اتمام حجت ایران و عراق با مسئولان اقلیم کردستان

زمان، این روزها برای منطقه کردستان عراق سریع‌تر از همیشه می‌گذرد.

اتمام حجت ایران و عراق با مسئولان اقلیم کردستان

به گزارش ۸دی، در ساعت‌ها و روزهای غیرقابل بازگشتی که تا برگزاری همه‌پرسی جدایی این منطقه از عراق باقی‌مانده تهران و بغداد به‌صورت هماهنگ با اربیل اتمام حجت کرده‌اند.

حیدرا‌لعبادی، نخست‌وزیر عراق به صراحت اعلام کرده درصورتی که این همه‌پرسی باعث خشونت شود ارتش عراق آماده مداخله نظامی است. دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم روز گذشته هشدار داده که هرگونه خدشه به تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی عراق موجب بازبینی و تغییر جدی در روند همکاری موجود بین ایران و اقلیم خواهد شد. وی تأکید کرده است که توافقات مرزی صرفا با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به‌معنای مسدود شدن تمامی معابر و گذرگاه‌های مشترک مرزی خواهد بود.

در فاصله یک هفته تا تاریخ اعلام شده برای برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق حالا نخست‌وزیر این کشور حرف از مداخله نظامی توسط نیروهای ارتش زده‌است. حیدر العبادی هشدار داده درصورتی که همه‌پرسی منطقه کردستان عراق باعث خشونت شود ارتش عراق آماده دخالت نظامی در این منطقه است.

نخست‌وزیر عراق که طی روزهای گذشته بارها درباره غیرقانونی بودن برگزاری این همه‌پرسی حرف زده بود این بار در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس خطاب به مقام‌های کرد گفت: اگر شما قانون اساسی و مرزهای عراق و منطقه را به چالش بکشید، به معنی دعوتی عمومی به سایر کشورهای منطقه برای تجاوز به قلمروی عراق است که ابعاد آن به طرزخطرناکی افزایش خواهد یافت. مقام‌های عراق در این رابطه همراهی همه کشورهای جهان را در اختیار دارند و تنها نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که از جدایی کردستان عراق حمایت کرده است.

حیدر العبادی به همین‌خاطر تأکید کرد: اگر مردم عراق از طریق به کارگیری غیرقانونی زور مورد تهدید قرار بگیرند، مداخله نظامی خواهیم کرد. پیش از این برت‌مک‌گورک، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا هم طی مذاکره با مقام‌های اربیل برای پیشنهاد راه‌حلی جایگزین گفته بود درصورتی که پیشنهادهای داده شده از سوی مقام‌های کردستان پذیرفته نشود مسئولیت هر نوع عواقب برگزاری همه‌پرسی به‌عهده خود کردها خواهد بود.

بررسی مشکلات در سازمان ملل، باقی ماندن نیروهای کرد در موقعیت‌های کنونی و ادامه صادرات نفت ازجمله پیشنهادهای داده شده از سوی آمریکا، انگلیس و سازمان ملل به مقام‌های کردستان عراق در مقابل تعویق دوساله همه‌پرسی بوده است. فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق که خودش از کردهای این کشور است خواستار مذاکره چهره‌های ارشد سیاسی این کشور برای خنثی کردن تنش‌ها شده است.

تهدیدی برای همه منطقه
نیروهای پیشمرگه کرد اکنون مناطق مختلفی ازجمله کرکوک را در تصرف دارند که مورد مناقشه جدی با بغداد است. منطقه نفت‌خیز کرکوک ازجمله نقاطی است که احتمال خشونت در آن با برگزاری همه‌پرسی داده می‌شود. مقام‌های کردستان عراق چندی پیش ۲تیپ جدید از نیروهای پیشمرگه را برای آنچه مقابله با نیروهای حشد الشعبی(نیروهای بسیج مردمی عراق) خوانده‌اند به کرکوک اعزام کرده‌اند.
ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق هم روز گذشته درباره رؤیای کردها برای تشکیل جمهوری کردستان در ۵ کشور هشدار داد. او گفت: جوامع کرد در تعدادی از کشورها در سوریه، ترکیه، ایران و حتی روسیه وجود دارند لذا استقلال طلبی امنیت عراق و منطقه عربی را تهدید کرده و مشکلاتی را به بار می‌آورد. کردهارؤیای تشکیل کشور بزرگ کردستان را در ۵کشور دارند که در راس آن عراق است. او تأکید کرد: اقداماتی مانند برگزاری همه‌پرسی تمامی منطقه عربی را تهدید می‌کند به همین دلیل اتحادیه عرب مقابل این دست اقداماتی که اسرائیل آن را حمایت می‌کند، ایستاده است.

استفاده از همه‌پرسی برای مذاکره
مقام‌های کردستان عراق اعتقاد دارند که برگزاری همه‌پرسی و به‌دست آمدن رأی مثبت به جدایی از عراق مقام‌های بغداد را برای مذاکره درباره استقلال این منطقه تحت فشار قرار می‌دهد. نخست‌وزیر عراق روز گذشته اما هشدار داد که برگزاری همه‌پرسی هر نوع مذاکره‌ای را پیچیده خواهد کرد. عصر روز گذشته همچنین شورای‌عالی همه‌پرسی که ریاست آن را مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان بر عهده دارد برای بررسی پیشنهاد آمریکا تشکیل جلسه داد.

تا لحظه تنظیم خبر جزئیات تصمیم گرفته شده در این رابطه به‌صورت رسمی منتشر نشده اما گزارش‌ها از احتمال پایین موافقت مقام‌های کردستان با راه‌حل جایگزین خبر می‌دهند. پیش از این مسعود بارزانی در گفت‌وگویی به صراحت اعلام کرده بود که برای پذیرفتن راه‌حل جایگزین و تعویق همه‌پرسی دیر‌شده است. پیش از این حزب اتحادیه میهنی کردستان، به رهبری جلال طالبانی، رئیس‌جمهور سابق عراق خواستار درنظر گرفتن جدی راه‌حل جایگزین شده بود. روز گذشته ثامر السبهان، معاون وزیر خارجه عربستان و سفیر پیشین این کشور در عراق هم در راس هیأتی به اربیل سفر کرد و پیشنهاد میانجیگری میان مقام‌های این منطقه و دولت عراق را داد.

دیروز علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه ایران به‌طور قطع صرفا دولت واحد، یکپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می‌شناسد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان دوست و هم‌پیمان برادران کرد که همواره و در سخت‌ترین شرایط در کنار آنها بوده، برگزاری رفراندوم را تأمین‌کننده منافع اقلیم کردستان ارزیابی نمی‌کند و با آن مخالف است.
شمخانی درباره موضع ایران در قبال برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، برگزاری رفراندوم در این اقلیم را موجب شکل‌گیری تهدیدات جدید و شکننده علیه اقلیم کردستان عنوان و اظهار کرد: در شرایطی که عراق با تلاش و جانفشانی مردم این کشور اعم از عرب، کرد، ترکمن و… به مرحله پایانی پاکسازی خاک خود از لوث وجود تروریست‌های تکفیری نزدیک می‌شود، این اقدامات که وجاهت و اعتبار قانونی نیز ندارند به‌طور قطع اثرات ضد‌امنیتی بر منطقه، عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان خواهد داشت.

وی با یادآوری نقش تعیین کننده، مؤثر و قابل توجه کردها در دولت عراق و ضرورت تداوم بهره‌گیری از این ظرفیت در مسیر تقویت ساختارهای امنیتی، اقتصادی و سیاسی در اقلیم کردستان افزود: رویکرد مخالف کشورهای همسایه عراق با برگزاری رفراندوم در این اقلیم، شرایط پیچیده و دشواری را برای کردستان پس از رفراندوم ایجاد خواهد کرد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی به موضع غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی ایران درخصوص ضرورت حفظ تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی عراق اشاره کرد و گفت: هرگونه خدشه به این اصل راهبردی، موجب بازبینی و تغییر جدی در روند همکاری موجود میان ایران و اقلیم کردستان عراق می‌شود.شمخانی مشروعیت معابر و گذرگاه‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران با مناطق اقلیم کردستان عراق را صرفا به‌دلیل وجود اقلیم به‌عنوان بخشی از عراق یکپارچه عنوان کرد و به‌صورت هشدارآمیز یادآور شد: توافقات مرزی صرفا با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به‌معنای مسدود شدن تمامی معابر و گذرگاه‌های مشترک مرزی خواهد بود.

شمخانی به‌وجود توافقات نظامی و امنیتی میان ایران و اقلیم کردستان عراق اشاره و خاطرنشان کرد: جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق به مفهوم پایان یافتن تمامی این توافقات خواهد بود و پس از آن ایران در چارچوب تأمین امنیت مرزهای مشترک در رویکرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت ضدانقلاب ایرانی که در مناطقی از کردستان عراق تردد دارند، به‌صورت جدی تجدید نظر کرده و با شیوه‌های کاملا متفاوت نسبت به گذشته رفتار خواهد کرد.

از سوی دیگر تارنمای خبری المانیتور روز شنبه گزارش داد: سرلشکر قاسم سلیمانی، از فرماندهان سپاه ایران و برت مک گورک، فرمانده نیروی مخصوص مبارزه با داعش به همراه داگلاس سلیمان، سفیر آمریکا هفته گذشته به بغداد و اربیل و سلیمانیه رفتند تا دو طرف عراقی را تشویق به رسیدن به توافق کنند.
به گزارش المانیتور، سردار سلیمانی فرمانده ایرانی به مقام‌های اتحادیه میهنی کردستان عراق گفته است: من تاکنون از نیروهای مردمی الحشدالشعبی خواسته‌ام به کردستان عراق حمله نکنند. اما دیگر این کار را نخواهم کرد.هنوز هیچ منبعی نقل قول صورت گرفته از جانب سردار قاسم سلیمانی را تأیید نکرده است اما دیروز حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با لحنی تند، اقلیم کردستان عراق را به اقدام نظامی تهدید کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه