسید: وزیر فعلی بهداشت عنوان کرده که طرح پزشک خانواده شکست خورده است چرا شما از آن حمایت می‌کنید که وی افزود: این طرح تکلیف ۱۸ ساله قانون بر عهده وزارت بهداشت است و اگر اجرا نشود سیستم بهداشت و درمان سامان نمی‌یابد. علت شکست آن نیز این است که این طرح برای بی‌آبرو کردن پزشک خانواده نوشته شده و ما تا امروز نخواسته‌ایم این طرح را اجرا کنیم.

یکی از بینندگان از مصری نایب رئیس مجلس پرسید که اگر مشکل درمان در کشور پول است پس چرا با تزریق پول مشکلات را حل نمی‌کنید که وی پاسخ داد: مشکل درمان کشور پول نیست ما تجربه کرده‌ایم که هرچقدر در این چاه پول می‌ریزیم باز کافی نیست چون سیستم نظارتی وجود ندارد.

وی خطاب به اولیایی منش نماینده دولت گفت: آقای اولیایی منش شما نظارت را که وظیفه حاکمیتی است به یک سازمان صنفی واگذار کردید در حالی که نظارت برعهده وزارت بهداشت است.

در ادامه سوالات مردمی از قنادی سوال شده بود که شما که می‌گویید پزشک نباید پول بگیرند آیا می‌دانید یک پزشک برای رسیدن به این مرحله چقدر خون دل می‌خورد و شب بیداری می‌کشد؟ که قنادی پاسخ داد: بحث ما گرفتن زیرمیزی بود که خود یک جرم است. اما باید توجه کنیم که مدرک دکترای رشته‌های دیگر نیز احتیاج به زحمت فراوان دارد و یک فرد با مدرک دکترای ریاضی یا برق به همان میزان زحمت می‌کشد اما چرا باید اینقدر اختلاف درآمد داشته باشند؟

در پایان برنامه مرتضی حیدری مجری برنامه به هر یک از مدعوین فرصتی داد تا به عنوان آخرین سخنان راهکارهای خود را در این بخش اعلام کنند که نفر اول علیرضا اولیایی منش نماینده دولت در این برنامه اظهار داشت: بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده که در صحبت‌های دوستان مطرح شد بسیار خوب است. سیستم باید از بحران خاص و کسری‌های هتلینگ نجات پیدا کرده و همزمان اصلاحات روی آن اجرا شود.

محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌ پزشکی کشور عنوان کرد: اولویت سلامت در حوزه حاکمیت باید همچنان از اولویت‌های اول ارتقاء پیدا کند ضمن اینکه نیازمند یکپارچگی در نظام سلامت هستیم. باید توجه کرد بخش خصوصی و دولتی هر دو سرمایه ملی هستند و برای حفظ و ارتقاء پزشکان اگر هزینه‌ای می‌شود این هزینه با چشم سرمایه‌گذاری دیده شود.

عبدالرحمن رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما به مدیریت و بودجه به صورت همزمان نیاز داریم نظارت بر بودجه و اینکه بیمه‌ها در بودجه دیده شوند و اینکه خدمات بهداشتی از مناطق کمترتوسعه یافته شروع شود می‌تواند راهکاری در این زمینه باشد.

محمد حسین طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت اظهار داشت: کسانی که الان راس کار هستند نقش زیادی در وضعیت نابسامان فعلی ندارند./ جهان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه