نامحرمی که محرم خطاب می کنیم

تا وقتی کلمه نامحرم را می شنویم یک حس غریبگی به ما دست میدهد انگار هفت پشت به ما غریبه است، در بعضی موارد از روی حکم خدا هم نه بلکه از همین حس خود را از او می پوشانیم.

نامحرمی که محرم خطاب می کنیم

به گزارش سرویس وبلاگستان ۸دی، حریم آسمانی در بروزرسانی خود نوشت:

PHO-09Jul20-171249

تا وقتی کلمه نامحرم را می شنویم یک حس غریبگی به ما دست میدهد انگار هفت پشت به ما غریبه است شاید در بعضی موارد از روی حکم خدا هم نه بلکه از همین حس غریبگی خود را از او می پوشانیم اما این درحالیست که نامحرم کلمه ایست که شامل غریبه و آشنا می شود برای اینکه موضوع باز شود و قابل فهم از یک داستان روایی شروع می کنیم افضل العباده العفاف .(۱) حضرت على علیه السلام همواره مى فرمود: بالاترین عبادت عفت است .

در خانه را مى کوبید، « ابن ام مکتوم » آن مرد نابینا بود، مى خواست به خانه من وارد شود، به عایشه و حفضه گفتم برخیزید و به خانه دیگرى بروید. گفتند: او نابیناست و ما را نمى بیند! گفتم : اگر او شما را نمى بیند شما او را مى بینید! همانجا به یاد فاطمه ام افتادم : وقتى نابینایى مى خواست بر من وارد شود، بى آنکه چیزى به او بگویم ، در پس پرده رفت به او گفتم : این مرد، نابیناست و تو را نمى بیند! گفت: گرچه او من را نمى بیند ولى من او را مى بینم و او بوى من را استشمام مى کند. اینجا بود که از سر حقیقت ، احساساتم اوج گرفت و گفتم : « گواهى مى دهم که تو پاره تن من هستى !» (۲) ما نیز باید از رفتار رسول خدا صلى الله علیه و آله و فاطمه زهرا علیه السلام درس بگیریم و منزل ما و رفت و آمدهاى خانوادگى و فامیلى ما به گونه اى باشد که حریم مرد و زن در آن رعایت گردد. نامحرم ، نامحرم است اگر چه از فامیلان و نزدیکان ما باشد، ما نباید با او همانند یک محرم رفتار کنیم . فرهنگى که از طریق بیشتر فیلم ها و برخى برنامه هاى سینما به آنها بها داده مى شود با فرهنگ ناب اسلامى فاصله دارد.

نشستن در کنارهم بدون مراعات کامل پوشش اسلامى و گفتن و خندیدن و شوخى کردن بدون مراعات محرم و نامحرمى کارى ناروا و ناشایسته است. و حالا با این مقدمه به بحث اصلی خودمان می رسیم شاید بعضى ها خیال کنند نامحرم یعنى غریبه و ناآشنا، و محرم یعنى قوم و خویش و آشنا، ولى در فرهنگ اسلام فرقى بین غریبه و آشنا نیست. کسانى که به دخترها و زنان محرمند عبارتد از: پدر و پدر بزرگ، پسر، نوه، برادر، خواهر زاده (پسر خواهر)، برادر زاده (پسر برادر)، عمو (عموى خود و عموى پدر و عموى مادر)، دایى (دایى پدر و دایى خود و دایى مادر). این گروه به سبب خویشاوندى نسبى، محرم هستند؛ گروه دیگرى نیز به سبب ازدواج بر دخترها و زن ها محرم مى شوند که عبارتند از: شوهر و پدر و پدر بزرگ شوهر، پسر شوهر (هر چند فرزند خود انسان نباشد) و نوه او، شوهر مادر،(۳) و شوهر دختر (داماد) کسان دیگر هرچند خویشاوند و آشنا باشند نامحرم به حساب مى آیند و باید همه احکام مربوط به نامحرم را نسبت به آنها رعایت نمود. بنابراین پسر عمو و پسر دایى و پسر خاله ، پسر عمه ، شوهر خاله ، شوهر عمه ، شوهر خواهر و برادر شوهر همه نامحرم هستند.(۴) و باید در روابط خانوادگى و فامیلى آنان را نامحرم دانست . ممکن است این نکته براى آنان ناخوشایند باشد ولى رضایت و خشنودى خدا را باید بر رضایت و خشنودى آنان مقدم داشت و آخرت خود را به بهاى اندک دنیا نفروخت. ولى مى توان با نرمى و ملایمت مساله را براى آنان روشن ساخت.

پی نوشت ها : ۱- وسائل الشیعه / جلد ۱۱ / صفحه ۱۹۸۲ ۲- برگرفته از وسائل الشیعه / جلد ۱۴ / حدیث ۱ / صفحه ۱۷۱ / مستدرک الوسائل / جلد ۱۴ / صفحه ۲۸۹ ۳- محرم بودن شوهر مادر شرایطى دارد که در رساله توضیح المسائل آمده است . ۴- تحریر الوسیله / جلد ۲ / صفحه ۲۶۳ و ۲۶۴ و ۲۷۷و ۲۸۰

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه